ممنوعیت های ثبت برند – برند غیر قابل ثبت شامل چه مواردی میباشند ؟

علامت تجاری یک نشان گرافیکی است که جهت معرفی خدمات، کالاها و محصولات یک شخص یا یک شرکت به مشتریان مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند به شکل علامت، سمبل، آرم، نوشتار و یا ترکیبی از این موارد باشد. همچنین علامت تجاری، علامتی میباشد که به محصول یا خدمات خاصی اشاره میکند و دارای ارزش اجتماعی و اعتبار بالایی میباشد.
ممنوعیت های ثبت برند – برند غیر قابل ثبت از مهم ترین مسائل در انتخاب علامت تجاری توجه ویژه به قوانین ثبت علامت تجاری یا برند میباشد چرا که باعث میشود در انتخاب نام یا علامت تجاری دچار محدودیت شوید. برای ثبت علامت تجاری در ایران باید سخت گیرانه به قوانین ثبت برند دقت کنید در غیر این صورت با مشکلاتی مواجه خواهید شد.

ممنوعیت های ثبت برند - برند غیر قابل ثبت

علامت تجاری یا برند را بر اساس نگارش آن میتوان سه دسته تقسیم بندی کرد:
– علامت تجاری تصویر (سمبل، آرم)
– علامت تجاری نوشتاری (لوگوتایپ، مونوگرام)
– علامت تجاری ترکیبی تصویر و نوشتار (ترکیبی)

با ثبت علامت تجاری شناسایی کالا ها و خدمات توسط مشتری به سهولت انجام میگیرد، علامت تجاری از تاثیر گذارترین عوامل در بازاریابی و شناساندن محصول به مشتریان میباشد.

طبق ماده ۳۲ قانون ثبت علائم و علامات تجاری که در تاریخ ۷/۸/۱۳۸۶ به تصویب رسیده است علامات تجاری زیر ممنوع میباشند:
– شبیه آن علامت تجاری قبلا برای محصولات غیر مشابه ثبت و معروف شده باشد و طوری باشد که به منافع مالک قبلی آن برند زیان بار باشد.
– اگر به شیوه زیرکانه ای شبیه یک علامت تجاری یا برندی باشد که برای همان محصولات یا خدمات مشابه منتها متعلق به موسسه دیگری معروف شده باشد.
– شبیه به نشان نظامی، پرچم، سایر علامت های دولتی، اسم، نام اختصاری یا حروف اول یک نام یا نشان رسمی متعلق به کشور، سازمان های بین المللی و یا دیگر سازمان ها، بوده یا موارد ذکر شده یکی از اجزا آن علامت باشد، مگر این که توسط کشور مربوط یا سازمان مربوطه اجازه استفاده از آن صادر شود.
– مراکز عمومی یا تجاری را به ویژه در مورد مبدا جغرافیایی کالا ها گمراه کند.
– علامت تجاری طوری انتخاب شده باشد که نتواند کالاهای یک شرکت را از سایرین متمایز سازد.
– با موازین شرعی، نظم عمومی و اخلاق حسنه در تضاد باشد.
– علامت تجاری نباید شامل واژه های توصیف کننده باشد.
– علامت تجاری نباید شامل اسامی مقدس و متبرکه باشد.
– علامت تجاری نباید مرغوبیت کالایی را توصیف کند.
– علامتی که شامل اسامی و عناوین و اصطلاحات لاتین باشد.
– علامت تجاری نباید شامل اسامی مشاهیر باشد.
– علامت تجاری نباید با امنیت ملی کشور در تضاد و تعارض باشد.
– اگر درخواست ثبت برندی مشابه یا عین برند شما توسط شخص دیگری پیش از شما و مقدم بر شما به ثبت رسیده باشد.

نکاتی درمورد ممنوعیت ثبت برند:

قبل از ثبت هر علامت تجاری یا برندی اول باید دقت شود که آن برند در زمینه فعالیتی که مد نظر شماست قبلاَ ثبت شده است یا نه. با توجه به جدول طبقه بندی کالاها، هرگاه برای نوعی از کالای مشخص علامتی از طبقه ای خاص استفاده شود، شخص دیگری که پس از انتخاب علامت تجاری مذکور بخواهد برای کالای خود از نوع مشابه و از طبقه مشابه و از همان علامت قبلی استفاده کند، با ممنوعیت استفاده و ثبت علامت تجاری مواجه خواهد شد.

ممنوعیت های ثبت برند - برند غیر قابل ثبت
مدت اعتبار هر علامت تجاری، ۱۰ سال بعد از تاریخ ثبت اظهارنامه در اداره مالکیت های صنعتی می باشد که هر ۱۰ سال قابل تمدید میباشد و چنانچه ظرف ۱۰ سال تمدید نگردد و ۶ ماه از تاریخ اعتبار گذشته باشد صاحب علامت تجاری می بایست جهت ثبت نام و تمدید علامت تجاری خود دوباره اقدام نماید و جریمه دیر کرد را پرداخت کند.