فروشگاه های زنجیره ای را می توان جزو جدید ترین و البته مهم شیوه های توزیع کالا در قرن گذشته دانست که توانسته فرآیند خرید را برای عموم مردم ساده تر نماید . این دسته از فروشگاه ها توانسته اند در چند سال گذشته در ایران هم به رشد چشم گیری برسند که دلیل اصلی این موضوع را می توان تسهیل در صدور جواز تاسیس فروشگاه های زنجیره ای دانست .

این جواز می تواند امکان فعالیت کسب و کار های این چنینی را ساده تر نماید و از طرفی دیگر به آن ها این اجازه را می دهد تا از مزایای قانونی بسیاری برخوردار شوند . اگر شما هم به دنبال جواز تاسیس فروشگاه های زنجیره ای هستید می توانید تا انتهای این متن ما را همراهی کنید چرا که مدارک و شرایط لازم برای آن را ارائه داده ایم .

فروشگاه های زنجیره ای و شرایط لازم برای جواز آن ها

فروشگاه های زنجیره ای را می توان از مهم ترین و البته مطرح ترین سیستم های خرده فروشی در جهان دانست که هر روزه حجم بسیار بالایی از کالا در آن ها به فروش می رسد . این دسته از فروشگاه ها عمدتاً دارای یک سیستم یکپارچه می باشند که از یک طرح بصری و البته شیوه قیمت گذاری واحد استفاده می نمایند . در کنار این موارد حجم کالا های موجود در این دسته از فروشگاه ها بسیار زیاد می باشد و تفاوت قیمت آشکاری هم با سایر فروشگاه های عادی دارند . این موضوع سبب شده است تا تقاضای بسیاری برای آن ها ایجاد شود. در پی این تقاضا تعداد زیادی از فروشگاه ها ایجاد شدند تا بتوانند به این نیاز پاسخ دهند . اگر شما هم جزو افرادی هستید که قصد تاسیس یک فروشگاه زنجیره ای دارید، باید ابتدا نسبت به دریافت جواز تاسیس فروشگاه های زنجیره ای اقدام نمایید.

برای دریافت این جواز باید شرایط ویژه و منحصر به فردی داشته باشید که در قانون به خوبی بدان پرداخته شده است . مدارک و شرایط دریافت جواز تاسیس فروشگاه های زنجیره ای در بند (۱) ماده (۵) آیین نامه اجرایی ماده (۱۲) قانون نظام صنفی تبیین شده است . یکی از اولین شرایطی که در این قانون ذکر شده است، مساحت فضای مورد تقاضا می باشد . بر اساس تبصره یک این قانون، شما بایستی فضا و مساحت مناسب برای ایجاد یک فروشگاه زنجیره ای را در اختیار داشته باشید . اگر شما قصد تاسیس یک فروشگاه چند منظوره و بزرگ را دارید، می بایست حداقل فضایی معادل یک هزار متر مربع را در اختیار داشته باشید . از طرفی اگر شما قصد راه اندازی یک فروشگاه زنجیره ای عادی را دارید، می بایست حداقل یک فضا با مساحت ۲۰۰ متر مربع را در اختیار داشته باشید .

طبق تبصره دوم این قانون ، شما می توانید از بانک ها و موسسات مالی نسبت به دریافت تسهیلات بانکی اقدام نمایید . البته این کار منوط به معرفی توسط وزارتخانه می باشد که در صورت نبود، می توانید راساً نسبت به این کار اقدام نمایید . از طرفی دیگر مراجع مربوطه موظف هستند تا در صورت دریافت مدارک ، ظرف حداکثر ۱۵ روز نسبت به صدور مجوز شما اقدام نمایند . در نظر داشته باشید که این مجوز اعتبار ۱۲ ماهه دارد و برای دوره بعدی در صورت تکمیل حداقل ۲۰ درصد از طرح ارائه شده ، تمدید می شود .

فروشگاه های زنجیره ای و شرایط لازم برای جواز آن ها

فروشگاه های زنجیره ای و شرایط لازم برای جواز آن ها

البته دریافت این مجوز می تواند شرایط دیگر هم را هم شامل شود که نسبت به بازه زمانی و البته قانون های جاری متغیر است و به همین جهت حضور یک کارشناس و مشاور با تجربه می تواند فرآیند کاری را برای شما ساده تر نماید . بخشی از این شرایط در واقع مربوط به مدارک لازم است که بتوانید آن ها را تهیه نمایید . ما در ادامه تمام مدارک لازم برای شما را ذکر نموده ایم .

مدارک لازم برای دریافت جواز تاسیس فروشگاه های زنجیره ای

همانگونه که اشاره نمودیم برای دریافت جواز تاسیس فروشگاه های زنجیره ای نیازمند ارائه مدارک مختلفی هستید که بسیاری از این مدارک وابسته به شرایط شما می باشد و آماده نمودن آن ها برای برخی از افراد اندکی دشوار است . شما در اولین قدم می بایست درخواست کتبی مبنی بر دریافت این مجوز را تکمیل و ارائه دهید . این درخواست در قالب یک فرم در سامانه اصناف ارائه شده است . کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت دائم برای آقایان زیر ۵۰ سال از دیگر مدارک لازم است. سند مالکیت و یا اجاره نامه رسمی و یا قرار داد های منعقد شده بین مالک و اشخاص حقیقی و یا حقوقی دیگر برای محل تاسیس فروشگاه از دیگر موارد لازم می باشد .

اتباع ایرانی می بایست تصویر کارت ملی و شناسنامه را ارائه دهند و اتباع خارجی هم می بایست تصویر گذرنامه، پروانه کار و اقامت معتبر را ارائه نمایند . از طرفی اشخاص حقیقی هم می بایست آگهی روزنامه رسمی و آخرین تغییرات، اساسنامه و معرفی نامه هیئت مدیره را هم ارائه دهند تا فرآیند کاری آن ها آغاز شود . البته در شراکت های مدنی می بایست رضایت نامه محضری شرکا مبنی بر صدور جواز تاسیس به نام یکی از شرکا صادر شود .  مدامی که این مدارک را آماده نمایید، می توانید فرآیند و مراحل کاری را آغاز نمایید و ظرف حداکثر ۱۵ روز کاری جواز تاسیس فروشگاه های زنجیره ای را دریافت کنید . البته باید بدانید که ممکن است در طول مسیر با تبصره ها و درخواست هایی از مراجع مربوطه مواجه شوید که در این حالت حضور یک کارشناس خبره در کنار شما می تواند فر آیند کاری را برایتان ساده تر نماید . مشاورین ما در موسسه حقوقی کاردان ارقام می توانند این فرآیند را برای شما عزیزان تسهیل نمایند .