ابتدا به این موضوع می پردازیم که اختراع به چه معنی است؟

 

شرایط و قوانین ثبت اختراع در ایران: اختراع به این معنی ابداع و آفرینش نخست سازی ، اختراع کردن نیز به معنی از خود چیزی آفریندن  و تولید یک راه و فرآیند خاص که به تا به امروز مانند یا مشابه آن دیده نشده باشد و یک آفرینش کاملا جدیدی باشد.
اختراع حاصل فکر و ایده ای و ابتکار یک یا چند نفراست و با اختراع آن میتوان مشکلی که در سیستم فنی ، صنتی و…. و یا حتی در سیستم های درمانی ، پزشکی وعلمی را حل کرد.
اختراع نه تنها در ایران باید کاملا جدید باشد بلکه در سطح بین المللی نیز نو و تازه باشد پس توجه داشته باشید فقط با تغییر در رنگ و ساختمان فنی آن نمیتوانید به این فرآیند اختراع بگویید.
پس در کل اختراع کردن به یعنی یک چیز کاملا نو ساختن است که تا بحال مانند آن را نساخته باشند . به این امر آفرینش نیز گفت میشود.

چه اختراعاتی در ایران قابل ثبت است ؟

۱-همانطور که در متن بالاگفته‌ایم باید اختراع بی سابقه و بی مانند باشد در عین حال بتوان از آن در صنعت استفاده کرد و کاربرد داشته باشد.
۲-اختراع علاوه بر نوآوری که باید در آن به کار گرفته شود ، باید قوانین و ضوابط آن کشور را نیز در آن رعایت شود . در تمامی کشورها قوانین مختص به خود را دارند در کشور عزیزمان نیز اختراع دارای قوانینی است که باید مطابق با آن باشد .
۳-اختراع از سوی باید نو وکاملا خود ساخته باشد ، از سوی دیگر  باید دارای ابتکار باشد یعنی اینکه راهکار فنی که از اختراع به دست می آوریم از راهکارهای فنی  قبلی مفیدتر و دارای مزیت ها و ویژگی‌های خاصی باشد . اختراع در حیطه ی عملکرد خود باید یک مشکلی را که تا به امروز حل نشده را بتواند رفع کند . پس شماموظف هستید حیطه‌ی کاری اختراع خود را مشخص کنید ، چون اختراع میتوانند در زمینه‌ی بیولوژیکی ، شیمی ، مکانیک ، علمی و… کاربرد داشته باشد پس مخترع باید هدف و زمینه فعالیت اختراع خود را مشخص کند.
۴- اختراع نباید فقط و فقط در حدود فکر و تئوری باشد اختراع باید قابل ساخت و استفاده باشد و بتوان از آن بهربرداری کرد.

با ثبت اختراع خود دارای چه مزیت های میشوید:

 

با ثبت اختراع خود از مزیت حق تقدم نیزمیتوانید بهرمند میشوید . حق تقدم به معنی این است که شما دارای الویت میشوید و دیگر کسی نمیتواند اختراع خود را که مشابه شما است را ثبت کند.حق تقدم که طبق معاهده( کنواسیون) پاریس که بیشتر کشورها در آن عضو هستند از جمله کشورمان نیز عضو این معاهده است که طبق این معاهده کسانی که اختراع خود را ثبت میکنند این حق به مخترعین اعطاء میشود.
براساس این حق که توسط معاهده پاریس اعطاء شده است کسانی که اظهارنامه خود را انجام داده باشند میتوانند اقدام به گرفتن حق تقدم بکنند . و به مدت یکسال نسبت به دیگران دارای حق تقدم و الویت هستند.
مخترع به محض این که اختراع اش مورد تایید قرار گرفت و ثبت شده میتواند از آن بهربرداری و استفاده کند و با این ثبت دیگر کسی نمیتواند کپی و یا حتی مانند آن را ثبت کنند اگر این امر صورت گرفت مخترع میتواند از مراجع قانونی اقدام کنند.

 

امتیازاتی که به مخترع داده میشود به شرح زیر میباشد :

 

۱-مخترع میتوانند بدون محدودیت در واردات کالاهای مورد نیاز اختراع خود را وارد کن.
۲-کسانی که اختراع خود را ثبت میرسانند میتوانند در شرایط بهتر تحصیلی چه در داخل و چه در خارج قرار بگیرند.
۳-امکان استفاده از بنیاد نخبگان
۴-ثبت اختراع میتوانند یک امتیاز مثبت در استخدام باشد.
۵-با ثبت اختراع خود میتوانید به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنید.
۶-مخترع میتواند فرآورده را به منظور فروش ذخیره کند.
۷-وقتی مخترع اختراع خود را به ثبت برساند باعث ایجاد و بالا رفتن ارزش تجاری آن شود.
۸-مخترعین میتوانند اختراع خود را به فروش برسانند.
۹-در صورت فوت مخترع تمامی حق امتیازات اختراع به وراث قابل نقل و انتقالات است.
۱۰-در سند مالکیت اختراع اسم مخترع ثبت میشود.
*مدت اعتبار این سند از ۱۰سال است تا ۲۰ سال.
۱۱-مخترع میتواند از صندوق پژوهشگران استفاده کند.
۱۲-شما با ثبت اختراع میتوانند شرکت های دانش بنیان را نیز تاسسی کنید.
۱۳-و همچنین به مخترعین آقا در مدت سربازی تسهیلاتی داده میشود.

مدارک لازم جهت ثبت اختراع:

 

برای ثبت اختراع خود ابتدا باید وارد سامانه مالکیت صنعتی بشوید ؛ مدارک لازم را برای شما عزیزان شرح میدهم:

۱-کپی از شناسنامه و کارت ملی مخترع ( و همچنین کپی از شناسنامه مدیران و کسانی که دارای حق امضاء های مهمی هستند.توجه داشته باشید که متخص اشخاص حقوقی است.)
۲-آدرس دقیق و کدپستی مخترع و برای اشخاص حقوقی آدرس دقیقا و کدپستی شرکت طبق آخرین روزنامه تغییرات.
۳-روزنامه رسمی شرکت و آخرین روزنامه تغییرات ( برای اشخاص حقوقی)
۴-اظهارنامه ثبت اختراع
۵-تعیین و شرح کامل مشخصات فنی اعم از نوع کاربرد و چه مشکلی را حل میکند ، حیطه کارای و نوع فعالیت اختراع باید کاملا شرح داده بشود،بیان هدفتان از اختراع ، بیان مزیت ها راه کار های قبلی ، چگونگی کارکرد اختراع باید کامل شرح دهید و یک توضیح کامل برای اجرایی و بهره بردار از اختراع .
۶- ارائه نقشه فنی اختراع ( این بند در صورت داشتن نقشه باید ارائه بشود.)
۷- ارائه ادعانامه (توسط این ادعا نامه شما میتوانید فواید و مزایای فنی اختراع خود را بیان کنید و چه مشکلی را که تا به امروز حل نشده  است را میتواند حل کند.)
۸-پرداخت هزینه ثبت اختراع

نکته ۱: بعد از پرداخت هزینه ثبت اگر اختراع مورد نظر توسط کارشناسنان تایید شود طی یک هفته آگهی ثبت اختراع در روزنامه کثیرالانتشار منتشر میشود. و بعد آن سند ثبت اختراع صادر خواهد شد.

نکته ۲: در صورتی که متقاضای میخواهد حق تقدم اعطا شود و از مزیت های حق تقدم استفاده کند باید بعد از ثبت اظهارنامه خود یا طی ۱۵-۱۶ روز اقدام کند. که این موضوع دانش و کارشناس مخصوص خود را مطلبد و برای انجام بی عیب و نقص خود کارتان را به موسسه ما بسپارید.