بسیاری از افراد به‌ طور منظم ایده هایی برای اختراعات و نوآوری های جدید دارند که می توانند زندگی را ساده تر و لذت‌بخش‌تر کنند. درحالی‌ که بسیاری از این ایده ها هرگز به مرحله باروری نمی رسند، برخی از مخترعان تصمیم می گیرند که اختراعات خود را دنبال کنند و درنهایت آن ها را به بازار معرفی کنند. فرآیندی که از طریق آن مخترعان ایده های خود را ثبت می کنند می تواند نسبتاً پیچیده باشد، بنابراین بسیاری از مخترعان را مجبور به استخدام وکلای حقوقی برای رسیدگی به پرونده قانونی مورد نیاز خود برای ثبت اختراع می کند. همان‌ طور که می دانید یکی از مهم ترین شروط برای ثبت اختراع بدیع بودن طرح است. برای جست و جوی اختراعات ثبت‌ شده می توان به کمک موتور جست و جوی اختراعات اداره کل مالکیت صنعتی از بدیع بودن طرح خود اطمینان حاصل کنیم.
برای جست و جوی اختراعات ثبت‌ شده در ایران نخست می توانیم کلمات کلیدی را در قسمت “عنوان اختراع” وارد کنیم. به‌ این‌ ترتیب اگر اختراعی مشابه اختراع ما در ایران وجود داشته باشد به آن پی می بریم.

اقدامات لازم جهت جست و جوی اختراعات ثبت‌ شده

به‌ منظور جست و جوی اختراعات ثبت‌ شده در خارج از ایران چه باید کرد؟

برای جست و جوی اختراعات ثبت‌ شده در خارج از ایران نیز در سطح بین المللی موتور های جست و جوی متفاوتی وجود دارد. از میان این موتور های جست و جو برخی رایگان و برخی هزینه بر می باشند. از معروف ترین این موتور های جست و جو Google Patent Search است. از مزایای این مرورگر محیط کاربر پسند آن است. برای جست وجوی اختراعات ثبت‌ شده در سطح بین الملل باید از کلمات کلیدی مناسب استفاده کرد.
برای استعلام از اختراع خود می توان به پایگاه اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور نیز مراجعه کرد.
طبق ماده ۴ قانون ثبت اختراعات؛ کشفیات، آثار هنری، نظریه های علمی مربوط به روش های ریاضی، قواعد، طرح ها، روش ها برای انجام کار تجاری، فعالیت های ذهنی و اجتماعی، روش های تشخیص و معالجه انسان ها و حیوانات ازجمله مواردی هستند که در حیطه ی حمایت از اختراع قرار نمی گیرند.

موسسه کاردان ارقام رئیس و عضو انجمن صنفی خدمات اداری استان تهران با داشتن سابقه ۲۷ ساله در زمینه خدمات اداری مشاور خوبی در این زمینه برای شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید : ۰۲۱۶۶۷۰۴۶۳۰ ۰۲۱۶۶۷۱۳۵۹۶