سند اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری چیست؟

سند اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری، نوعی قرارداد حقوقی بین صاحب علامت تجاری و طرف دومی است که بواسطه آن، صاحب برند، ایده یا محصول، تمام یا بخشی از حقوق مربوط به بهره برداری از برند یا علامت تجاری خود را به طرف دوم منتقل می کند. این اجازه می تواند دائمی (انتقال) یا فقط اجازه استفاده از علامت تجاری باشد. قوانین مربوط به شرایط و نحوه تنظیم سند اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری، در مواد ۴۴ و ۴۵ از قانون ثبت اختراعات، علایم تجاری و طرح های صنعتی آمده است. طبق قانون، مالک علامت ثبت شده حق دارد، به هر شکل قانونی، اجازه بهره برداری از علامت تجاری خود را به شخص دیگری انتقال دهد. اعطاء اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری، امری متداول در بین شرکت های بزرگ است. تولید کنندگان کوچک تر با استفاده از علامت تجاری شرکت های شناخته شده تولید خود را افزایش می دهند. از طرفی شرکت های شناخته شده هم از منافع مالی اعطاء اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری، بهره­مند می گردند.

با یک سند اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری، صاحب علامت تجاری می تواند اجازه بهره برداری را به طرف دوم انتقال دهد.

شرایط و چگونگی اخذ سند اجازه بهره برداری

۱- اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری، می تواند با رضایت طرفین و بدون تشریفات خاصی تنظیم شود. این سند می تواند قالبی شبیه به سایر عقود معین مثل عقد صلح یا عقد اجاره و یا واگذاری حق بهره برداری داشته باشد.

۲-انحصار یا عدم انحصار در اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری مسئله مهمی است که باید در توافقات طرفین مدنظر قرار گیرد. به این معنی که صاحب اصلی برند، ایده یا محصول و یا فرد سومی هم اجازه بهره برداری از موضوع توافق را دارد یا اینکه در سند اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری به صراحت درج شود که انحصار این امر فقط مختص یک نفر است. حال اگر از ابتدا در مذاکرات و در سند تنظیمی این موضوع ذکر نشود، به طور پیش فرض، اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری غیر انحصاری محسوب می شود.

۳-اجازه دهنده باید حق کنترل کیفیت محصول یا خدمات ارائه شده توسط اجازه گیرنده را داشته باشد. این نکته باعث می شود تا خوش نامی و به دنبال آن بازار فروش اجازه دهنده مورد تهدید واقع نگردد. اگر به هر دلیلی این امر محقق نگردد، اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری فاقد اعتبار می گردد.

۴-مدت اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری باید مشخص باشد.

۵-محدوده جغرافیایی و حدود قلمرو حق اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری باید مشخص باشد. یعنی اجازه دهنده شرط می کند که در تمام یا بخشی از فلان کشور یا شهر حق تولید محصولات و یا ارائه خدمات را دارید.

اجازه دهنده باید حق کنترل کیفیت محصول یا خدمات ارائه شده توسط اجازه گیرنده را داشته باشد

مراحل و مدارک مورد نیاز برای اخذ سند اجازه بهره برداری چیست؟

طبق مواد ۱۴۲ و ۱۴۳ آیین نامه اجرایی قانون ثبت اختراعات و علایم تجاری، اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری باید در اداره مالکیت صنعتی ثبت شود. در گام نخست، مالک باید درخواست خود را به اداره مالکیت ارائه دهد. در این درخواست باید موارد زیر مشخص باشد:

۱-مشخصات هویتی اجازه دهنده و اجازه گیرنده یا نماینده وی. این مشخصات شامل نام و نام خانوادگی، محدوده استقرار و فعالیت و مشخصات ثبتی است.

۲-مشخص نمودن مدت و موضوع اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری (تولید یا بهره برداری، نوع کالا و خدمات و …) و حدود (تمام یا بخشی از) آن. مثلاً شرکت خودرو سازی الف به شرکت ب اجازه می دهد که به مدت ۶ ماه یکی از محصولات این شرکت را که در بازار با نام تجاری ج معروف است، تولید و تحت لیسانس شرکت الف به فروش برساند. همچنین شرکت الف حق دارد به عنوان حق اعطای امتیاز بخش از منافع حاصل از فروش خودروی ج را از شرکت ب طلب کند.

سپس باید مدارک زیر به همراه درخواست اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری ارائه گردد:

۱-آخرین گواهینامه علامت ثبت شده. شرکت اجازه دهنده باید این گواهی را ارائه دهد.

۲-در صورت وجود نمایندگی برای شرکت اجازه گیرنده، مدارک نمایندگی قانونی باید ارائه گردد.

۳-تعهد نامه اجازه گیرنده مبنی بر فراهم آوردن شرایط کنترلی توسط اجازه دهند. صحت این مسئله اید توسط اداره مالکیت بررسی و تایید گردد.

در مرحله آخر باید هزینه های اداری و حق ثبت ها پرداخت گردد. برای محاسبه این هزینه ها و اطلاع از جزئیات تکمیلی از مراحل و مدارک مورد نیاز برای اخذ اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری ارائه می توانید با کارشناسان با تجربه ما تماس حاصل فرمایید.

اجازه دهنده می تواند برای اعطاء اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری ارائه از اجازه گیرنده حق امتیاز دریافت کند.

اخذ سند اجازه بهره برداری چقدر طول می کشد و چه مدت اعتبار دارد؟

در صورتی که درخواست اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری به درستی تنظیم شده و مدارک لازم هم کامل باشد، اداره ثبت مالکیت نسبت به درج موضوع در دفتر ثبت نقل و انتقالات کرده و ظرف مدت ۲۰ روز از تاریخ ثبت، مراتب را در روزنامه رسمی آگهی می کند. یک نسخه از  سند اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری به اجازه گیرنده تحویل داده می شود. اجازه گیرنده از این پس حق دارد تا زمان اعتبار توافق انجام شده از مزایای این قرارداد بهره­مند شود.

اجازه گیرنده حق دارد تا زمان اعتبار توافق انجام شده از مزایای قرارداد بهره­مند شود.

شما می توانید مراحل اخذ اجازه بهره برداری از برند و علامت تجاری را به مشاوران با تجربه ما سپرده و با آسودگی خاطر از نتیجه کار لذت ببرید. تلفن های تماس ۰۲۱۶۶۷۰۴۳۰ / ۰۲۱۶۶۷۰۴۸۶۸