عراق را می توان از مهم ترین بازار های هدف برای صادرکنندگان و شرکت های ایرانی دانست . این بازار برای تعداد بسیار زیادی از شرکت و کارخانه ها به یک منبع بسیار عالی بدل شده است . ثبت برند در عراق راهکاری است که کمک می کند تا از این منبع بصورت دقیق و قانونی بهره برداری نمایید . عدم ثبت برند در عراق سبب می شود تا امکان سوء استفاده از محصولات و یا خدمات شما افزایش یابد و به همین سبب است که نمی توانید بهره کامل را هم از این بازار ببرید . در کنار این موارد شما نمی توانید در ارگان های رسمی عراق نظیر دادگاه ها و یا ادارات و گمرکات آن ها ادعای حق نمایید . این موارد تنها گوشه ای از فاکتور هایی است که ثبت برند در عراق را برای شما الزامی می کند.

چگونگی  ثبت برند در عراق

همانطور که گفتیم ثبت برند در خاک عراق می تواند مزایای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد که مجموع آن ها می تواند منجر به افزایش بهره کسب و کار شما از صادرات و یا فعالیت در عراق شود . حال با وجود این موارد برای بسیاری از افراد این سوال ایجاد می شود که چگونه می توان اقدام به ثبت برند در عراق نمود ؟ ثبت برند در عراق عموماً به دو صورت بین المللی و کشوری صورت می گیرد. مشروح این دو شیوه به صورت زیر است:

 

ثبت برند در عراق به شیوه بین المللی

از آن جایی که کشور عراق یکی از اعضای کنوانسیون پاریس است ، لذا برند های بین المللی هم اجازه فعالیت در آن را دارند . به عبارت ساده تر مادامی که شما یک برند بین المللی داشته باشید ، می توانید در خاک عراق هم اقدام به فعالیت نمایید . برای این کار شما باید ابتدا یک برند ثبت شده در داخل کشور داشته باشید تا با ارائه یک درخواست آن را بین المللی نمایید . فرآیند بین المللی شدن توسط سازمان wipo انجام می شود و لذا باید سالیانه مبلغی را برای تمدید آن پرداخت نمود .

ثبت برند در عراق به شیوه بین المللی

ثبت برند در عراق به شیوه بین المللی

از آن جایی که این شیوه ثبت بر اساس سیستم مادرید انجام می شود لذا باید در حین ثبت اعلام نمایید که برند شما قصد فعالیت در عراق را دارد تا بدین شیوه مورد حمایت قانونی در آن کشور قرار بگیرید .

مراحل ثبت برند در عراق بصورت بین المللی

برای ثبت برند در عراق بصورت بین المللی باید ابتدا علامت تجاری را در سازمان مالکیت معنوی ایران به ثبت رساند . پس از آن باید یک درخواست برای ثبت بین المللی برند را ارائه داد. این درخواست می بایست به یکی از سه زبان فرانسوی ، اسپانیایی و یا انگلیسی باشد . شما باید در این درخواست نام کشور هایی که قصد فعالیت در آن را دارید را ذکر نمایید . پس از این باید معرفی نامه و مدارک ثبت برند کشور خودتان را هم ضمیمه این درخواست نمایید . پس از این مورد شما باید از سایت رسمی سازمان wipo  فرم های MM1,MM2,MM3  را دانلود و پر نماید و به همراه سایر مدارک دیگر آپلود کنید . مادامی که تمام مراحل را به دقت انجام داده باشید به مرحله پرداخت می رسید که می بایست در آن هزینه یک ساله اشتراک را پرداخت نمایید . البته این موضوع بعد از تایید مدارک ارسالی شما می باشد و هزینه پرداختی هم صرفا بر اساس فرانک سوئیس می باشد.

ثبت برند در کشور عراق

یکی دیگر از شیوه های ثبت برند در عراق این است که برند را هم از طریق ادارات این کشور و طبق قانون های این کشور به ثبت برسانید . در این حالت شما باید طبق قوانین و ضوابط عراق اقدام نمایید . البته باید در نظر داشته باشید که در این شیوه برند شما تنها در ایران و کشور عراق اعتبار دارد و بر خلاف شیوه قبل بین المللی نخواهد بود .

عموماً فرآیند ثبت شرکت ها در بیشتر کشور های دنیا بر اساس سیستم مادرید انجام می شود . لذا اگر شما برندتان را در این به ثبت رسانده باشید شانس بالایی هم برای ثبت برند در عراق دارید . اما باید بدانید که بطور کلی در بیشتر کشور ها عربی فرآیند ثبت تا حد کمی  با سیستم مادرید متفاوت است و لذا باید یک مشاور یا شخص با تجربه را در طول این مسیر با خود داشته باشید . یکی از این تفاوت ها که در کشور عراق بسیار ملموس است تنوع برند می باشد . در عراق تنها چهار نوع برند حقیقی، تجاری ، صنعتی و خدماتی وجود دارد و افراد می بایست تنها در چهارچوب این چهار مدل اقدام به ثبت نمایند . البته عمده تفاوت این برند ها در مدارک ارائه شده است . از طرفی دیگر شما تنها در حالتی می توانید اقدام به ثبت برند در عراق نمایید که یک شخص حقیقی و یا حقوقی عراقی باشید . یعنی یا تبعه آن جا باشید و یا یک شرکت را در آنجا به ثبت رسانده باشید.

ثبت برند در کشور عراق

ثبت برند در کشور عراق

مراحل ثبت برند در عراق از طریق کشوری

برای اینکه بخواهید فرآیند ثبت برند را از طریق ارگان های عراقی انجام دهید باید مراحل و کارهای طولانی تری را انجام دهید . در اولین مرحله شما باید گواهی و اوراق خود مبنی بر مالکیت برند را در اختیار سازمان مالکیت معنوی عراق قرار دهید .این مدارک توسط کارشناسان این سازمان بررسی می شود و نوع برند آن (تجاری، صنعتی ، خدماتی ) مشخص می شود . برای این کار باید مبلغ ۲۰ هزار دینار عراقی را پرداخت نمایید .

بعد از مشخص شدن نوع برند یک زمان برای مراجعه مالک برند و یا وکیل قانونی وی تعیین می شود . در این مرحله علامت تجاری شما بررسی و به رئیس بخش ارجاع داده می شود که در صورت تایید آن را هم به مسئول ثبت علامت تجاری در عراق ارجاع می دهند. مادامی که برند شما وجه تاریخی و یا تصویر داشته باشد آن را برای ارگان های مختلف نظیر مجمع علمی عراق و یا درالثقافه زبان کوردی ارسال می نمایند تا وجوه آن بررسی شود. برای انجام این مرحله نیز مبلغ ۲۰ هزار دینار عراقی برای هزینه هایی نظیر تمبر و… دریافت می شود . البته در این مراحل ممکن است مدارکی همچون گواهی عدم سوء پیشینه هم درخواست شود . مادامی که این مرحله را بگذرانید تقریباً کار شما برای ثبت برند در عراق تمام می شود و تنها پرداخت هزینه آن می ماند . این هزینه عموماً بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار دینار عراقی است که بسته به نوع برند شما متفاوت خواهد بود .

همانگونه که مطالعه نمودید فرآیند ثبت برند در عراق بسیار زمانبر و تخصصی می باشد . لذا وجود یک مشاور با تجربه و دلسوز در کنار شما می تواند بخش زیادی از هزینه ها برایتان کاهش دهد . موسسه حقوقی کاردان ارقام می تواند همان مشاور دلسوز برای شما باشد تا کار شما ساده تر انجام شود .