مالیات بر ارزش افزوده یک نوع مالیات از نوع غیر مستقیم است که بر هر نوع جنسی یا خدماتی که مصرفی می باشد لحاظ می گردد. پیش از آن که بخواهیم به مالیات بر ارزش افزوده و موارد مرتبط با این موضوع بپردازیم به تاریخچه آن در ایران می پردازیم پس با ما همراه باشید:

حضور مالیات بر ارزش افزوده در ایران

مالیات بر ارزش افزوده و اجرای این قانون به ۲۲ سال پیش در ایران باز میگردد. در سال ۱۳۶۶ لایحه مربوط به مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و تایید شد اما به دلیل شرایط حاکم بر آن زمان که ناشی از جنگ و سیاست های تثبیت قیمت بود این لایحه به تقاضای دولت از دستور کار مجلس خارج شد. در سال ۱۳۷۰ دپارتمان امور مالی کشور موضوع مالیات بر ارزش افزوده را دوباره راه اندازی کرد تا بتواند به اصلاح نظام مالیاتی موجود در کشور عزیزمان ایران بپردازد اما با همه تلاش‌های صورت گرفته باز هم این موضوع عملی نشد و در نهایت در دی ماه ۱۳۷۶ لایحه مالیات بر ارزش افزوده به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

معنی و مفهوم مالیات بر ارزش افزوده

قبل از اینکه بخواهیم به مفهوم مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم لازم است تا معنای ارزش افزوده مشخص گردد از نظر معنایی ارزش افزوده ارزشی است که وقتی انسانها هر تلاشی اعم از فکری و جسمی انجام می دهند یک ارزش به نام ارزش افزوده به ارزش های موجود اضافه شده که معنای تولید می دهد یا به عبارت دیگر می توانیم بگوییم ارزش افزوده یعنی فروش را از خرید کم کنیم، اگر به دنبال معنای دیگری بگردیم باید بگویم که ارزش افزوده یک ارزش است که افرادی که در حال تولید محصولات هستند یک نوع ارزشی را به ارزش های موجود برای مواد خام و مواد تولید شده اضافه می کنند این کار در زمانی انجام می‌شود که هنوز کالا و یا خدمات مورد نظر به فروش نرسیده است. همچنین در مورد معنای مالیات بر ارزش افزوده باید بگویم که این مالیات از نوع مالیات غیر مستقیم بوده و توزیع کنندگان و تولید کنندگان و همچنین افرادی که در زمینه واردات و صادرات کالا و خدمات در حال فعالیت هستند باید برای خرید و یا فروش لوازم و کالای مورد نظر خود یک مالیات به نام مالیات بر ارزش افزوده بپردازند. این چرخه تا زمانی که کالا به دست مصرف‌کننده نهایی خود برسد ادامه دارد و در نهایت می‌توان گفت که کسی که به عنوان مصرف کننده کالا می باشد باید بر طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده مبلغ موردنظر خود را پرداخت نماید.

 

مالیات بر ارزش افزوده

چرا باید مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم ؟

در صورتی که این موضوع در نظام مالیاتی حاکم بر کشور عزیزمان ایران به صورت عملی و موثر ایجاد شود مطمئناً اثرات مثبتی را در این نظام به همراه خواهد داشت یکی از اثرات مثبتی که این دسته از مالیات می تواند بر جای بگذارد این است که می‌تواند کاستی‌های مالیاتهای مستقیم که در سال های اخیر باعث رشد درآمد مالیاتی ایران شده را پر کرده و در نهایت وصول درآمدهای مالیاتی شاهد رشد باشد. همچنین با اجرای این قانون و اهداف اقتصادی و اجتماعی موجود در سیستم مالیات کشور به صورت موثری رو به جلو و مثبت ارزیابی می گردد.

موسسه کاردان ارقام رئیس و عضو انجمن صنفی خدمات اداری استان تهران با داشتن سابقه ۲۷ ساله در زمینه خدمات اداری مشاور خوبی در این زمینه برای شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید : ۰۲۱۶۶۷۰۴۶۳۰ ۰۲۱۶۶۷۱۳۵۹۶