کد اقتصادی را می توان از مطرح ترین مواردی دانست که هر شخص حقیقی و یا حقوقی فعال در حیطه اقتصادی، برای انجام امور مالیاتی و دارایی خود به آن نیازمند می شود . این کد در واقع برای شناسایی شما در سیستم های دارایی مورد استفاده قرار می گیرد و به همین جهت داشتن و اخذ آن اهمیت بسیار زیادی در رویه های دارایی و مالیاتی دارد و نداشتن این کد نه تنها موجب عدم شفافیت می شود بلکه می تواند مشکلات زیادی را هم در آینده برای شما به دنبال داشته باشد . اگر شما هم به دنبال اخذ کد اقتصادی برای شرکت خود هستید ، تا انتهای این متن ما را همراهی کنید چرا که مطالب و نکات بسیار ارزشمندی را در این زمینه برای شما مطرح می کنیم که می تواند راه گشای شما باشد .

کد اقتصادی و اهمیت آن

کد اقتصادی در واقع یک شماره ۱۲ رقمی می باشد که توسط اداره مالیات و دارایی ایجاد می شود . این کد برای اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمینه تولید کالا و خدمات فعالیت دارند ، ایجاد می شود و در واقع برای شناسایی فعالیت های اقتصادی و درآمدات آن ها در سیستم مالیاتی کشور مورد استفاده قرار می گیرد .کلیه شرکت ها و موسسات پس از انتشار آگهی آن ها در روزنامه، می بایست حداکثر طی دو ماه به اداره دارایی مراجعه نموده و نسبت به تشکیل پرونده و دریافت کد اقتصادی اقدام نمایند . لازم به ذکر است که نداشتن کد اقتصادی منجر به بروز مشکلات در سیستم مالیاتی کشور می شود .

کد اقتصادی و اهمیت آن

کد اقتصادی و اهمیت آن

از طرفی دیگر عدم ایجاد این کد می تواند منجر به بروز مشکلات حقوقی شود و شرکت در مقابل ضوابط قانونی بصورت علی الراس قرار می گیرد و مطابق قانون با آن برخورد می شود . مطابق با قانون دریافت کد اقتصادی برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمینه تولید ، مونتاژ ،توزیع کالا، صادرات و واردات و یا امور خدماتی فعالیت دارند، می بایست نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام نمایند . این اشخاص باید برای فعالیت خود دارای مجوز از مراجع مربوطه باشند و پرونده دارایی هم تشکیل داده باشند . این موارد از الزامات اولیه برای دریافت کد اقتصادی می باشد . اگر شما هم تمایل دارید تا این کد را دریافت نمایید، می توانید ابتدا مدارک زیر را آماده نمایید و سپس طبق مراحل یاد شده برای دریافت کد خود اقدام نمایید .

مدارک لازم برای اخذ کد اقتصادی برای شرکت ها

برای اخذ کد اقتصادی برای شرکت ها، می بایست مجموعه ای از مدارک را آماده نمایید که بیشتر آن ها برای احراز هویت شما می باشد . این دسته از مدارک عموماً توسط اداره دارایی ابلاغ می شود . اولین مدرکی که می بایست آماده نمایید، یک کپی از اساسنامه شرکت و مدارک شناسایی تمام اعضای هیئت مدیره شرکت می باشد . در صورتی که شرکت سهامی باشد، می بایست اظهارنامه شرکت و در صورتی که غیر سهامی باشد می بایست شرکت نامه و یا تقاضانامه را هم پیوست نمود . کپی آگهی تاسیس شرکت  و تغییرات ثبتی آن که می بایست در دو نسخه آماده شود .

کپی آگهی روزنامه رسمی و جواز تاسیس و یا سایر مجوزات مربوطه از دیگر مدارکی است که برای دریافت کد اقتصادی شرکت ها مورد نیاز است . در کنار این موارد شما باید به اداره دارایی مراجعه کرده و دفترچه لازمه را از اداره اطلاعات و خدمات این اداره دریافت و یک فرم را هم از واحد ثبت و شناسایی دریافت کرده و تکمیل نمایید . یک کپی از سند مالکیت اقامتگاه یا ساختمان شرکت و یا اجاره نامه آن (در صورت استیجاری بودن آن ) به همراه نامه شروع فعالیت شرکت از دیگر موارد الزامی می باشد . این موارد در کنار مقدار مشخصی از هزینه که برای تمبر و امور اداری نیاز می شود از دیگر موارد لازم می باشد البته ممکن است در طول فرآیند، اداره دارایی مدارک دیگری را از شما درخواست نماید .

فرآیند دریافت اخذ کد اقتصادی برای شرکت ها

مادامی که مدارک یاد شده را آماده کردید، می توانید از طریق سایت رسمی این اداره نسبت به تشکیل پرونده و انجام سایر مراحل اقدام کنید . اولین کار این است که به سایت رسمی امور مالیاتی کشور  مراجعه نمایید  و از طریق منوی ” ثبت نام الکترونیکی شماره اقتصادی ” گزینه ” پیش ثبت نام کد اقتصادی” را انتخاب نمایید. پس از این در سامانه مجموعه کادر هایی برای شما نمایش داده می شود که می بایست آن ها را تکمیل نمایید. این کادر ها در واقع مدارک و اطلاعات درخواستی می باشد که بایستی آن ها را تکمیل نمایید .

فرآیند دریافت اخذ کد اقتصادی برای شرکت ها

فرآیند دریافت اخذ کد اقتصادی برای شرکت ها

مادامی که مراحل یاد شده را به صورت کامل طی نمایید، از طرف اداره دارایی یک پاکت نامه دریافت می کنید . این پاکت نامه به آدرس پستی شما ارسال می شود و شامل کد ورود و اطلاعات دیگر  است که برای احراز هویت شما انجام می شود . پس از اینکه کد را دریافت نمودید می بایست مجدداً به سامانه مراجعه نمایید و اطلاعات دریافتی را وارد کنید . در صورتی که هیچ گونه مشکلی در رویه کار شما نباشد، شما می توانید کد اقتصادی جدید خود را دریافت نمایید . البته باید این موضوع را خاطر نشان کرد که در بسیاری از مواقع به دلیل وجود تفاوت در زمینه کاری برخی از شرکت ها و حساسیت برخی از آن ها، مدارک دیگری توسط اداره دارایی درخواست می شود که تا حدی فرآیند کار را طولانی می کند . مشاوران ما در موسسه حقوقی کاردان ارقام می توانند این فرآیند را برای شما ساده تر کنند و اخذ کد اقتصادی برای شرکت شما را سریع تر نمایند .