خروج سهامدار از شرکت زمانی اتفاق می‌افتد که یکی از اعضا یا شرکای شرکت خواهان ادامه کار و فعالیت در شرکت نباشد و از سمت خود در شرکت انصراف دهد که در نتیجه موجب می شود شخص از مجموعه خارج شود. در تمامی انواع شرکت ها مانند تعاونی و تضامنی و محدودیت خاص و غیره در صورتی که یک شخص و یا اشخاصی که تحت عنوان شریک شرکا در شرکت در حال فعالیت هستند بنا بر هر دلیلی، دیگر مایل به همکاری و ادامه فعالیت با شرکت نباشند در این جا فرآیند شرکت خروج آغاز می شود و همچنین سرمایه آنها کاهش می یابد. البته در مورد شرکت سهامی خاص باید بگوییم که استثنا وجود دارد و مراحل خروج سهامدار از شرکت به گونه ی دیگری می باشد. پروژه سهامدار از شرکت و همچنین در بحث کاهش سرمایه، آن فرد باید هر کدام از آنجایی که قصد خروج داشته و موضوع خروج سهامدار از شرکت را مطرح کرده است به صورت تمام و کمال رضایت خود را نسبت به خروج خود و کاهش سرمایه خود اعلام کند و در صورتی که خود فرد رضایت نامه کتبی خود را که به امضای مجمع عمومی فوق العاده شرکت رسیده است اعلام نماید که هیچ فرد قادر به این کار یعنی خروج سهامدار از شرکت نمی باشد.

خروج سهامدار از شرکت تضامنی:

در یک شرکت تضامنی طبق قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران هیچ یک از افرادی که تحت عنوان شریک در شرکت در حال فعالیت هستند که می توانند بدون رضایت سایر شرکا سهم خود را به فرد غیر واگذار نمایند و موضوع خروج سهامدار از شرکت را مطرح نمایند مگر اینکه برای این امر یعنی خروج سهامدار از شرکت بتوانند رضایت تمامی شرکا را کسب نمایند. در یک شرکت تضامنی خروج سهامدار از شرکت یک موضوع عادی و پیش پا افتاده عنوان نمی گردد زیرا در یک شرکت تضامنی افرادی که به عنوان شریک در این شرکت حضور دارند به پرستیژ و شخصیت شرکت بسیار کمک کرده و اعتبار فراوانی برای شرکت در مقام می آورند و در صورتی که هر یک از شرکا بخواهند از موضع خود کناره‌گیری کرده و موضوع خروج سهامدار از شرکت را عنوان کنند می‌توانند با سهم خود تأثیر بسزایی را در ادامه فعالیت و حیاط شرکت ایجاد نمایند.

خروج سهامدار از شرکت

نکات لازم در مورد خروج سهامدار از شرکت:

زمانی که موضوع خروج سهامدار از شرکت مطرح می شود باید بین شریک جدید و شریک قدیم مبادله سرمایه به صورت تمام و کمال صورت پذیرد که این موضوع به دو صورت انجام می پذیرد. در حالت اول سرمایه شریکی که قصد خروج از شرکت را دارد به یک شریک جدید که می خواهد در شرکت کار خود را آغاز نماید انتقال داده شود که این انتقال بین افراد حقیقی صورت می پذیرد و یک حالت دیگر نیز وجود دارد که در آن سهام شریکی که قصد خروج از شرکت و قطع همکاری با شرکت را دارد از دارایی های موجود در شرکت پرداخت می شود که این مبادله بین یک شخص حقیقی که شریک در حال خروج از شرکت می باشد و یک شخص حقوقی که همان شرکت است صورت می پذیرد.

 

 

موسسه کاردان ارقام رئیس و عضو انجمن صنفی خدمات اداری استان تهران با داشتن سابقه ۲۷ ساله در زمینه خدمات اداری مشاور خوبی در این زمینه برای شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید : ۰۲۱۶۶۷۰۴۶۳۰ ۰۲۱۶۶۷۱۳۵۹۶