به لحاظ قانونی، یک طرح صنعتی جنبه زینتی و زیبایی شناسی یک کالا را تشکیل می دهد. یک طرح صنعتی ممکن است شامل ویژگی های سه بعدی، از قبیل شکل کالا یا ویژگی های دو بعدی مانند الگوها، خطوط یا رنگ ها باشد. طراحی صنعتی یکی از عوامل کلیدی است که ما را به یک محصول جذب می کند یا ما را ترغیب می کند که از یک محصول بیش از دیگری استفاده کنیم. در این بین یکی از روش هایی که شما می توانید از طرح خود دفاع کنید، ثبت طرح صنعتی است. با ثبت طرح صنعتی خود می توانید جلوی کپی کردن یا هرگونه سوء استفاده از طرح خود را بگیرید. به منظور ثبت طرح خود شما ابتدا باید یک اظهارنامه اینترنتی از سامانه ثبت اینترنتی اداره ثبت طرح های صنعتی ایجاد کنید. سپس طرح شما بررسی شده و اگر ایرادی نداشته باشد پرونده ای برای شما در اداره ثبت طرح های صنعتی تشکیل می شود. بعد از پرداخت هزینه های لازم، شماره ثبت طرح صنعتی در یک روزنامه رسمی چاپ می شود. در ادامه اداره ثبت طرح صنعتی سند تصدیق را صادر می کند. مدت زمان ثبت طرح صنعتی ۵ سال است و این مدت زمان ثبت طرح صنعتی بعد از ۵ سال قابل تمدید است.
عکسی که شما از طرح خود می گیرید باید کیفیت کافی داشته باشد. عکس سه بعدی شما باید به گونه ای باشد که صورت کلی طرح شما را نشان دهد.

ثبت طرح صنعتی در خارج از کشور به چه صورتی می باشد؟

– ثبت ملی
– ثبت منطقه ای
– ثبت بین المللی

ثبت ملی مراحل آن شبیه ثبت در داخل کشور مبدا شما می باشد. ثبت منطقه ای در واقع به این صورت است که چند کشور با یکدیگر یک قرارداد امضا کردند که در صورت ثبت یک طرح در یک کشور بقیه ی کشور های عضو قرارداد از آن طرح حمایت کنند. برای ثبت بین المللی، فرد متقاضی باید تقاضانامه ی خود را برای سازمان جهانی مالکیت معنوی بفرستد.

مدت زمان ثبت طرح صنعتی

آیا می توان مدت زمان ثبت طرح صنعتی خود را تمدید کرد؟

بله طرح شما به مدت ۵ سال اعتبار دارد پس از آن شما می توانید مدت زمان ثبت طرح صنعتی خود را تمدید کنید. مدت زمان ثبت طرح صنعتی را می توان برای دو دوره ۵ ساله تمدید کرد فقط باید هزینه های لازم را پرداخت. وقتی مدت زمان هر دوره تمام شد یک فرصت شش ماهه به شما داده می شود و شما بابت تاخیر جریمه خواهید شد.

موسسه کاردان ارقام رئیس و عضو انجمن صنفی خدمات اداری استان تهران با داشتن سابقه ۲۷ ساله در زمینه خدمات اداری مشاور خوبی در این زمینه برای شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید : ۰۲۱۶۶۷۰۴۶۳۰ ۰۲۱۶۶۷۱۳۵۹۶