شرکت یک‌ نهاد حقوقی است که توسط قانون به آن مجوز داده‌ شده است و اجازه داده‌ شده که گروهی از مردم به‌ عنوان سهامدار در کنار هم فعالیت کنند. این نوع شرکت ها مثل شرکت های سهامی عام و خاص می باشند. شرکت ها این قابلیت را دارند تا به یکدیگر تبدیل شوند. ما در ادامه نکات مربوط به تبدیل‌شدن شرکت ها به یکدیگر را ذکر می کنیم.

تبدیل‌ شدن شرکت ها به یکدیگر یعنی چه؟

درواقع تبدیل‌ شدن شرکت ها به یکدیگر به معنای دگرگونی آن ها است؛ اما در اصطلاح حقوق تبدیل‌ شدن شرکت ها به یکدیگر به معنای حفظ شخصیت حقوقی قبلی آن ها و به دست آوردن شخصیت حقوقی جدید است. ازجمله این تبدیل ها شامل تغییر موضوع شرکت، تغییر از حالت تجاری به غیرتجاری و همچنین تبدیل‌شدن شرکت با مسئولیت محدود به شرکت خاص است.

تبدیل‌شدن شرکت ها به یکدیگر

تبدیل‌شدن شرکت ها به یکدیگر چه مزایا و علت هایی دارد؟

تبدیل‌شدن شرکت ها به یکدیگر شخصیت حقوقی آن ها را تغییر نداده و فقط نوع آن ها تغییر می یابد. درواقع مزیت تبدیل شرکت این است که شما شرکت قبلی خود را منحل کرده و شرکت جدیدی را تأسیس می کنید بدون اینکه مجبور باشید مراحل ثبت شرکت جدید را طی کنید یا اینکه حق الثبت پرداخت کنید.
برای تبدیل‌ شدن شرکت ها به یکدیگر باید مجوز لازم را دریافت کنیم. ازجمله قوانین مربوط به تبدیل شرکت ها شامل ماده ۲۷۸ لایحه قانونی که در آن شرکت سهامی خاص قابل‌ تبدیل به شرکت سهامی عام است و ماده ۱۳۵ قانون تجارت که در آن شرکت تضامنی به سهامی تبدیل می شود.
در تبدیل شرکت ها این نکته حائز اهمیت است که باید شرکت موردنظر با شرکتی که قصد تبدیل‌شدن به آن را دارد مطابقت داشته باشد. همچنین ممکن است برای تبدیل، نیاز به افزایش تعداد شرکا، افزایش سرمایه و همچنین اصلاحاتی در اساسنامه شرکت داشته باشد.
برای تبدیل شرکت به شرکت دیگر باید همه ی شرکا راضی باشند.
نکته آخر این است که تبدیل شرکت مانع پرداخت بدهی های شما نمی شود و شما صرفه نظر از اینکه شرکت شما به کدام شرکت تبدیل‌شده است باید بدهی های خود را بپردازید.

موسسه کاردان ارقام رئیس و عضو انجمن صنفی خدمات اداری استان تهران با داشتن سابقه ۲۷ ساله در زمینه خدمات اداری مشاور خوبی در این زمینه برای شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید : ۰۲۱۶۶۷۰۴۶۳۰ ۰۲۱۶۶۷۱۳۵۹۶