تکالیف مالیاتی پس از ثبت شرکت شامل تمامی موارد قانونی مالیاتی است که  شرکتها بعد از تاسیس ملزم به رعایت آن هستند. مالیات از جمله راههای درآمدی هر دولتی است. با توجه به اینکه دولت ها با برنامه ریزی کلان و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت شرکت ها و کسب و کار ها، زمینه را برای فعالیت اقتصادی و کسب سود در جامعه محیا می کنند، به طور متقابل این وظیفه اشخاص حقوقی و شرکت هاست که در تامین بخشی از هزینه های اداره کشور و برطرف کردن نیاز های جامعه سهیم شوند. لذا عمل کردن به تکالیف مالیاتی پس از ثبت شرکت از وظایف تمام فعالین اقتصادی است. اما شاید برای شما هم که اندیشه ثبت یک شرکت جدید را در سر می پرورانید این سوال پیش آمده باشد که تکالیف مالیاتی پس از ثبت شرکت چیست و چگونه باید به آنها عمل کرد؟ در این یادداشت سعی داریم به این پرسش پاسخ دهیم. ابتدا باید مدارک مورد نیاز جهت شروع پروسه سامان دادن به امور مالیاتی شرکت خود را گردآوری کنید.

مدارکی لازم جهت رسیدگی به تکالیف مالیاتی پس از ثبت شرکت شامل موارد زیر است:

۱- مدارک شناسایی اعضای شرکت و یک نسخه کپی از آن که برابر اصل شده باشد
۲-مدارکی که وضعیت ثبتی شرکت را مشخص کند از جمله: روزنامه رسمی، تقاضانامه وشرکتنامه
۳- مدارک شرکت مثل اساسنامه و …
۴-گواهی امضای صاحب امضای شرکت و افراد هیئت مدیره
۵-سندی که وضعیت ملکی شرکت را مشخص کن مثل اجاره نامه و …. به همراه فیش آب و برق و گاز و تلفن
۶-مهر شرکت
۹-فیش واریزی حق تمبر (که در ادامه همین مطلب درباره آن توضیح می دهیم)

تکالیف مالیاتی پس از ثبت شرکت شامل چه مواردی است؟

۱) عمل به تکالیف مالیاتی با اقدام جهت تشکیل پرونده دارایی پس از ثبت شرکت آغاز می شود. برای این منظور باید به اداره دارایی مراجعه و پس از دریافت نمودن دفترچه ثبت نام اشخاص حقوقی آن را تکمیل و به همراه مستندات خواسته شده جهت  تشکیل پرونده مالیاتی و به دنبال آن  دریافت کد اقتصادی به سازمان تسلیم نمایید.

دفترچه ثبت نام اشخاص حقوقی

۲) کار بعدی که باید انجام شود پرداخت حق تمبر است. شاید این اصطلاح حقوقی کمی نا مشخص باشد. پرداخت حق تمبر به این معنی است که به مدت ۲ ماه از تاریخ ثبت شرکت به صورت قانونی با ملاک قرار دادن مقدار یک دوم در هزار سرمایه ثبتی باید مالیات پرداخت شود. برای محاسبه دقیق این مقادیر می توانید با مشاوران خبره ما تماس حاصل فرمایید.

۳) سپس باید دفتر روزنامه و کل شرکت خود را ثبت و پلمپ کنید. چون سال اول فعالیت رسمی شرکت شماست حداکثر تا یک ماه بعد از تاریخ ثبت شرکت، در خواست خود را ارائه تا توسط اداره ثبت شرکتها اقدامات لازم صورت پذیرد. از سال بعد می توانید این کار را قبل از شروع سال مالی انجام دهید.

دفتر روزنامه و کل

۴) شما باید به سازمان تامین اجتماعی هم بیمه بپردازید. در این مرحله باید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه و کد کارگاهی بگیرید. سپس به صورت ماهانه لیست بیمه کارمندان شرکت را به سازمان تامین اجتماعی ارائه دهید. البته لیست مالیات تخصیص یافته به کارکنان را هم به سازمان امور مالیاتی ارسال کنید.

۵) کلیه اشخاص حقوقی و شرکت ها باید به سامانه gov.ir   مراجعه و جهت ثبت نام کد اقتصادی جدید اقدام کنند. همچنین جهت ثبت نام ارزش افزوده به آدرس vat.ir مراجعه کنید.

۶) شرکت ها باید صورتحساب های صادره در معاملات خود را با ذکر اطلاعات اقتصادی طرفین معامله در کلیه اسناد و قرارداد ها و … ثبت کنند و فهرست این معاملات را در انتهای هر فصل  به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

۷) از دیگر تکالیف مالیاتی پس از ثبت شرکت، ارائه اظهارنامه ارزش افزوده، نهایتا با فاصله ۱۵ روز بعد از اتمام هر فصل به سازمان امور مالیاتی است.

۸) تا چهار ماه بعد از پایان هر سال مالی هم فرصت دارید تا اظهارنامه مالیات بر عملکرد اشخاص حقوقی را به سازمان مربوطه ارائه کنید.

همانطور که از مطلب بالا بر می آید انجام تمامی این مراحل ممکن است برای همه افراد میسر نباشد. کارشناسان حرفه ای ما در تمامی مراحل رسیدگی به  تکالیف مالیاتی پس از ثبت شرکت می توانند به بهترین نحو همراه شما عزیزان باشند.