اخذ رتبه (گرید) شرکت

اخذ رتبه (گرید) شرکت به منظور سامان بخشیدن به فعالیت­های تجاری و اقتصادی شرکت­ها انجام می­شود. اخذ رتبه (گرید) معیار مناسبی است برای سنجش کیفیت خدمات و فعالیت­های اقتصادی یک شرکت. رتبه ­بندی شرکت­ها شرایط را برای ایجاد یک بازار رقابتی سالم فراهم می­آورد.

به منظور بهینه کردن فعالیت­های یک شرکت معیار و استاندارد­هایی تعیین شده است که با رعایت آنها شرکت­ها می­توانند در زمینه فعالیتی که دارند سطح و درجه کیفی خود را ارتقاء دهند و از این رو در فعالیت­های اقتصادی حضور موفق و چشمگیری داشته باشند.

ربته­ بندی شرکت­ها باعث می­شود تا نقاط ضعف برطرف شده و در عین حال معیا­ر­های مثبت تقویت شوند. این امر باعث می­شود تا شرکت­های ضعیف انگیزه ه­ایی برای پیشرفت داشته باشند.

اخذ رتبه (گرید) شرکت

 یک شرکت بدون داشتن رتبه نمی­تواند به فعالیت­های اقتصادی خود ادامه دهد و عملا با شکست روبرو خواهد شد.

پس از ثبت شرکت اولین قدم اخذ رتبه (گرید) شرکت می­باشد.

 رتبه ­بندی شرکت­ها از سوی معاونت برنامه ­ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری انجام می­شود.

اخذ رتبه باعث ایجاد اعتماد سرمایه­ گذار شده و برای کارفرما شرایطی را فراهم می­ آورد تا درک درست و صحیحی از سود، زیان و ریسک پروژه­ ها داشته باشد.

رتبه­ بندی شرکت­ها در واقع پشتوانه محکم و قاطعی برای نشان دادن میزان توانایی­ های آنها در انجام امور محوله است.

چرا اخذ رتبه (گرید) مهم است؟

اخذ رتبه (گرید) شرکت مهم است، چراکه شاه­ کلید شما برای حضور موفق و چشمگیر در فعالیت­های تجاری کشور می­باشد. بدون داشتن رتبه نمی­توانید در مناقصات دولتی شرکت داشته باشید و عملا از این نوع فعالیت­ها حذف خواهید شد.

برای حضور در پروژه­ های خصوصی نیازی به اخذ رتبه نیست، اما باید بدانید که حتی سرمایه­ گذاران خصوصی برای انجام امور خود شرکت­هایی را انتخاب می­کنند که بتوانند به ­راحتی به آنها و کیفیت خدمات­شان اعتماد داشته باشند. از ­این­ رو اولویت با شرکت­هایی است که رتبه­ بندی شده­ اند و البته رتبه بهتری را نیز دارا باشند.

رتبه­ بندی این امکان را به سرمایه­ گذار می­دهد تا شناخت درستی از توانایی شرکت داشته باشد.

از سویی دیگر بسیاری از پروژه­ ها هستند که تامین مالی آنها از طریق تسهیلات انجام می­شود بدون اخذ گرید این فرصت را از دست خواهید داد. باید بدانید که تسهیلات به شرکت­هایی تعلق می­گیرد که عملکرد خوبی را در زمینه فعالیت­های خود داشته­ باشند.

رتبه­ بندی شرکت­ها باعث ارتقاء عملکرد مدیران خواهد شد. یک شرکت بدون داشتن برنامه­ ریزی و مدیریت صحیح قادر به ارتقاء گرید نخواهد بود.

شرکت­های رتبه ­بندی شده مجاز به عقد قرارداد، با شرکت­هایی که اقدام به اخذ رتبه (گرید) شرکت ننموده ­اند ، نمی­باشند.

 در واقع بدون  رتبه­ بندی قادر به حفظ شرکت خود نخواهید بود.

اخذ رتبه (گرید) شرکت

اخذ رتبه (گرید) و انواع شرکت­ها:

رتبه­ بندی شرکت­ها در پنج گروه اصلی انجام می­شود:

  • شرکت­های پیمانکار
  • شرکت­های مشاور
  • شرکت­های انفورماتیک
  • شرکت­های انبوه ­سازی
  • شرکت­های epc یا همان شرکت­های طرح و ساخت

برای هرکدام از این شرکت­ها درجه و رتبه­ های خاص در نظر گرفته می­شود که با بالا بردن امکانات و کیفیت خدمات می­توانند رتبه و یا همان گرید شرکت را ارتقاء دهند.

به عنوان  مثال برای  شرکت­ های انفورماتیک از یک تا هفت رتبه تعریف شده است. که در این میان رتبه هفت ابتدایی و پایین ­ترین سطح است و رتبه یک بهترین و عالی­ ترین سطح می­باشد. مدت اعتبار رتبه انفورمانیک به مدت یک سال است که پس از پایان آن می­توان جهت تمدید و یا ارتقاء گرید اقدام نمود.

انفورماتیک علمی است که در آن به پردازش و مهندسی اطلاعات پرداخته می­شود. فعالیت شرکت­های انفورماتیک می­تواند در زمینه فن­اوری های نوین در حوزه اطلاعات و یا  ارتباطات کشور باشد.

 این درحالی است که برای شرکت ­های مشاور سه سطح در نظر گرفته می­شود که سطح یک بهترین و سطح سه پایین­ ترین رتبه می­باشد. رتبه مشاور در یک شرکت بیانگر توانایی  شرکت در ارائه مشاوره در زمینه­ های مختلف تحقیقاتی، مطالعاتی، اجرایی و نظارت برای انجام امور مختلف است، به این ترتیب کارفرمایان به راحتی می­توانند نسبت به انتخاب شرکت جهت انجام پروژه­ های مشاوره ای  اعتماد و اقدام نمایند.

برای شرکت­های پیمانکاری پنج سطح در نظر گرفته می­شود که همانند الگو­های قبل رتبه یک بهترین و رتبه پنج ضعیف ­ترین گرید است. به­ طور کلی عدد کمتر گرید بهتر است و عدد بیشتر رتبه ضعیف­تر است.

شرکت­های پیمانکاری به یازده گروه تقسیم ­بندی می­شوند که هر کدام برای اخذ رتبه پیمانکاری و ارتقاء آن به مدارک و شرایط خاص نیاز دارند.

این یازده گروه شامل موارد زیر می­شود: تجهیزات و تاسیسات، گاز و نفت، صنعت و معدن، کاوش­ های زمینی، ارتباطات، بناها و ساختمان، تعمیر و مرمت آثار، کشاورزی، نیرو، آب، راه و ترابری.

اخذ رتبه (گرید) و شرایط آن:

برای اخذ رتبه (گرید) شرکت در ابتدا باید شرکت را به ثبت برسانید.

 یکی از مهم­ترین فاکتور­ها بهره­ مندی از نیروی متخصص در زمینه فعالیت شرکت است. بر­این اساس افرادی که هیئت مدیره را تشکیل می­دهند باید تحصیلات مرتبط با فعالیت شرکت را داشته باشند.

هیچ یک از مدیران نباید در مشاغل دولتی سمتی داشته باشند.

شرکت باید بدون سوء ­پیشینه باشد.

مدیر­عامل و اعضای هیئت مدیره باید سابقه مفید و موثر کاری داشته باشند.

برای اخذ رتبه، بازرسین شرکت­ها را از نظر مالی و فنی مورد بررسی قرار می­دهند و بر طبق آن اقدام به ارتقاء گرید شرکت می ­نمایند.

 پس از تایید مدارک و اطلاعات به صورت الکترونیکی، باید کلیه مدارک درخواستی را جهت تطبیق به سازمان ساجات تحویل دهید.

جهت اخذ رتبه­ بندی شرکت با توجه به سوابق و نوع فعالیت باید هزینه ه­ایی را جهت آن پرداخت نمایید.

اخذ رتبه (گرید) شرکت

چگونه برای اخذ رتبه اقدام کنیم؟

جهت اخذ رتبه­ بهتر است تا با مشورت گرفتن از افراد آگاه و با­تجربه در این زمینه از کلیه مدارک و شرایط اخذ رتبه­ بندی شرکت اطلاعات کافی و دقیق کسب نمایید. ناقص بودن مدارک علاوه بر اینکه منجر به طولانی شدن فرآیند اخذ گرید می­شود،باعث تحمیل هزینه­ های بیشتر نیز خواهد شد. به همین منظور بهتر است تا از مشاوره شرکت­ هایی که در این زمینه فعالیت دارند کمک بگیرید تا کار­ها به سرعت و درستی انجام شود.

برای اخذ رتبه (گرید) نیاز به مدارک الکترونیکی و فیزیکی می­باشد. در مرحله اول باید به سامانه ساجات مراجعه شود و اقدام به ایجاد یک حساب کاربری  نمایید. در این مرحله باید اطلاعاتی راجع به خود و شرکت را در اختیار سازمان قرار دهید تا موفق به دریافت شناسه و کد رهگیری شوید.

پس از این مرحله باید اقدام به ثبت الکترونیکی مدارک خود در سامانه ساجات نمایید. منظور از ساجات همان سامانه جامع هوشمند تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی و اجرایی می­باشد که تحت نظر سازمان برنامه و بودجه کشور است.