یک طرح صنعتی ترکیبی از رنگ ها، خطوط و هرگونه شکل سه‌ بعدی است. یک طرح صنعتی زمانی حمایت می شود که آن طرح جدید و دارای مشخصات منحصر به‌ فرد باشد. به‌ منظور ثبت طرح خود باید مراحلی را طی کرد و اقدام به استعلام ثبت طرح صنعتی خود نمود.

روش استعلام ثبت طرح صنعتی به چه صورت است؟

شما می توانید فرم استعلام را پرکنید و در آن اطلاعات مربوط به حوزه کاری و شکل طرح صنعتی خود را وارد کنید. قبل از این که اقدام به ثبت طرح صنعتی خود کنید بهتر است که در محدوده کالایی خود طرح خود را موردبررسی قرار دهید و بدانید که امکان ثبت دارد یا نه؟
ضرورت استعلام ثبت طرح صنعتی در این است که قبل از ارائه اظهارنامه به اداره مالکیت صنعتی از تکراری نبودن و عدم شباهت طرح خود با سایر طرح های دیگر اطمینان کسب می کنیم.
پس از این که استعلام ثبت طرح صنعتی انجام شد، ۲ تا ۳ روز پس‌ از آن، پرونده در اداره ثبت مالکیت صنعتی تشکیل خواهد شد. در این حالت بعد از دو ماه نتایج کارشناسی و بررسی پرونده شما مشخص می شود.
درصورتی‌که هیچ نقصی در پرونده و اطلاعات شما وجود نداشته باشد، به این معنی است که مشابهت یا حتی مغایرت وجود ندارد. اگر از قبل نتایج استعلام ثبت طرح صنعتی خود را دریافت کرده باشید در این مرحله به مشکل برنمی خورید. در ادامه اقدام به صدور آگهی تقاضای ثبت طرح صنعتی می کنیم.
مدت‌زمانی که طول می کشد تا شما موفق به ثبت طرح صنعتی خود شوید ۷ الی ۸ ماه است.

استعلام ثبت طرح صنعتی

طرح های زیر امکان ثبت ندارند:

– یک طرح فاقد هرگونه ابتکار.
– طرح هایی که قبل از ثبت در هر نقطه از جهان وجود داشته اند.
– طرح هایی که استفاده از آن خلاف موازین اخلاقی یا شرعی است.
– طرح هایی که در آن ها نشانه ها یا نماد های رسمی وجود دارد.
– طرح های بدون هرگونه تغییر ظاهری در نتایج عملکرد فنی.
– طرح هایی که قابلیت ساخت پس از ثبت را نداشته باشند.
– طرح های فاقد شکل ثابت.
– طرح هایی که به‌تنهایی فاقد هرگونه مفهومی هستند.
– طرح‌هایی که نمونه‌های آن ها عیناً در طبیعت وجود داشته، اشکال هندسی و وابستگی طرح به الکتریسیته ازجمله این طرح ها است.

موسسه کاردان ارقام رئیس و عضو انجمن صنفی خدمات اداری استان تهران با داشتن سابقه ۲۷ ساله در زمینه خدمات اداری مشاور خوبی در این زمینه برای شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید : ۰۲۱۶۶۷۰۴۶۳۰ ۰۲۱۶۶۷۱۳۵۹۶