شرکت های گردشگری را می توان از مطرح ترین و البته مناسب ترین نوع شرکت ها در ایران دانست که عموماً متقاضیان زیادی هم برای آنان وجود دارد . این شرکت ها در زمینه خدمات گردشگری و تور های مختلف فعالیت می نمایند و از این جهت همواره مورد توجه افراد هستند . البته ثبت این شرکت ها هم مانند سایر شرکت های دیگر نیازمند مجوزات ویژه ای است که می بایست از مراجع مربوطه دریافت شود . اخذ مجوز از میراث فرهنگی برای شرکت های تور گردشگری امری حیاتی می باشد . این مجوز که تحت عنوان مجوز بند ب شناخته می شود به عنوان یکی از اصلی ترین مدارک برای ثبت شرکت گردشگری به حساب می آید . اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد دارید یک شرکت گردشگری را ثبت نمایید و یا در رابطه با مجوز بند ب اطلاعات بیشتری را کسب کنید می توانید تا انتهای این متن با ما باشید .

اهمیت اخذ مجوز از میراث فرهنگی و تفاوت بین مجوز ها

همانگونه که اشاره کردیم ثبت شرکت های گردشگری نیازمند دریافت مجوز های مختلفی است که یکی از آن ها مجوز بند ب از میراث فرهنگی است . البته این تنها مجوزی نیست که توسط این سازمان برای شرکت های گردشگری صادر می شود. مجوز های بند الف و بند پ از دیگر مجوز هایی است که توسط این سازمان برای شرکت های گردشگری صادر می شود و الزاماً حوزه فعالیت این شرکت ها را تعیین می نمایند .

مجوز بند الف در واقع برای شرکت هایی صادر می شود که در زمینه فروش بلیط های هواپیمایی و آژانس های مسافربری فعالیت می نمایند . این مجوز عموماً با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشور صادر می شود و مختص شرکت هایی است که قصد فروش بلیط را دارند . مجوز بند ب هم توسط سازمان میراث فرهنگی صادر می شود . این مجوز برای آن دسته از شرکت هایی صادر می شود که قصد ایجاد تور های مختلف و بسته های مسافرتی مختلف را دارند و به همین جهت بهترین گزینه برای شرکت هایی می باشد که تور های مختلف را عرضه می نمانید . مجوز بند پ یکی دیگر از مجوز هایی است که توسط این سازمان و با کمک سازمان اوقاف و حج و زیارت صادر می شود . این مجوز تنها به آن دسته از شرکت هایی ارائه می شود که در زمینه مسافرت های زیارتی در مسیر های عراق، سوریه ، مکه و مدینه فعالیت دارند .

مهم : دارندگان هر یک از این مجوز ها تنها می توانند در حیطه مشخص شده خود فعالیت نمایند و حق ورود به حیطه های دیگر را ندارند . به عبارتی دارندگان مجوز الف تنها می توانند در زمینه فروش بلیط فعالیت کرده و حق ارائه تور های مسافرتی را ندارند.

مدارک و شرایط لازم برای اخذ مجوز از میراث فرهنگی

اخذ مجوز از میراث فرهنگی مانند هر مجوز دیگری نیازمند دارا بودن مجموعه ای از مدارک و شرایط است . این شرایط و مدارک به شرح زیر می باشد .

  • داشتن دفتر کار(این دفتر می بایست حداقل ۴۰ الی ۷۰ متر مربع فضا داشته باشد و دارای کاربری اداری یا تجاری باشد و در معرض دید مردم باشد)
  • ارائه میزان مشخصی از وجه نقد به عنوان ضمانت به مرجع مربوطه(این رقم در حال حاضر ۵۰ میلیون ریال است اما متناسب با تورم تغییر می کند)
  • دارا بودن تابعیت ایرانی
  • ارائه آدرس دفتر کار (این آدرس باید دقیق باشد و تنها با هماهنگی مرجع مربوطه تغییر یابد)
  • معرفی یک شخص به عنوان مدیر فنی (این شخص باید به یکی از زبان های خارجه نظیر انگلیسی تسلط داشته و مدرک معتبری نظیر مدرک دانشگاهی در حیطه گردشگری داشته باشد)
  • تطابق فعالیت شرکت با آیین نامه
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • متدین به دین اسلام یا یکی از دین ها تعیین شده در قانون اساسی
  • متقاضی باید حداقل ۲۵ سال سن داشته باشد
  • اگر متقاضی مرد باشد ، ارائه کارت پایان خدمت و یا معافیت اجباری می باشد
  • ارائه گواهی سوء پیشینه کیفری
  • دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی
  • نداشتن شغل دیگر که مانع فعالیت باشد
  • داشتن حداقل ۳ سال سابقه کار مرتبط

لازم به ذکر است که این موارد مجموعه ای از شرایط لازم برای دریافت مجوز بند ب بود که داشتن آن ها برای افراد الزامی می باشد. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که این مدارک و شرایط با توجه به قانون ممکن است دستخوش تغییراتی شود و سازمان میراث فرهنگی مجاز به هر گونه تغییرات است که این موارد در بخش شرایط و ضوابط در حین ثبت نام به شما ابلاغ می شود.

مدارک و شرایط لازم برای اخذ مجوز از میراث فرهنگی

مدارک و شرایط لازم برای اخذ مجوز از میراث فرهنگی

فرآیند اخذ مجوز از میراث فرهنگی برای شرکت های گردشگری

مجوز بند ب مانند هر مجوز دیگری نیازمند طی کردن مجموعه ای از مراحل است تا دریافت آن قطعی شود . برای اینکه بتوانید مجوز خود را دریافت کنید می بایست فرآیند ها و مراحل مختلفی را انجام دهید . اولین مرحله ورود به سایت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران است. در اولین قدم سعی نمایید تا شرایط و ضوابط را کامل مطالعه نمایید و از هر جهت آن ها را بررسی کنید .

در صورتی که تمامی شرایط را داشتید ، به عنوان مدیر عامل ثبت نام نمایید. این ثبت نام را می توانید از منوی مربوطه انجام دهید . پس از این کار برای شما یک پرسشنامه ارائه می شود که می بایست آن را بطور کامل پر نمایید. در قدم بعدی باید سوابق بیمه خود را وارد نمایید. همچنین مدارک و گواهی های عدم اشتغال و یا گزینه مربوطه را انتخاب نمایید . پس از این کار می بایست مدارک هویتی خود را بارگذاری نمایید . شرح این مدارک در وبسایت درج شده است و می بایست آن ها را به طور کامل وارد نمایید .

پس از اتمام این مراحل یک گزینه تحت عنوان بازبینی اطلاعات برای شما نمایش داده می شود که شامل تمامی اطلاعاتی است که تاکنون وارد کرده اید . در صورتی که هیچ مشکلی در آن ها وجود نداشته باشد، می توانید گزینه نهایی را بزنید تا درخواست شما در نوبت بررسی قرار بگیرد . البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که سازمان میراث فرهنگی می تواند متناسب با شرایط فرد مدارک دیگری را هم درخواست نماید . در این حین وجود یک مشاور باتجربه می تواند فرآیند دریافت مجوز از میراث فرهنگی برای شرکت های گردشگری را ساده تر نماید . کارشناسان ما در موسسه حقوقی کاردان ارقام می توانند در تمام طول این مسیر همراه شما عزیزان باشند.