تصفیه اموال و بدهی های شرکت یکی از مهم ترین و البته پیچیده ترین مسائلی است که برای شرکت ها بوجود می آید . این فرآیند که بعد انحلال شرکت آغاز می شود دارای پیچ و خم های زیادی است که گاهاً افراد را سردرگم می کند . ما در این مطلب قصد داریم تا این سردرگمی را کاهش دهیم و این فرآیند را با زبانی شیوا و دقیق برای شما عزیزان بیان نماییم . لذا اگر در رابطه با چگونگی تصفیه اموال و بدهی های شرکت سوالی دارید بهتر است تا انتهای این متن با ما همراه شوید .

تصفیه اموال و بدهی های شرکت چیست؟

تصفیه و اموال و بدهی های شرکت در واقع فرآیندی است که پس از انحلال شرکت صورت می پذیرد. در طی این فرآیند از محل دارایی ها و اعتبار شرکت تمام بدهی های آن تصفیه و پس از آن داراییهای باقی مانده و سود موجود بر اساس سهم الشراکه در بین سهامداران و شرکا تقسیم می شود . این فرآیند بلافاصله پس از اعلام انحلال شرکت آغاز می شود که این انحلال می تواند بر اساس دادخواست یکی از یا چند تن از ذینفعان آغاز شود .

تصفیه اموال و بدهی های شرکت به دو صورت قانونی و یا اختیاری (دوستانه ) صورت می گیرد . در رویه اختیاری سهامداران و ذینفعان بر اساس توافق بین خود و یا بر اساس شیوه ای که در اساسنامه تعیین نموده اند می توانند اقدام به تصفیه و انحلال شرکت نمایند . لازم به ذکر است که در این شیوه باید ماده ۲۰۷ الی ۲۱۰ و مفاد ماده ۲۱۵ الی ۲۱۷ و همچنین بخش انتهایی ماده ۲۱۸ قانون تجارت جمهوری اسلامی بطور کامل رعایت شود . به عبارت ساده تر مفاد موجود در اساسنامه نبایستی خلاف آن ها باشد .

در مقابل این موضوع رویه قانونی وجود دارد که مخصوص حالاتی است که سهامداران به توافق نرسیده و یا در اساسنامه در رابطه با انحلال صحبتی انجام نشده است . در این رویه تقریباً تمام موارد بر اساس ماده ۲۰۲ الی ۲۱۷ قانون تجارت صورت می گیرد و امکان نظارت احتمالی دادگاه نیز وجود دارد . البته بر طبق قانون فرانسه (که قانون ایران مشابه آن است ) اگر فرآیند انحلال و تصفیه اموال بیش از ۳ سال طول بکشد ، بنا به دادخواست یکی از ذینفعان دادگاه می تواند خود شیوه قانونی را در پیش بگیرد . در این شیوه تمام راهکار هایی که تضمین کننده تصفیه اموال و بدهی های شرکت باشد در پیش گرفته خواهد شد.

تصفیه اموال و بدهی های شرکت چیست؟

تصفیه اموال و بدهی های شرکت چیست؟

فرآیند تصفیه اموال و بدهی های شرکت

مسلما تصفیه اموال و بدهی های شرکت مانند هر عمل قانونی دیگری دارای فرآیند ها و مراحل مختلفی است که می بایست آن ها را به صورت دقیق انجام دهید تا در رویه های اداری دچار مشکلات عدیده نشوید . این کار چندین مرحله دارد که هر کدام از آن ها می بایست به درستی و در چهارچوب قوانین جاری انجام شود لذا باید آن ها را تحت نظر یک وکیل یا ارگان نظارتی انجام دهید .

ارائه درخواست انحلال شرکت: این کار را می توان اولین مرحله در تصفیه اموال و بدهی های شرکت دانست . در این مرحله باید دست کم یکی از ذینفعان درخواست انحلال شرکت را به مراجع قانونی ارائه دهد تا بتوان مراحل دیگر را شروع نمود .

تصویب انحلال توسط مجمع عمومی فوق العاده : مجمع عمومی فوق العاده ساختاری است که می تواند انحلال را تایید کند . مجمع می تواند بدون حتی هیچ دلیلی هم اقدام به انحلال نماید اما مادامی که نصف سرمایه شرکت از دست برود مجمع عمومی فوق العاده می بایست تشکیل و در رابطه با انحلال توافق نماید. اگر این مجمع تشکیل نشود ، سهامداران و یا ذینفعان می توانند درخواست انحلال نمایند .

ثبت درخواست : پس از مراحل بالا می بایست حداکثر طی ۵روز درخواست انحلال در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد . اما قبل از این ثبت باید دو رکن اساسی تعیین شود . یعنی رکن تصمیم گیرنده و رکن اداره کننده . رکن تصمیم گیرنده همان مجمع عمومی عادی است و رکن اداره کننده مدیران تصفیه هستند . مدیران تصفیه وظیفه دارند تا فرآیند انحلال و تشریفات اداری آن را به صورت کامل انجام دهند . البته ناگفته نماند که یک رکن دیگر هم وجود دارد که شامل بازرسان است و رکن نظارتی است . وجود این رکن کاملاً اختیاری می باشد . شما می بایست آدرس و مشخصات این سه رکن را در هنگام ثبت در خواست انحلال قید نمایید.

مهم : در طول فرآیند انحلال مجمع عمومی فوق العاده هیچ گونه اختیاری ندارد و تمام اختیارات آن نظیر تغییر اساسنامه و … از این مجمع سلب می شود .

در طول این فرآیند تمام امور شرکت توسط مدیر یا مدیران تصفیه انجام می شود . برای مثال وظایف بخش حسابداری ، انبار داری و فروش اموال و … توسط مدیران تصفیه تعیین می شود و به همین جهت می بایست وظایف وی کاملاً قید و به وی ابلاغ شود .

انتشار آگهی و پرداخت بدهی ها: مدیران باید زمان انتشار آگهی انحلال شرکت را در مجمع عمومی فوق العاده تعیین نمایند . این آگهی باید مبنی بر دعوت طلبکاران باشد و حداقل سه بار در روزنامه های رسمی و کثیر الانتشار به چاپ برسد .

نکته : فاصله بین آگهی اول و دوم باید حداقل شش ماه و فاصله بین آگهی دوم و سوم حداقل یک ماه باشد .

پس از اینکه طلبکاران بصورت کامل از انحلال شرکت مطلع شدند می بایست مدیر تصفیه تمام بدهی ها و دیون را پرداخت نماید . در طول این تصفیه هیچ گونه مبلغی به سهامداران پرداخت نمی شود . نکته دیگر اینکه مدیر تصفیه نباید هیچ بدهی را زودتر از سر رسید خود پرداخت نماید مگر اینکه با طلبکاران به توافق برسد .

فرآیند تصفیه اموال و بدهی های شرکت

فرآیند تصفیه اموال و بدهی های شرکت

اتمام تصفیه و انتشار آگهی آن : پس از اینکه بدهی ها بصورت کامل پرداخت شد ، مدیر تصفیه باید مانده دارایی را در یک بانک ایرانی قرار داده و لیست طلبکاران باقی مانده را هم به بانک اعلام نماید تا در صورت لزوم توسط بانک انجام شود . پس از این موارد مدیر تصفیه باید نتیجه کار را به اداره ثبت اعلام نماید . اداره ثبت پس از تایید ، آگهی انحلال و ختم تصفیه را در روزنامه کثیر الانتشار چاپ و نام شرکت حقوقی را هم در لیست این اداره حذف می نماید .

تقسیم دارایی های باقی مانده

این مرحله را می توان از دیگر مراحل مهم در طول تصفیه دانست که بسیاری از شرکا بر روی آن اختلاف نظر دارند . در این مرحله باید دارایی های باقی مانده شرکت بین سهامداران و ذینفعان تقسیم شود. در این مرحله تقسیم دارایی بین افرادی صورت می گیرد که آورده نقدی و غیر نقدی برای شرکت داشته اند . این تقسیم دارایی بر اساس سهم الشراکه و درصد سود اشخاص در زمان فعالیت شرکت انجام می شود.

مهم : افرادی که آورده آن ها صرفا کارشان باشد مشمول دریافت دارایی باقی مانده نمی شوند .

این موارد مشروحی از فرآیند تصفیه اموال و بدهی های شرکت ها بود. از آنجایی که این فرآیند عمومی بر اساس اختلاف شرکا شروع می شود لذا توصیه می کنیم تا در طول این مسیر از مشاوران خبره و با تجربه کمک بگیرید تا در طول مسیر همراه شما باشند . موسسه کاردان ارقام با چندین سال سابقه در امور مربوط به ثبت و انحلال شرکت ها می تواند در این مسیر همراه شما باشد .