مشهد را می توان یکی از بزرگترین و البته مهم ترین کلان شهر های ایران دانست . این کلان شهر از جهات بسیار زیادی برای ایرانیان اهمیت دارد و به همین دلیل روز به روز در حال پیشرفت است . وجود توریست های مذهبی، صنایع مختلف چرم و خودرو سازی، وجود پیشینه تاریخی و سیاسی و… همگی از مواردی است که موجب می شود تا اهمیت مشهد روز به روز بیشتر شود . مجموع این موارد سبب می شود تا بسیاری از ساکنین و سرمایه داران  آن به دنبال ثبت برند در مشهد باشند .

چرا که ثبت برند در این شهر می تواند چشم انداز روشنی را برای آنان فراهم نماید . این موضوع با توجه به همجواری  این شهر با کشور های افغانستان و ترکمنستان اهمیت بیشتری می یابد . اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد ثبت برند در مشهد را دارید ، می بایست ما را تا انتهای این متن همراهی نمایید چرا که تمام مواردی که در این زمینه نیاز باشد را خدمت شما عزیزان ارائه داده ایم .

فرآیند ثبت برند در مشهد

برای اینکه بتوانید برند خود را در مشهد به ثبت برسانید می بایست مراحل مختلفی را طی کنید تا کار شما وجه قانونی داشته باشد . ما در این بخش تمام مراحل و نکاتی را که می بایست در حین ثبت برند در مشهد رعایت کنید، برای شما عزیزان گرد آوری نموده ایم و شما می توانید با رعایت اصولی آن ها برند خود را در شهر مشهد به ثبت برسانید . لازم به ذکر است که فرآیند ثبت برند در این شهر هم مانند سایر نقاط ایران است  چرا که بخش اعظم فرآیند ها از طریق سامانه های اینترنتی انجام می شود .

نخستین مرحله در ثبت برند در مشهد استعلام آن است . شما می بایست قبل از هر گونه اقدامی برند خود را استعلام نمایید تا دریابید که آیا کسی قبل از شما نام و یا برند مورد نظر شما را ثبت نموده یا خیر . این استعلام به شیوه آنلاین انجام می شود و عموماً هزینه ای ندارد . مادامی که نام درخواستی شما توسط هیچ شخص حقیقی و یا حقوقی دیگری به ثبت نرسیده بود، می بایست مراحل دیگر را در پیش بگیرید . این مراحل از طریق سایت اداره مالکیت معنوی انجام می شود . این اداره تنها در تهران مستقر است و در هیچ شهر دیگری شعبه حضوری ندارد اما متقاضیان می توانند از تمام نقاط ایران و از طریق وبسایت آن اقدام به ثبت برند خود نمایند .

فرآیند ثبت برند در مشهد

فرآیند ثبت برند در مشهد

شما می بایست در اولین مرحله در این سایت نوع شخصیت حقیقی و یا حقوقی خود را تعیین نمایید و سپس بر این اساس مدارک لازمه را بارگذاری نمایید اما قبل از آن می بایست اظهارنامه الکترونیکی مربوطه را تکمیل کنید . این اظهارنامه را می توانید در همان وبسایت بارگذاری نمایید . نوع مدارک شخص نیز در وبسایت تعیین شده است که می بایست بر اساس نوع شخص حقیقی و یا حقوقی ارسال شود . ما در ادامه لیستی از این مدارک را هم برای شما عزیزان قرار داده ایم . پس از اینکه تمام مدارک را بارگذاری نمودید، وارد مرحله پرداخت می شوید . در این مرحله می بایست هزینه ثبت را بصورت الکترونیکی پرداخت نمایید . مادامی که پرداخت شما موفق باشد ، کد پیگیری دریافت می کنید و مدارک شما در صف بررسی قرار می گیرد. عموماً فرآیند بررسی بین چند روز تا چند هفته طول می کشد .

پس از اینکه فرآیند به پایان رسید ممکن است شما با سه نوع پیام روبه رو شوید . این سه پیام عبارتند از رد پرونده، نقص پرونده و یا آگهی نوبت اول که هر کدام بیانگر اطلاعات خاصی هستند . رد پرونده به معنی عدم قبولی نام و یا برند درخواستی شما می باشد و نقص پرونده نشان دهنده وجود اشکال در مدارک ارسالی است و می بایست در بازه ای حداکثر ۳۰ روزه این نقص بر طرف و مجدداً مدارک ارسال شود . اما پیام آگهی نوبت اول به معنی پذیرش درخواست شما می باشد که می بایست بعد از آن مدارک مورد نظر خود را به آدرس پستی ارائه شده در وبسایت ارسال نمایید . این مدارک می بایست به تایید کارشناس برسد . پس از اینکه آگهی نوبت اول شما در روزنامه به ثبت رسید و هیچ اعتراضی نبود ، نوبت به آگهی نوبت دوم یا همان آگهی نهایی شما می رسد که این مرحله با انجام هزینه صورت می گیرد و پس از آن سند ثبت برند شما با اعتبار ۱۰ ساله صادر می شود .

مدارک لازم برای ثبت برند در مشهد

همانگونه که اشاره کردیم فرآیند ثبت برند نیازمند مدارک ویژه ای است . این مدارک بسته به نوع شخص حقیقی و یا حقوقی متفاوت است و می بایست هر متقاضی متناسب با نوع درخواست خود آن را ارائه دهد . ما در ادامه هر دو نوع مدرک لازم برای اشخاص مختلف را در این مطلب ارائه داده ایم .

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی و یا همان شرکت های ثبت شده می بایست مدارک زیر را ارائه نمایند .

  • کپی روزنامه تاسیس شرکت و یا آخرین تغییراتی آن
  • ارائه مجوز فعالیت (مانند جواز کسب و یا پروانه بهره برداری )
  • کپی کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل
  • رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
  • ارائه ۱۰ نمونه گرافیکی از علامت برند با ابعاد ۱۰ سانت در ۱۰ سانت

مدارک لازم برای شخص حقیقی

اشخاص حقیقی و یا افراد عادی می بایست مدارک زیر را برای ثبت برند ارائه نمایند .

  • کپی کارت ملی و شناسنامه شخص متقاضی
  • مجوز فعالیت (نظیر پروانه بهره برداری و یا جواز کسب)
  • ۱۰ نمونه گرافیکی از تصویر برند با ابعاد ۱۰ در ۱۰ سانتی متر
مدارک لازم برای شخص حقیقی

مدارک لازم برای شخص حقیقی

مهم : مادامی که در برند شما حرف لاتین بکار رفته باشد و یا خود برند دارای ریشه عربی باشد ، می بایست حتماً کارت بازرگانی را هم ارائه دهید .

نکته : اگر تصویر برند شما سه بعدی باشد ، می بایست چندین تصویر دو بعدی را از ۶ زاویه مختلف عکس تهیه نمایید . به گونه ای که قرار گرفتن آن ها در کنار یکدیگر تصویر نهایی را ایجاد نماید .

لازم به ذکر است که گاه اداره مالکیت معنوی برای اطمینان بیشتر مدارک دیگری را هم درخواست می کند . از طرفی دیگر در موارد خاص و موضوعات ویژه، مراحل سخت گیرانه تری اعمال می شود. مازاد بر این در بسیاری از موارد افراد به دلیل نداشتن تجربه  و دانش کافی نمی توانند این مراحل را هم پیش ببرند و به همین جهت از پیشبرد اصولی فرایند ثبت برند خود را باز می مانند . کارشناسان ما در موسسه حقوقی کاردان ارقام می توانند با تکیه بر تجارب خود فرآیند ثبت برند در مشهد را برای شما ساده تر نمایند . چنانچه در این رابطه نیازمند اطلاعات بیشتری هستید می توانید هم اکنون با کارشناسان ما مشورت نمایید .