شرکت ها را می توان از مهم ترین ارکان اقتصادی در هر کشور دانست که هر روزه تعداد زیادی از آن ها به ثبت می رسد . اما این شرکت ها همواره نمی توانند فعالیتی ثابت و دایمی داشته باشند و گاهاً به دلایل مشخصی از فعالیت باز می مانند . این موضوع سبب شده است تا در قانون بند ها و ماده هایی در رابطه با عدم فعالیت شرکت پس از ثبت تبیین شود تا در صورت عدم فعالیت، مشکلات مالیاتی و حقوقی گریبان گیر این شرکت ها نشود . ما در ادامه این موارد را به خوبی مورد نقد و بررسی قرار داده ایم .

فعالیت شرکت ها

همانگونه که می دانید عموم شرکت ها توسط یک یا چند سهامدار تشکیل می شود که خود شرکت هم برای ایجاد یک رویه قانونی مناسب جهت فعالیت کسب و کار و شراکت آن ها می باشد. وجود شرکت می تواند کسب و کار ها را رونق دهد و امتیازات قانونی بسیار زیادی را برای صاحبان آن ها به همراه داشته باشد . البته این موضوع را نمی توان ثابت دانست چرا که در بسیاری از مواقع، شرکا دچار اختلاف می شوند و یا کسب و کار اولیه رو به افول می گذارد و به همین سبب است که این شرکت ها باید دو گزینه را در پیش بگیرند . اولین گزینه انحلال شرکت است . این گزینه، بیشتر در مواردی انتخاب می شود که شرکا با یکدیگر به اختلاف خورده اند و امکان حل آن وجود ندارد .

از طرفی هنگامی که شرکت ورشکسته شده باشد می بایست آن را منحل نمود . گزینه دوم استفاده از قانون عدم فعالیت شرکت پس از ثبت می باشد . در این حالت شرکت ها می توانند با انجام مراحل اداری به مراجع مربوطه، عدم فعالیت خود را ابلاغ نمایند . در این شیوه ، هیچ گونه رویه قضایی و یا مالیاتی برای شرکت ها ایجاد نمی شود و افراد مجبور به پرداخت مالیات نمی باشند . این گزینه برای افرادی مناسب است که برای مدتی کسب و کار را تعطیل می کنند و یا قصد دارند در سال های پیش رو فعالیت را از سر بگیرند . ما در ادامه مراحل و فرآیند عدم فعالیت شرکت پس از ثبت را به خوبی تشریح نموده ایم.

دلیل اعلام عدم فعالیت شرکت

همانگونه که می دانید شرکت ها می بایست هر ساله در تاریخ مشخصی گزارشات گردش مالی خود را به اداره مالیات بدهند و فیش های مربوط به دارایی و مالیات را پرداخت نمایند . مادامی که یک شرکت فعالیت نداشته باشد، می تواند مطابق قانون از پرداخت این موارد معاف شود . البته این موضوع منوط به این است که مالکان شرکت عدم فعالیت خود را به اداره مالیات اعلام نموده باشند . برای این کار مدیر عامل شرکت می بایست در پایان سال مالیاتی به حوزه مربوطه مراجعه کند و برگه مالیات را بصورت سفید تحویل دهد و نامه عدم فعالیت را هم ارائه نماید . این فرآیند می تواند شرکت را از پرداخت مالیات معاف نماید .

دلیل اعلام عدم فعالیت شرکت

دلیل اعلام عدم فعالیت شرکت

مهم : بهتر است در ۴ ماه اول سال مالیاتی این کار انجام شود چرا که در غیر این صورت باید مالیات ماه های گذشته پرداخت شود .

فرآیند اعلام عدم فعالیت شرکت پس از ثبت

برای اعلام عدم فعالیت شرکت پس از ثبت می بایست مراحل و بخش های مختلفی را طی نمایید . ما این مراحل را بصورت قدم به قدم برای شما عزیزان شرح داده ایم . اولین قدم این است که به اداره دارایی مراجعه نمایید و پرونده عدم فعالیت شرکت را تشکیل دهید . پس از این تشکیل پرونده باید اظهارنامه عدم فعالیت تنظیم شود و به همراه دفاتر مالی شرکت ارائه شود . البته در کنار این موارد شما باید یک اظهارنامه دیگر تحت عنوان اظهارنامه مالیاتی را هم آماده و ارسال نمایید . این اظهارنامه می بایست مطابق فرمی باشد که توسط وزارت اقتصاد و امور دارایی ارائه می شود و در حقیقت شرحی از میزان سود و زیان و البته گردش مالی شرکت است .

پس از ارائه این موارد شما می توانید نامه عدم فعالیت شرکت خود را دریافت کنید و آن را به اداره مالیات تحویل دهید . البته باید این مورد را در نظر داشته باشید که گاهاً در طول این فرآیند مراحل و مدارک ویژه ای نیاز می شود . از طرفی پلمپ دفاتر از دیگر موضوعاتی است که می بایست برای این کار در نظر داشته باشید . مجموع این موارد سبب می شود تا حضور یک کارشناس خبره در کنار شما فرآیند کاری را برایتان ساده تر نماید. چنانچه تمایل دارید در رابطه با عدم فعالیت شرکت پس از ثبت اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی کاردان ارقام در تماس باشید .