کارت بازرگانی را می توان یکی از بهترین و البته مناسب ترین مجوزات قانونی در ایران دانست چرا که تنها به وسیله آن می توان اقدام به صادرات و واردات کالا نمود . اگرچه این کارت مزایای بسیار زیادی دارد اما گاهاً افراد بنا به دلایلی نسبت به ابطال کارت بازرگانی اقدام می نمایند که این موضوع  در دو حالت ابطال اختیاری و اجباری است . هر یک از این شیوه های ابطال نیازمند شرایط و مدارک ویژه خود است . از طرفی دیگر فرآیند این دو شیوه ابطال کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی و حقوقی تا حدی با یکدیگر متفاوت است . این موضوع سبب می شود تا بسیاری از افراد در حین انجام فرآیند آن دچار مشکلات مختلفی شوند . اما جای نگرانی نیست چرا که ما در ادامه این مطلب تمام زوایای مربوط به ابطال کارت بازرگانی را برای شما عزیزان روشن کرده ایم .

شیوه های رایج برای ابطال کارت بازرگانی

همانگونه که قبلاً هم اشاره کردیم برای ابطال کارت بازرگانی دو نوع روش وجود دارد . روش اول ابطال به شیوه اجباری است که عموماً بنا به اجبار قانون به شرکت ها و یا اشخاص تحمیل می شود . در این حالت عموماً افراد یکی از بند های قانونی مرتبط با کارت بازرگانی را نقض کرده اند و لذا طبق قانون از داشتن کارت محروم می شوند . شیوه دوم ابطال کارت بازرگانی به شیوه اختیاری می باشد . در این روش افراد بنا به دلایل خود و یا اتمام فعالیت در زمینه صادرات و واردات اقدام به ابطال کارت بازرگانی خود می نمایند . ما در ادامه، نکات مربوط به هر دو شیوه را به تفضیل شرح داده ایم .

ابطال کارت بازرگانی به شیوه اجباری

این شیوه از ابطال عموماً توسط قانون شکنی های شخص حقیقی یا حقوقی رخ می دهد . بر طبق قوانین مربوط این شیوه هر گاه شخص دارنده کارت مرتکب قاچاق و یا هر نوع سوء استفاده ای از کارت شود ، مطابق قانون می بایست کارت بازرگانی وی ابطال شود . در این شیوه شخص باید مازاد بر محرومیت از داشتن کارت، جریمه شده و مطابق قانون با وی برخورد شود. البته مدت محرومیت و شیوه برخورد مطابق با بند های قانونی انجام می شود .

ابطال کارت بازرگانی به شیوه اجباری

ابطال کارت بازرگانی به شیوه اجباری

در حالتی دیگر اگر شخص دارنده کارت فاقد شرایط لازم برای استفاده از کارت گردد و یا بعد از دریافت، شرایط اصلی برای داشتن کارت را از دست بدهد و یا آن ها را نقض کند، می بایست بر طبق قوانین گمرکی، کارت بازرگانی وی باطل شود . مادامی که این موضوع برای وزارت بازرگانی محقق شود، راساً نسبت به آن اقدام می نماید اما اگر اتاق بازرگانی آن را تشخیص دهد، می بایست در اولین فرصت آن را به وزارت بازرگانی اطلاع دهد .

ابطال بازرگانی به شیوه اختیاری

این شیوه از ابطال کارت بازرگانی عموماً بنا به تصمیمات شخصی و شرکتی گرفته می شود . در بیشتر این موارد افراد از امور صادرات و واردات کناره گیری می نمایند و لذا دیگر نیازی به کارت بازرگانی نخواهند داشت . در این حالت همراه با ارائه مدارک زیر نسبت به ابطال کارت بازرگانی خود اقدام می نمایند .

مدارک لازم جهت ابطال کارت بازرگانی

همانگونه که اشاره کردیم برای ابطال کارت بازرگانی می بایست مدارک ویژه ای را ارائه دهید که این مدارک بسته به نوع شخص متفاوت است . البته در مواردی که ابطال اجباری باشد تا حدی فرآیند ابطال و مدارک آن متفاوت خواهد بود . ما در زیر مدارک لازم برای ابطال کارت بازرگانی برای هر دو شخص را ارائه داده ایم .

مدارک لازم جهت ابطال کارت بازرگانی شخص حقیقی

عموماً مدارک لازم برای ابطال کارت  بازرگانی اشخاص حقیقی کمتر بوده و فرآیند کاری برای آنان هم ساده تر است . این اشخاص برای ابطال کارت خود می بایست یک تقاضا برای ابطال کارت بازرگانی را آماده و آن را در دو نسخه به اداره بازرگانی (معاون بازرگانی خارجی این اداره ) ارائه نمایند . در کنار این موارد می بایست اصل کارت بازرگانی را هم ارائه نمایند. اظهارنامه ابطال ثبت دفاتر تجاری و اظهارنامه مالیاتی دو مدرک دیگری هستند که می بایست در حین ابطال آن ها را ارائه دهید . اظهارنامه مالیاتی شما می بایست متعلق به آخرین سالی باشد که تا آن زمان تقاضای شما پذیرفته شده است .

مهم : مادامی که شخص کارت بازرگانی خود را گم کرده باشد ، می بایست به جای آن آگهی اعلام مفقودی کارت خود که در روزنامه کثیر الانتشار به چاپ رسیده است را ارائه دهد .

مدارک لازم جهت ابطال کارت بازرگانی شخص حقوقی

مدارک لازم برای ابطال کارت بازرگانی جهت اشخاص حقوقی عموماً بیشتر است و فرآیند کار نیز برای آنان اندکی پیچیده تر می باشد . عموماً این شرکت ها در دو حالت اقدام به ابطال کارت بازرگانی می نمایند . در حالت اول یا شرکت از حوزه واردات و صادرات خارج می شود و یا به فعالیت خود ادامه نمی دهد و منحل می شود . مادامی که شرکت منحل شده باشد می بایست تقاضای ابطال و اصل کارت بازرگانی را به همراه کپی صفحات اول و دوم ارائه داد . از طرفی دیگر می بایست تصویر روزنامه رسمی که در آن آگهی انحلال شرکت چاپ شده است را هم ارائه نمود . مادامی که شرکت سهامی خاص، تعاونی و یا سهامی عام باشد می بایست صورت جلسه مجمع عمومی شرکت هم ارائه شود اما اگر هر شرکتی خارج از این سه نوع باشد تنها صورت جلسه هیات مدیره کفایت می کند.

مدارک لازم جهت ابطال کارت بازرگانی شخص حقوقی

مدارک لازم جهت ابطال کارت بازرگانی شخص حقوقی

اگر دلیل ابطال ، انحلال شرکت نباشد، می بایست به جای آگهی ابطال ، اظهار نامه ابطال ثبت دفاتر تجاری و آخرین اظهارنامه مالیاتی در سال جاری را ارائه نمود .

 

این موارد در واقع مشروحی از مدارک لازم و فرآیند ابطال در کارت بازرگانی بود اما این شیوه ابطال بنا به دلیل و البته نوع شخص (حقیقی و یا حقوقی) تفاوت های شاخصی را دارد که فرایند ابطال را تغییر می دهد . مادامی که شما هم جزو افرادی هستید که نیازمند راهنمایی بیشتر در زمینه ابطال کارت بازرگانی خود هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در موسسه حقوقی کاردان ارقام تماس حاصل فرمایید.