یک شرکت به‌ عنوان یک‌ نهاد دارای ویژگی های متمایز متعددی است که در کنار هم یک سازمان واحد را تشکیل می دهند. در بین انواع شرکت ها دو شرکت سهامی خاص و با مسئولیت محدود وجود دارد. قبل از این که درباره اصول تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به سهامی خاص صحبت کنیم، ابتدا قصد داریم به تعریف این دو شرکت بپردازیم.

در شرکت سهامی خاص تمامی سرمایه ی شرکت توسط کسانی که آن را تأسیس کرده اند، تأمین می شود. این سرمایه به سهام تقسیم می شود و اعضا بسته به میزان سهام خود در شرکت متعهد می شوند. این نوع شرکت ها قادر نیستند سهام خود را به فروش بگذارند.

اما در شرکت با مسئولیت محدود، این نوع شرکت از دو نفر یا تعدادی بیشتر تشکیل‌شده و اعضا در آن به میزان سرمایه ی خود در شرکت، بدون تبدیل‌شدن این سرمایه به سهام، مسئولیت قروض و تعهدات شرکت را بر عهده‌دارند.

برخی تفاوت های شرکت با مسئولیت محدود با شرکت سهامی خاص:

– کل سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود به مدیرعامل تقدیم می شود. ولی در مورد شرکت های سهامی خاص ۳۵% از مبلغ کل سرمایه را باید در یکی از بانک ها سپرده گذاری کنیم و به اداره ثبت شرکت ها گواهی مربوطه را تقدیم کنیم.
– حداقل تعداد اعضا در شرکت با مسئولیت محدود ۲ نفر و در شرکت سهامی خاص ۳ نفر هست.
– اساس تقسیم سود در شرکت با مسئولیت محدود سهم‌الشراکه آن ها خواهد بود البته می توانند نحوه این تقسیم سود را تغییر دهند ولی در شرکت سهامی خاص تقسیم سود بستگی به تعداد سهام شرکا دارد
– در مدارک لازمه این دو شرکت هم تفاوت هایی وجود دارد.

تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به سهامی خاص

مدارک لازم برای تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به سهامی خاص:

– دوبرگه اظهارنامه
– دو جلد از اساسنامه
– ۳۵ درصد سرمایه ی خود را در یکی از بانک ها سپرده‌گذاری کرده و گواهی آن را ارائه کنید.
– از شناسنامه سهامداران و بازرسان کپی تهیه شود.
– ارائه صورت‌جلسه مجمع عمومی مؤسس و هیئت‌مدیره
باید خاطرنشان کرد که قانون در مورد تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به سهامی خاص سکوت اختیار کرده است. درنتیجه هم‌اکنون امکان تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به سهامی خاص وجود ندارد.

موسسه کاردان ارقام رئیس و عضو انجمن صنفی خدمات اداری استان تهران با داشتن سابقه ۲۷ ساله در زمینه خدمات اداری مشاور خوبی در این زمینه برای شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید : ۰۲۱۶۶۷۰۴۶۳۰ ۰۲۱۶۶۷۱۳۵۹۶