شرکت ساختمانی را می توان جزو آن دسته از شرکت هایی دانست که به واسطه ساخت و ساز رایج در ایران ، محبوبیت زیادی دارند و به همین دلیل هر ساله تعداد زیادی اقدام به ثبت شرکت ساختمانی می نمایند . این شرکت ها می توانند مزایای زیادی را برای صاحبان آن ها به ارمغان بیاورند و همین مورد اهمیت ثبت قانونی آن را بیش از پیش می کند . اما مراحل زیاد ثبت این شرکت ها باعث می شود تا بسیاری از افراد در حین ثبت شرکت سردر گم شوند . ما در این مقاله کمک می کنیم تا از این سردرگمی شما بکاهیم اما قبل از آن بهتر است ابتدا با شرکت ساختمانی و ماهیت آن آشنا شوید .

شرکت ساختمانی

این دسته از شرکت ها عموماً در دو ساختار شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود به ثبت می رسند .افرادی که اقدام به ثبت شرکت ساختمانی می نمانید می توانند در چهارچوب قانون از مزایا و اعتبار های قانونی برخوردار باشند . منظور از این شرکت ها در واقع اشخاص حقیقی است که تمام سرمایه شرکت را عهده دار شده اند و به واسطه شرکت می توانند فعالیت های ساختمانی ، تجهیزاتی ، تاسیساتی و امثال آن داشته باشند . این شرکت ها می توانند مطابق با چهارچوب قانون از امتیازات دولتی برخوردار باشند و بر مبنای آن در مناقصات و مزایدات دولتی شرکت نمایند .
برای شرکت های ساختمانی حوزه های مختلفی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به حیطه های تاسیسات ، تجهیزات ، ساخت و ساز و… اشاره نمود . افراد می بایست قبل از ثبت شرکت ساختمانی حیطه مورد نظر را تعیین تا در حین ثبت آن را قید نمایند چرا که می بایست فعالیت شرکت در حیطه مربوطه باشد . ممکن است فعالیت در هر یک از حیطه ها نیازمند فرآیند های فرعی در حین ثبت شرکت ساختمانی باشد اما در کل رویه ثبت آن ها با یکدیگر مشابه است .

شرکت ساختمانی

شرکت ساختمانی

نوع شرکت ساختمانی

همانگونه که اشاره کردیم شرکت های ساختمان عموماً به دو صورت شرکت سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت محدود ثبت می شوند . در این بین شرکت های سهامی خاص گزینه ای بهتر برای ثبت شرکت ساختمانی می باشند چرا که این شرکت ها از اعتبارات بیشتری برخوردار هستند و راحت تر مشمول امتیازات مختلف نظیر شرکت در مناقصات یا نمایشگاه و…. می شوند . شرکت سهامی خاص در واقع به شرکتی گفته می شود که سهامداران آن تمام سرمایه آن را تامین نموده و حداقل ۳۵ درصد آن را در بانک قرار داده باشند . در این شرکت نباید تعداد سهامداران کمتر از سه نفر و هر یک از موسسین نسبت به فرآیند و اعمال شرکت مسئولیت دارند .
در مقابل این موضوع شرکت های با مسئولیت محدود وجود دارد . این شرکت ها عموماً توسط دو نفر و از طریق امضای شرکت نامه توسط آن ها ایجاد می شود . این افراد می بایست تمام نکات مربوط به شرکت نظیر سهم هر کدام ، حوزه فعالیت شرکت و… را ذکر نمایند و به امضای هر دوی آنان برسد . این دسته از شرکت ها در مقایسه با شرکت های سهامی خاص اعتبار کمتری دارن و لذا کمتر مورد توجه قرار می گیرند اما با این اوصاف تعدادی از افراد ترجیح می دهند تا در قالب این شرکت فعالیت خود را ادامه دهند . ما در ادامه مدارک و شیوه ثبت هر یک از شرکت های فوق را برای شما عزیزان ذکر خواهیم کرد .

ثبت شرکت ساختمانی سهامی خاص

شرکت های سهامی خاص عموما دارای شرایط ثبت دشوار تری می باشند . برای ثبت این شرکت ها می بایست ابتدا مدارک مختلفی را در مراحل پیوسته آماده و آن ها را به ارگان های مربوطه ارجاع دهید . از جمله این موارد می توان به اظهارنامه و اساسنامه اشاره کرد که باید از هر کدام دو جلد تهیه و به امضای سهامداران برسانید . در کنار این موارد می بایست دو نسخه از صورت جلسه هیئت مدیره و مجمع عمومی را هم تهیه و به امضای بازرسان و سهامداران رساند . این دو مورد را می بایست همراه دو کپی از شناسنامه و کارت ملی برابر با اصل شده آماده نمود . معرفی نامه نمایندگان ،تاییدیه هیئت مدیره سهامداران حقوقی، گواهی پرداخت حداقل ۳۵ درصد از سرمایه شرکت در بانک های مد نظر دولتی به اداره ثبت شرکت ها ارائه داد . لازم به ذکر است که اگر مجوز نیاز باشد اداره ثبت آن را به شما اطلاع می دهد . این موارد تنها بخشی از مدارکی است که در فرآیند ثبت شرکت ساختمانی سهامی خاص بدان ها نیازمند می شوید البته این مدارک در مراحل مختلف درخواست می شود.

ثبت شرکت ساختمانی سهامی خاص

ثبت شرکت ساختمانی سهامی خاص

ثبت شرکت ساختمانی با مسئولیت محدود

همانگونه که اشاره کردیم این دسته از شرکت ها عموما بین دو نفر تشکیل می شود و حداقل سرمایه آن ها نیز نباید کمتر از صد هزار تومان باشد . برای ثبت این شرکت ها می بایست دو نمونه از تقاضانامه شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت نامه ، اساسنامه، صورت جلسه مجمع عمومی و صورت جلسه هیئت مدیره تهیه و آن را به امضای اشخاص کلیدی شرکت نظیر سهامداران و هیئت مدیره رساند . در کنار این موارد کپی شناسنامه و کارت ملی برابر با اصل شده سهامداران ، اعضای هیئت مدیره و بازرسان مورد نیاز است . تاییدیه هیئت مدیره اعضای حقوقی سهامداران و معرفی نامه نمایندگان از دیگر موارد ضروری است . البته گاها برای این شرکت ها اخذ مجوز نیز الزامی می شود که این مورد می بایست توسط اداره ثبت شرکت ها مشخص شود .

لازم به ذکر است که این موارد تنها گوشه ای مدارک و مراحل ثبت شرکت های ساختمانی بود . عموماً برای فعالیت و اعتبار بیشتر این شرکت ها دریافت رتبه یا گرید ابنیه نیز مورد نیاز است که مراحل و مقدمات آن دارای تفاصیل فراوان است . چنانچه تمایل دارید در رابطه با آن و یا نحوه ثبت شرکت ساختمانی و جزئیاتش اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در موسسه کاردان ارقام تماس حاصل فرمایید .