ثبت اختراع در حقیقت یک نوع مالکیت فکری و فردی است که بر روی یک ایده نو انجام می گیرد و در تمام دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است. هر فردی که به ثبت اختراع اقدام می کند از حمایت های قانونی ویژه ای برخوردار بوده و مزیت های فراوانی را از ثبت اختراع به دست می آورد که به همین خاطر امروزه موضوع ثبت اختراع بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

تعاریف اولیه ثبت اختراع

فردی که زمان زیادی مثل ماه ها و یا گاها سالها را بر روی طرح مورد نظر خود صرف می‌کند که یک طرح خلاقانه و نوآورانه را ابداع کند و گاها هزینه ‌های زیادی در این راه می کند تا بتواند تفکر و طرح خود را به ثمر لازم برساند. برای جلوگیری از سوء استفاده ی سودجویان و همچنین برای بهره ‌برداری از منافع قانونی و حقوقی که شامل طرح ثبت شده می شود باید حتماً به ثبت اختراع خود اقدام نموده چراکه طرحی که تولید و ارائه می‌شود در صورتی که ثبت نگردد دارای ارزش چندانی نبوده و ثبت آن است که به آن ارزش و اعتبار می بخشد. اختراع از یک اندیشه و فکر نو در زمینه های خاص و با فرآیندی خاص حاصل می گردد که به سبب آن مشکل و مسئله ای توسط فرد یا افرادی در بخش های مختلف حل می گردد. در مورد اختراع باید بگوییم که هر نوع ابتکاری که به عنوان اختراع به حساب می آید، قابل ثبت شدن نیست چرا که برای ثبت اختراع قوانین و قواعد خاصی در نظر گرفته شده است که یک اختراع باید شامل این قوانین باشد تا بتوان ثبت اختراع کرد. وقتی می خواهیم به ثبت اختراع بپردازیم باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که اختراع باید کاملاً نو باشد و حاصل تجربه افرادی در گذشته نباشد و الگوی آن کاملاً خاص بوده و مشابه ای نداشته باشد. یک نکته را نیز باید متذکر شویم که وقتی می گوییم باید مورد مشابه نباشد منظور ما مربوط به یک شهر یا کشور نیست بلکه نباید هیچ مورد مشابهی در هیچ کجای جهان برای ثبت اختراع ما وجود داشته باشد. همچنین از موارد دیگر ثبت اختراع این است که اختراع ما دارای ابتکار و نوآوری باشد و دارای کاربرد در زمینه های مختلف مانند زمینه های صنعتی و کشاورزی و غیره باشد در حالت کلی اختراعی دارای نوآوری و ابتکار به حساب می‌آید که در صنعت و حرفه های فعلی دارای مورد مشابه نباشد و بتواند برای افرادی که در حرفه مورد نظر در حال فعالیت هستند ایجاد یک راحتی و آسایش نماید و این اختراع برای آنها پیش پا افتاده و ساده نباشد.

ثبت اختراع

چه مواردی را نمی توان ثبت اختراع کرد؟

در حالت کلی یک سری موارد وجود دارند که با بحث اختراع کاملا متفاوت بوده و نمی توان از آنها به عنوان اختراع یاد کرده و برای ثبت آنها اقدام نمود و در وافع جز اختراعات غیر قابل ثبت هستند که در زیر به مهمترین آنها اشاره خواهیم کرد :
• متدها و روش های ریاضی
• کشفیات در زمینه های مختلف
• نظریه ها و مباحث علمی
• روشهای انجام کار تجاری و اجتماعی
• و بسیاری موارد دیگر

مزیت های ثبت اختراع

زمانی که به ثبت اختراع اقدام می کنید می توانید طرح خود را تجاری سازی نمایید و همچنین با استفاده از ثبت اختراع خود می توانید در نمایشگاه‌های معتبر که در درون کشور یا خارج از کشور برگزار می گردند شرکت نمایید. در واقع زمانی که یک فرد ثبت اختراع می کند در حقیقت مالک انحصاری طرح خود می باشد و از تمامی مزایای قانونی و حقوقی بهره‌مند می‌شود و در واقع با ثبت اختراع جلوی سوء استفاده سودجویان و متقلبان را می گیرد.

موسسه کاردان ارقام رئیس و عضو انجمن صنفی خدمات اداری استان تهران با داشتن سابقه ۲۷ ساله در زمینه خدمات اداری مشاور خوبی در این زمینه برای شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید : ۰۲۱۶۶۷۰۴۶۳۰ ۰۲۱۶۶۷۱۳۵۹۶