در بسیاری از مواقع، زمانی که شرکت ها محصولی را ارائه می دهند، نام خود شرکت را بر روی آن درج می کنند و برای بسیاری از مشتریان نام شرکت به عنوان همان برند تلقی می شود . به عبارت ساده تر اسمی که در ذهن مشتری می ماند همان نام شرکت است . این موضوع سبب می شود تا ثبت نمودن نام شرکت به عنوان برند تجاری برای چنین شرکت هایی الزامی شود . از طرفی دیگر این کار کمک می کند تا اسامی شرکت ها بیش از پیش ارزشمند شود و بر اعتبار و اهمیت آن ها افزوده شود .

مجموع این موارد سبب می شود تا انتخاب نام شرکت به عنوان برند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد . فرآیند ثبت نمودن نام شرکت به عنوان برند تجاری عموماً مانند ثبت سایر برند های تجاری است با این تفاوت که در برخی از مراحل تفاوت های اندکی با آن دارد . این تفاوت ها بیشتر مربوط به مراحل اولیه است و لذا همراه داشتن یک مشاور دلسوز در طول پروسه می تواند برای شما بسیار مفید باشد .

چگونگی ثبت نمودن نام شرکت به عنوان برند تجاری

اولین قدم برای انجام این کار این است که بدانید چه اسامی را می توانید ثبت نمایید . اگر شما از قبل شرکت خود را به ثبت رسانده باشید، به احتمال زیاد مانعی در این مرحله نخواهید داشت. اما بطور کلی تمامی اسامی و برند ها قبل از ثبت توسط شورای مربوطه مورد بررسی قرار می گیرند و مادامی که مورد تایید باشند، وارد مراحل بعدی می شوند .

این در این مرحله نام برند و علامت تجاری شما مورد بررسی قرار می گیرد. این نام نباید از قبل توسط شرکت دیگری ثبت شده باشد. از طرفی دیگر این نام نباید ناقض قوانین جاری و حکومتی موجود در ایران باشد . علامت تجاری شما هم نباید برخلاف شئونات اسلامی و اخلاقی باشد. از طرفی دیگر این علامت نباید مشابه نشان های دولتی و یا حکومتی باشد و در بر گیرنده مفهوم متناقض با فعالیت شما نباشد .

مادامی که علامت و برند شما در هیچ یک از این موارد مشکلی نداشته باشد وارد مرحله بعدی می شوید . این مرحله در واقع مرحله شروعی کار شماست . به عبارت ساده تر شما پس از تعیین نمودن نام برند خود کار را شروع می کنید و مدارک و مستندات لازم برای ثبت را ارائه می دهید. البته اگر شما اسم شرکت خود را به عنوان برند انتخاب کنید دیگر دغدغه ای برای عنوان ندارید و چندان در پی انتخاب نام نخواهید بود .

مراحل ثبت نمودن نام شرکت به عنوان برند تجاری

برای ادامه فرآیند ثبت شما می بایست به سایت اداره مالکیت صنعتی و به بخش ثبت علائم تجاری مراجعه نمایید . در این بخش شما می بایست تمام مراحل را بصورت گام به گام طی نمایید تا امور مربوط به ثبت برند شما انجام شود . اولین مرحله در این بخش تکمیل اظهارنامه ثبت برند است. در این بخش شما باید نوع اظهارنامه را انتخاب و نسبت به تکمیل کردن آن اقدام نمایید. پس از این، باید اطلاعات مالک برند درج شود. در این بخش شما باید شخص حقیقی و یا حقوقی را انتخاب نمایید. مادامی که شما قصد دارید که برندتان همان نام شرکت باشد، بهتر است شخص حقوقی را انتخاب نمایید همچنین اگر فرآیند توسط وکیل انجام می شود، باید اطلاعات وی را درج نمود .

بعد از این می بایست مدارک هویتی و شناسایی لازم که در حیطه کاری شما اهمیت دارند را بارگذاری نمایید . ما در ادامه لیست کاملی از این مدارک را به شما ارائه داده ایم . مادامی که این مدارک را بارگذاری نمایید، سیستم بصورت دوباره لیست کاملی از اطلاعات درج شده و مدارک را برای شما نمایش می دهد که می توانید به بررسی آن ها بپردازید و مادامی که مشکلی نداشته باشند، می توانید فرآیند ثبت را نهایی کنید.  در آخرین مرحله و قبل از تکمیل پرونده شما می بایست هزینه ثبت را پرداخت نماید . این پرداخت بصورت اینترنتی صورت می گیرد.

بعد از اینکه پرداخت شما موفق بود، شماره اظهارنامه ، رمز و کد رهگیری از طریق موبایل برای شما ارسال می شود. پس از این مرحله شما باید یکی از نسخه های تکمیل شده از این اظهارنامه را همراه با فیش و مدارک به آدرس مرکز ارسال نمایید. در نظر داشته باشید که مدارک باید تماماً برابر با اصل شده باشند .

مدارک لازم برای  ثبت نمودن نام شرکت به عنوان برند تجاری

برای ثبت نمودن نام شرکت به عنوان برند تجاری باید مدارک لازمه شرکت را ارائه نمایید . عموم این مدارک مربوط شرکت و اثبات فعالیت آن باشد. این مدارک به شرح زیر است :

  • مدارک هویتی شخص حقوقی(آگهی تاسیس و تغییرات مربوطه)
  • نمونه گرافیکی علامت تجاری که می بایست در حین ثبت آن را در وبسایت آپلود نمایید.
  • مهر شرکت
  • کپی جواز تاسیس یا پروانه بهره برداری
  • مادامی که برند لاتین و یا دارای ریشه زبانی همچون عربی باشد، می بایست کارت بازرگانی را هم ارائه داد.
  • در صورت استفاده از حق تقدم می بایست مدارک آن را هم همزمان ارائه دهید .
مدارک لازم برای  ثبت نمودن نام شرکت به عنوان برند تجاری

مدارک لازم برای  ثبت نمودن نام شرکت به عنوان برند تجاری

این موارد مشروحی از مدارکی است که شما در طول پروسه ثبت نمودن نام شرکت به عنوان برند تجاری بدان ها نیازمند می شوید اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که مادامی که شخص تابعه ایران نباشد یا به عبارتی یک شخصیت خارجی به حساب بیاید، می بایست معادل ارزی هزینه ثبت را بپردازد . البته این مدارک ممکن است در طول پروسه و یا در اثر قوانین مختلف تغییر نماید لذا حضوری یک وکیل یا شخص دلسوز می تواند فرآیند انجام کار را برای شما عزیزان ساده تر نماید . کارشناسان ما موسسه حقوقی کاردان ارقام می توانند فرآیند ثبت نمودن نام شرکت به عنوان برند تجاری را برای ساده تر نمایند لذا اگر شما قصد انجام این کار را دارید می توانید هم اکنون با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید .