ثبت برند و ثبت علامت تجاری جهانی:

ثبت برند و ثبت علامت تجاری جهانی ثبت برند جهانی یا ثبت علامت تجاری در واقع هم معنی با جهانی سازی و تجاری سازی آن برند و علامت تجاری میباشد و نشان دهنده هویت جهانی برند شما میباشد. شما با ثبت برند جهانی، میتوانید خدمات یا کالا های خود را جهانی کنید ولی این جمله به این معنا نیست که برند شما را همه‌ی کشورهای جهان بشناسند بلکه فقط با ثبت برند جهانی خود از حمایت های آن بهره خواهید برد.

ثبت برند یا علامت تجاری جهانی

ثبت جهانی علامت تجاری دو ساله میباشد و در صورت علاقه صاحب برند میتواند آن را دوباره به مدت دو سال تمدید کند در غیر این صورت برند بی ارزش خواهد شد.

برای ثبت برند یا علامت تجاری بین المللی دو روش وجود دارد:

۱- توافق نامه Trips: این توافق نامه طبق قانون تجارت جهانی WTO انجام می‌شود. با این روش می توان بدون نیاز به واسطه ای برند خود را در سوئیس به ثبت برند جهانی برسانید و احتیاجی نیست که برند در کشور مبدا ثبت شود. این توافقنامه را بیش از ۱۵۰ کشور امضاء کرده اند و به توافق رسیده اند البته ایران این توافقنامه را امضاء نکرده و عضو آن نمی باشد.
۲- توافق نامه مادرید: برای اینکه با این توافق نامه برند خود را جهانی کنیم ابتدا باید آن را در کشور مبدا به ثبت برسانیم. برای ادامه کار ها اشخاص باید اظهارنامه خود را به اداره مالکیت صنعتی ارائه کنند و از بین ۸۵ کشور موجود، کشور های مورد نظر خود را انتخاب کنند و فعالیت خود را در این کشور ها شروع کرده تا مورد حمایت قرار گیرند. شخص باید تقاضانامه بین المللی خود را به یکی از سه زبان فرانسوی، اسپانیایی و انگلیسی ترجمه کند.

مزایای توافق نامه مادرید:

با توجه به مقررات ثبت بین المللی علائم تجاری (توافق نامه مادرید) علامت تجاری با توجه به مقررات داخلی هر کشور مورد بررسی قرار میگیرد و سپس وارد مسیر ثبت جهانی میشود. يعني ثبت بين المللي علائم تجاري درمرحله اول با ثبت داخلی در کشور مبدا صورت مي گيرد و سپس بصورت خودکار با تعيين كشورهاي مورد نظر از سوی مالک علامت تجاری درسطح بين المللي به ثبت می رسد. مزیت این سيستم اين است كه متقاضي با ارائه يك اظهارنامه بين المللي از طریق اداره مالکیت صنعتی به WIPO ميتواند درصورت تمايل در۸۵ كشور عضو موافقتنامه و يا تعدادي از آنها بسته به انتخاب خود علامت تجاري خود را درخواست وكسب نمايد. بنابراین مزیت اصلی سیستم مادرید ثبت آسان، ارزان و تاثیر بالای آن میباشد. یعنی فقط به وسیله یک تقاضانامه بین المللی به یک زبان (فرانسوی، انگلیسی و اسپانیایی) و پرداخت هزینه آن به فرانک سوئیس، از خدمات و حمایت از علامت تجاری در کشور های تعیین شده در فرم درخواست برخوردار میشوند.

مزایای توافق نامه Trips:

برخلاف سیستم مادرید که برای ثبت برند در کشور مورد نظر باید علامت تجاری ابتدا در کشور مبدا ثبت شده باشد، در سیستم Trips نیازی به این کار نیست و مستقیما می توان برند را در سوئیس به ثبت جهانی رسانید. این فرآیند در زمانی که برند ایرانی به هر علتی برای ثبت در داخل کشور با مشکلاتی مواجه باشد، بیشتر به کار می آید و می توان فارغ از این مشکلات، برند را در سوئیس ثبت نمود.