اخذ عاملیت فروش یا ثبت شعبه و نمایندگی از شرکتهای خارجی یکی از شیوه های ارتباط تجاری بین دو کشور است که می تواند برای اقتصاد هر دو سو مفید باشد . از طرفی دیگر امکان اشتغال زایی و توسعه زیر ساخت ها از دیگر فوایدی است که این امر می تواند با خود به همراه داشته باشد . با توجه به تاثیرات این فرآیند در امور تجاری و اقتصادی ، کشور ها بهای فراوانی به آن داده اند و برای کنترل آن هم قوانین مختلفی وضع نموده اند .
برای بسیاری از افراد این قوانین و شیوه ثبت شعبه و نمایندگی از شرکتهای خارجی می تواند مبهم و گاه گیج کننده باشد . ما در این مقاله قصد داریم تا این ابهام را کاملاً بر طرف کنیم و مروری بر فرآیند و شیوه ثبت شعبه و نمایندگی از شرکتهای خارجی داشته باشیم و نکات پیرامون آن را برای شما عزیزان شفاف نماییم .

نکاتی پیرامون ثبت شعبه و نمایندگی از شرکتهای خارجی

برای ثبت شعبه یا نمایندگی یک شرکت خارجی شما می بایست قبل از هر چیزی نکات ویژه ای را در نظر بگیرید و مطابق با آن ها عمل نمایید . اولین چیزی که می بایست در نظر داشته باشید فعالیت متقابل کشور مبدا با ایران است . شما تنها می توانید از شرکت هایی نمایندگی اخذ نمایید که دارای رابطه متقابل با ایران باشند به عبارت ساده تر امکان ثبت شرکت یا شعبه شرکت های ایرانی هم در آن کشور داده شود .
نکته دیگری که می بایست به آن توجه نمایید فعالیت شرکت مادر است . شما تنها می توانید نمایندگی شرکت هایی را اخذ نمایید که فعالیت آن ها مطابق با چهارچوب کلی قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد . فاکتور دیگری که باید در نظر داشته باشید ثبت بودن شرکت در اداره ثبت اسناد ایران می باشد . بنابر این اگر شرکتی تمایل به دریافت نمایندگی از ایران داشته باشد می بایست سند قانونی بودن خود را به این سازمان ارائه دهد که می تواند توسط متقاضی هم انجام شود. اداره ثبت از این سند برای احراز هویت و صحت فعالیت در کشور مادر استفاده می کند . البته در تعدادی از کشور ها نمی توان در آن ها برخی از شرکت ها به ثبت رساند. برای چنین مواقعی می توان از گواهی دفتر ثبت تجاری و یا مقامات صالح کشور مادر استفاده نمود .

فرآیند ثبت شعبه و نمایندگی از شرکتهای خارجی

حال اگر شرکت مورد نظر شما مطابق نکات و ساختار ها یاد شده بود می توانید برای ثبت شعبه و نمایندگی از آن اقدام نمایید . این امر هم فرآنید های مختلفی دارد که به شرح زیر می باشد .
مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکت ها : اولین قدم برای انجام کار شما مراجعه به سامانه جامع ثبت شرکت ها می باشد . شما می بایست در این سامانه کد ملی فراگیر خود و سایر اطلاعات لازم را وارد نمایید . شما می توانید در سایت سازمان مالیاتی کد ملی فراگیر خود را دریافت کنید .

ارائه درخواست مکتوب : شرکت اصلی می بایست برای افتتاح شعبه در ایران یک درخواست مکتوب به همراه اساسنامه ، آگهی افتتاح و البته اختیارات نماینده را ارائه نماید . البته این مدارک از قبل می بایست به تایید سفارت ایران در کشور مادر برسد و از طرفی دیگر می بایست از تمامی این اسناد یک ترجمه معتبر تهیه شود . قوه قضائیه می تواند مدارک فوق را برای تایید ترجمه به واحد اسناد و ترجمه خود واگذار نماید .

ارائه گزارش یا طرح توجیهی : نماینده یا متقاضی می بایست در قالب یک گزارش محل شعبه ، اختیارات شعبه ، میزان تقریبی نیرو های انسانی مورد نیاز ، هدف از اخذ شعبه در ایران ، چگونگی تامین ارز ، منابع مالی و سایر نکات مهم و اساسی را در چهارچوب یک گزارش توجیهی ارائه دهد .
ارائه تعهدنامه : در انتهای این مراحل شرکت خارجی باید متعهد شود که چنانجه مراجع ذی ربط تصمیم به ابطال فعالیت آن ها نمودند، شرکت نیز شعبه خود را در ایران منحل نماید .

فرآیند ثبت شعبه و نمایندگی از شرکتهای خارجی

فرآیند ثبت شعبه و نمایندگی از شرکتهای خارجی

نکته : اگر بنا باشد که یک شخص خارجی مدیریت شعبه را در ایران بر عهده بگیرد می بایست ترجمه گذرنامه و عکس وی نیز ارائه شود . مازاد بر این موارد می بایست در نظر داشته باشید که تغییرات کلی این شرکت ها اعم از تغییر فعالیت یا تغییر محل به محض انجام آن به ارگان های ذی ربط اعلام شود . اگر یک شخص حقوقی متقاضی ثبت شعبه و نمایندگی از شرکتهای خارجی باشد می بایست در بخش ارائه گواهی های فردی، اساسنامه شرکت و آگهی ثبت آن شرکت جایگزین نمایید.

اگر شعبه یا نمایندگی را ثبت نکنیم چه مجازاتی در انتظار ماست ؟

مسلما هر گونه فعالیتی که خارج از چهارچوب قانونی باشد ، چنانچه نسبت به قانونی کردن آن اقدام نشود بایستی با آن بر خورد شود و این در رابطه با شرکت ها و شیوه ثبت آن ها نیز صادق است . طبق ماده ۵ آیین نامه ثبت شعبه و نمایندگی از شرکتهای خارجی ، اگر شرکت هایی فعالیت عمرانی ، اقتصادی ، تجاری و مالی خود را بدون ثبت شعبه یا شرکت آغاز نمایند و در مدت مشخص شده برای ثبت شرکت اقدام نکنند، با جرائم نقدی و غیر نقدی مواجه می شوند . در وهله اول این شرکت ها با جریمه نقدی هزار الی ۵۰ هزار تومانی مواجه می شوند سپس به ازای هر روز تاخیر در ثبت شرکت هم جزایی بین ۵ الی ۵۰ هزار تومان برای آن ها لحاظ می شود . چنانچه این تاخیر به حد سه ماه برسد مراجع قانونی می توانند از فعالیت شرکت مذبور جلوگیری نمایند . چنانچه شما هم تمایل ندارید که به این مرحله از برخورد قانونی برسید و یا قصد ثبت شعبه و نمایندگی از شرکت های خارجی را دارید می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در موسسه کاردان ارقام مشورت نمایید و در این رابطه اطلاعات بیشتری را کسب کنید .