تعریف علائم تجاری یا برند:

ثبت علائم تجاری و ثبت علامت تجاری و ثبت برند: علائم تجاری نشانه هایی هستند که برای معرفی کالا ها و محصولات صنعتی و یا خدماتی از لحاظ كیفیت و ضمانت جنس آنها مورد استفاده قرار می گیرد این علائم تجاری ممكن است اسامی مركب شامل نقش تصویر و كلمه بوده یا به صورت فانتزی باشند. علامت تجاری یا برند، تصویر ذهنی مشتریان و بازار یک محصول یا شرکت یا گروهی از شرکت‌ها در بازار است. علامت تجاری حاوی پیام‌هایی درباره کیفیت، قیمت، سطح فناوری، قابلیت اعتماد و هر آن چیزی است که در بازار مربوطه منبع ارزش بوده و حامل ارزش برای مشتری است. مزیت مهم علائم تجاری و برند ها شناسايى و تميز دادن کالاها يا خدمات يک فروشنده يا گروهى از فروشندگان و همچنین موجب متمايز شدن اين کالاها و خدمات از کالاها و خدماتى مى‌شود که توسط رقبا عرضه مى‌شوند.

ثبت علائم تجاری و ثبت علامت تجاری و ثبت برند

ثبت برند بین المللی:

به طور کلی ثبت برند های تجاری یا علائم تجاری به دو دسته تقسیم میشوند: ثبت برند در ایران و ثبت برند بین المللی( مادرید ). به موجب سیستم مادرید، علامت تجاری با توجه به قوانین داخلی هر کشور مورد بررسی قرار می گیرد و سپس وارد مسیر بین المللی خود می شود. ثبت بین المللی علائم تجاری ( سیستم مادرید ) در گام اول با ثبت ملی در اداره کشور مبداء صورت می گیرد. اقدام به درخواست ثبت بین المللی علامت تجاری صرفا از طریق اداره مالکیت صنعتی امکان پذیر است. بدین منظور می بایست در مرحله ی اول، فرم اظهارنامه علامت تجاری که شامل مواردی نظیر مشخصات علامت تجاری، لیست کالا یا خدمات مرتبط طبق طبقه بندی علائم تجاری است را تکمیل نمود.

متقاضی ثبت بین المللی علامت تجاری علاوه بر تکمیل اظهارنامه بین المللی باید مبلغی را به فرانک سوئیس (۶۵۳ فرانک برای علائم سیاه و سفید و ۹۰۳ فرانک سوئیس جهت علائم رنگی) برای این ثبت به دفتر بین المللی بپردازد و همینطور مبلغ دیگری را برای ثبت علامت تجاری در هر یک ازکشورها و نیزکالا و خدمات مازاد (هریک ۷۳ فرانک) به شماره حسابهای مربوطه که در انتهای اظهارنامه ها درج شده است، واریز نماید.
در ادامه بهتر است به این نکته اشاره شود که ممکن است علامت تجاری دارای نام های مختلفی باشد:
نام تشریحی: تشریح کننده کارکردها و نقش محصول یا خدمات هستند، چنین نام هایی معمولاً غیر قابل ثبت هستند.
نام پیشنهادی: این نام‌ها مزیت محصول یا خدمات را به مشتری یادآوری می‌کنند.
نام ترکیبی: ترکیبی از دو یا چند واژه، گاهی نامرتبط و غیر منتظره برای مشتری هستند.
نام کلاسیک: برگرفته از ریشه‌های لاتین، یونانی یا سانسکریت مانند meritor
نام اختیاری: واژه‌هایی بدون هیچ نوع ارتباط معنایی روشن.
نام تخیلی: واژه‌های ابداعی بدون بهره گیری از معنایی روشن و واضح.

نکاتی که در ثبت برند باید مد نظر باشند:

مواردی که امکان دارد اظهارنامه، تقاضای علامت تجاری را رد کند یا غیرقابل ثبت باشد عبارتند از:
۱- در جاییکه ممکن باشد مشتریان، علامت تجاری را با علامتی که قبلاً ثبت شده یا یک علامت مشهور ثبت نشده (ولی به کار برده شده) اشتباه بگیرند.
۲- مواقعی که علامت تجاری، بیانگر ویژگی فقط یکی از محصولات یا خدمات شرکت باشد.
۳- جایی که در علامت یک اصطلاح جغرافیایی وجود داشته باشد که موجب گمراه شدن شود و علاوه بر آن نباید آن اصطلاح به وسیله یک شرکت منحصر شود.
۴- علامت تجاری نباید ناقض نظم عمومی و اخلاق حسنه باشد.
۵- در علامت تجاری نباید از یک نشان رسمی دولتی مانند طرح نظامی، پرچم یا علامت های دیگر استفاده شده باشد.

خلاصه و جمع بندی کلی این مقاله:
علائم تجاری نشان‌دهنده کسب و کار شرکت هستند. این علائم به مشتریان اجازه می دهند تا محصولات و خدمات شرکت شما را از شرکت‌ها و رقیبان دیگر متمایز سازند: بنابراین، کالاها و خدمات شرکت شما می‌توانند از بازار بهتری برخوردار شوند. علائم تجاری صرفاً معرف شرکت شما نیستند، بلکه ضمانت‌کننده کیفیت پایدار محصولات و خدمات شما نیز هستند. کیفیت موجب می‌شود تا مشتری با انتظاراتی که در اثر کیفیت خوب محصولات شما برای او ایجاد شده است به خرید محصولات شما ادامه دهد. بنابراین، شما باید مراقبت هایی را در انتخاب و طراحی علامت تجاری مناسب، حفاظت از آن علامت، استفاده محتاطانه از علامت در تبلیغات و حفاظت کردن از علامت در برابر استفاده‌های نادرست و گمراه کننده، به عمل آورید.