یک شرکت،یک‌ نهاد حقوقی است که توسط گروهی از افراد تشکیل‌ شده است تا در یک کسب‌ و کار تجاری مشارکت و یا به‌عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری صنعتی فعال کار کند. همچنین می توان بین شرکت های خصوصی و عمومی تمایز قائل شد. هر دو دارای ساختار مالکیتی، مقررات و الزامات گزارشی مالی متفاوت هستند. ازجمله شرکت های موجود در ایران شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص هست. آنچه در اینجا مدنظر ماست قابلیت تبدیل این شرکت ها به هم هست، خصوصاً تبدیل شرکت سهامی عام به شرکت سهامی خاص هست.
طبق لایحه اصلاحی قانون تجارت، مقرراتی برای تبدیل شرکت سهامی عام به شرکت سهامی خاص ارائه نشده است. علت این مسئله قصد قانون برای اختیاری نبودن این تبدیل است.
بر طبق ماده ۵ لایحه ی مذکور در صورتی‌ که حداقل سرمایه ی اولیه شرکت سهامی عام از مقدار پنج میلیون ریال کمتر شود، به مدت یک سال شما فرصت دارید که مقدار سرمایه را به میزان حداقل خود برسانید در غیر این صورت شرکت باید به دیگر انواع شرکت ها تبدیل شود. این اقدام در حقیقت راه حلی برای تبدیل شرکت سهامی عام به شرکت سهامی خاص هست.

در حقیقت قانون با این تصمیم از انحلال شرکت سهامی عام به‌طور کامل جلوگیری می کند.

درصورتی‌که فرد نخواهد اقدام به تبدیل شرکت سهامی عام به شرکت سهامی خاص کند و حداقل سرمایه را نیز تعیین نکند شرکت سهامی عام منحل می شود.

تبدیل شرکت سهامی عام به شرکت سهامی خاص

مواردی که سبب انحلال شرکت سهامی عام می شود به صورت زیر است:

– زمانی که شرکت نتواند موضوعی را که برای آن تأسیس‌شده است، انجام دهد.
– زمانی که مدت اعتبار شرکت به پایان رسیده باشد.
– در صورت ورشکستگی شرکت.
– زمانی که مجمع عمومی فوق العاده صاحبان شرکت رأی به انحلال شرکت سهامی عام بدهد.
– درصورتی‌که دادگاه حکم کند تا شرکت سهامی عام منحل شود.

موسسه کاردان ارقام رئیس و عضو انجمن صنفی خدمات اداری استان تهران با داشتن سابقه ۲۷ ساله در زمینه خدمات اداری مشاور خوبی در این زمینه برای شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید : ۰۲۱۶۶۷۰۴۶۳۰ ۰۲۱۶۶۷۱۳۵۹۶