نحوه ثبت برند مواد غذایی

ثبت برند مواد غذایی یکی از الزامات تولیدات در مواد غذایی است. در واقع شرکت هایی که در اساسنامه خود موضوع تولید و توزیع و یا خدمات مرتبط با مواد غذایی را انتخاب کرده اند نه تنها باید از سازمان غذا و دارو مجوز فعالیت دریافت نمایند تا فعالیت آنها رسمی و قانونی باشد بلکه در هنگام فعالیت نیز باید برند و یا علامت تجاری مشخص و ثبت شده داشته باشند. تولید مواد غذایی و فروش و پخش مواد غذایی صنعت پر درآمد و همیشگی بوده و هست و به دلیل تقاضای بالا جهت خرید محصولات غذایی تعداد تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات غذایی بیشتر از هر صنعت دیگری می باشد، از این رو تقاضا برای ثبت علامت تجاری مواد غذایی در طبقات مختلف زیاد بوده و تعداد علامات تجاری ثبت شده در این صنعت به دلیل تراکم محصول بالا بسیار زیاد و بعضا ثبت علامت تجاری یا برند مواد غذایی برای بعضی از متقاضیان کار بسیار سختی می باشد.
از ابتدایی ترین و ضروری ترین نیاز انسان ها مواد غذایی میباشد و همین امر موجب شده است که بازار مربوط به مواد غذایی پر رونق تر و فعال تر از سایر نیاز ها باشد. با وجود رقابت شدید در بازار مواد غذایی و با توجه به اینکه بیشتر انسان ها در طی سالیان سعی بر این داشته اند که سلامت جسم خود را با مصرف مواد غذایی سالم حفظ کنند، همیشه به دنبال مواد غذایی با برندها و علامات تجاری مطمعن بوده اند.

ثبت برند مواد غذایی

مواد غذایی را در کل میتوان به چهار دسته تقسیم بندی کرد:

دقت شود هدف از دسته بندی مواد غذایی سهولت در انتخاب علامت تجاری متناسب با آن میباشد.
۱- شیر و لبنیات
۲- گوشت و حبوبات
۳- گروه میوه ها و سبزیجات
۴- گروه نان و غلات
همچنین بهتر است ده تا از مغذی ترین مواد غذایی را نیز معرفی کنیم:
سبزیجات، میوه ها، غلات کامل (سبوس دار)، حبوبات (نخود فرنگی و لوبیای خشک)، محصولات لبنی کم چرب، مواد غذایی دریایی، آجیل ها و مغز ها، شیرین کننده های طبیعی، گوشت قرمز بدون چرب و گوشت طیور، نوشیدنی های سالم.

چگونگی ثبت برند مواد غذایی:

همانطور که در ابتدا اشاره شد سلامتی برای مردم و جامعه اهمیت به خصوصی دارد بنابراین تولید کنندگان باید طوری علامت تجاری مواد خود را انتخاب کنند که در بین عوام تایید شده باشد تا بتواند عمر فروش طولانی داشته باشد.
پس از انتخاب علامت تجاری که پیشنهاد میشود یک برند تخیلی بوده و شباهتی به دیگر برند ها نداشته باشد، باید برای ثبت برند و آن علامت تجاری پروانه تاسیس نیز برای شرکت خود تهیه کنید، پروانه تاسیس سندی است که بعد از اینکه شرکت ثبت شد، برای صادر شدن پروانه بهره برداری، توسط معاونت غذا و دارو صادر می گردد.
پس از تهیه مدارک مورد نیاز اشخاص حقیقی و حقوقی باید اظهارنامه ثبت برند را تهیه کنیم تا علامت تجاری به ثبت برسد. متقاضی در صورتیکه خواهان استفاده از علامت ها و یا حروف لاتین در علامت تجاری خود می باشد باید اقدام به دریافت کارت بازرگانی بکند. زیرا بدون داشتن کارت بازرگانی نمی توانید برند لاتین به ثبت برسانید. پس از ثبت برند باید مشخصات مربوط به مواد غذایی را بر روی بسته بندی درج کنیم که برخی از آن های در زیر آورده شده است:
– نام محصول
– مواد تشکیل دهنده
– سری ساخت
– شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت
– تاریخ تولید و انقضا
– وزن خالص
– نام و آدرس شرکت تولید کننده