نام و علامت تجاری برای حمایت از کالا یا خدمات هر شخص یا شرکت فراهم‌شده است. هر شخص با ثبت برند خود، ضمن تضمین اینکه او حق انحصاری برای معرفی کالا و خدمات مشخص‌شده خود را دارد، می­تواند در صورت پرداخت توافقی هزینه به دیگران اجازه دهد تا از این برند استفاده کنند در نتیجه با مشاهده هرگونه سوء استفاده از برند خود می­تواند اقدام به جلوگیری از ثبت برند مشابه به برند خود کند. با ثبت برند می­توان آن را محافظت کرد و همچنین طول مدت این حفاظت متفاوت اما قابل تمدید است. حفاظت از علائم تجاری توسط سازمان­های مجری قانون تضمین‌شده است که در صورت مشاهده تخلف در اکثر دستگاه‌ها اقدام به جلوگیری از ثبت برند مشابه می­کنند. از دیدگاه دیگر، علائم تجاری باعث گسترش کسب‌وکار می­شوند و منافع اقتصادی زیادی برای صاحبان خود در سطح جهان به وجود می­آورند.

اقدامات لازم جهت جلوگیری از ثبت برند مشابه

به‌منظور جلوگیری از ثبت برند مشابه، کپی‌برداری و سوءاستفاده از علامت تجاری خود، سامانه ثبت برند تأسیس‌شده است. درصورتی‌که شخصی از برند شما یا از برند مشابه با برند شما به‌گونه‌ای که مشتریان عادی دچار اشتباه شوند، استفاده کند شما می­توانید در صورت ثبت برند مشابه به برند خود، به مراجع قانونی شکایت کنید و آن­ها اقدام به جلوگیری از ثبت برند مشابه با برند شما می­کنند.

زمانی که شخصی از برند شخص دیگری یا مشابه با آن استفاده کند و قصد ثبت آن را داشته باشد، ثبت برند توسط اداره مالکیت صنعتی رد می­شود و فرد متقاضی طبق مهلت ۲۰ روز که این اداره به او می­دهد باید نسبت به این حکم اعتراض کند. اداره مالکیت صنعتی درخواست اعتراض را بررسی می­کند و کپی از آن را به فرد معترض می­دهد و بعد از بررسی نظرات طرفین، تصمیم می­گیرد برند موردنظر را ثبت کند یا اقدام به جلوگیری از ثبت برند مشابه کند.

هر شخص ذی­نفع که علامتی را مشابه یا کپی علامت خود می­داند می­تواند از دادگاه درخواست جلوگیری از ثبت برند مشابه را بکند، در این خصوص باید به اثبات برساند که مفاد بند (الف) ماده (۳۰) و همچنین ماده (۳۲) را شخص خاطی رعایت نکرده است.

یکی دیگر از راه­ها برای جلوگیری از ثبت برند مشابه انجام استعلام برند قبل از ثبت آن هست. به‌این‌ترتیب اگر برند شما مشابه برند دیگری باشد شما مطلع می­شوید و می­توانید در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنید