حسابداری را می توان جزو مهم ترین فرآیند های یک شرکت دانست که جهت سود و زیان آن را مشخص می کند . این عملیات را می توان تا حد زیادی جزو مبانی یک شرکت دانست که بدون آن فرآیند عملیاتی یک شرکت با اختلال مواجه می شود . این موضوع سبب شده تا بسیاری از افراد در اولین قدم بعد از افتتاح شرکت خود، به دنبال استخدام کارشناس حسابداری باشند و یا مسئولیت حسابداری شرکت خود را به گروه ها و موسسات مربوطه واگذار نمایند. این موضوع سبب می شود تا شفافیت کافی در طول فرآیند اداره شرکت برقرار شود که این امر به نوبه خود موجب بهره وری بهتر شرکت می شود . اگر شما هم اهمیت این موضوع را درک کرده اید بهتر است تا انتهای این متن با ما همراه شوید چرا که ما در این مقاله قصد داریم در مورد چگونگی حسابداری شرکت ها توضیحات مفیدی را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم .

فرآیند حسابداری شرکت ها

همانگونه که اهمیت حسابداری در شرکت ها بسیار زیاد است و به همین جهت است که تعداد زیادی از راهکار ها و البته فرآیند در طول زمان برای این کار شکل گرفته است . مجموع این موارد سبب می شود تا حسابداری یک شرکت امری دقیق تر و البته بهینه تر باشد . بطور کلی برای دانستن چگونگی حسابداری شرکت ها، باید مجموعه ای از مراحل مختلف را پشت سر گذاشت. البته لازم به یادآوری است که این مراحل مختص به همه شرکت ها نیست و ممکن است از یک شرکت تولیدی تا یک شرکت خدماتی متفاوت باشد. اما بطور کلی راهکار ها و مراحل یاد شده امری نسبتا ثابت و کلی است .

فرآیند حسابداری شرکت ها

جمع آوری اطلاعات مالی

یکی از مهم ترین مسائل یک شرکت، اطلاعات مالی آن می باشد . برای اینکه بتوانید یک بررسی دقیق و عالی در رابطه با شرکت خود داشته باشید، می بایست مجموعه ای از اطلاعات مالی یک شرکت را جمع آوری نمایید . این اطلاعات را می توان از تراکنش ها و معاملات شرکت و اسناد مربوط بدان ها استخراج نمود. اسنادی همچون قرار داد ها، فاکتورهای خرید ، فاکتور فروش ، فیش حقوقی و… همگی در برگیرنده اطلاعات مالی هستند که می بایست آن ها را در دفتر حسابداری درج نمود . باید این نکته را در نظر داشته باشید که عدم دسترسی به اطلاعات صحیح و یا داشتن اطلاعات ناکامل می تواند فرآیند حسابداری را مختل کند و بدین جهت می بایست سیستم حسابداری به کلیه اطلاعات مالی شرکت دسترسی داشته باشد .

تجزیه و تحلیل

این مرحله را می توان از دیگر مراحل مهم دانست که در فرآیند و چگونگی حسابداری شرکت ها موثر است . برای اینکه یک شرکت بتواند از میزان سود و زیان و رویه پیشرفت و یا پس رفت خود باخبر شود ، می بایست حتماً بصورتی دقیق اقدام به تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده نماید. در طی این مرحله میزان حسابهای بدهکار و بستانکار مشخص می شود .

ثبت معاملات در دفتر روزنامه

در این مرحله داده های حاصل از تجزیه و تحلیل حساب ها و بدهی ها برحسب تاثیری که بر روی تراز نامه می گذارند، در دفتر روزنامه ثبت می شوند. باید در نظر داشت که در دفتر روزنامه عموماً برای هر حساب و عملیات تاریخی درج نمی شود و این تاریخ ها تنها زمانی درج می شود که در اقلام بستانکار و یا بدهکاری به دفتر کل انتقال یابند .

انتقال اطلاعات به دفتر کل

پس از اینکه اطلاعات در دفتر روزنامه ثبت شد، می بایست آن ها را به دفتر کل وارد نمود. اطلاعاتی که وارد دفتر کل می شود از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به عبارتی جزو داده های حسابداری و طبقه بندی شده می باشد. این فرآیند طی یک دوره مالی انجام می شود و مصداق طبقه بندی اطلاعات مالی شرکت می باشد . لازم به ذکر است که اطلاعات گرفته شده از دفتر روزنامه می بایست مطابق با ستون ها و اطلاعات دفتر کل باشد . البته در دفتر کل تمامی شماره حساب ها و نام مالکان و اطلاعات مهم نیز درج می شود. عموماً در دفتر کل ستون های مهمی همچون دارایی، بدهی، حق مالی صاحب سرمایه، هزینه ها و درآمد وجود دارد . هر کدام از این ستون ها خود شامل اطلاعات دیگری هستند که باید به دقت تکمیل شوند .

تهیه ی تراز آزمایشی

تراز آزمایشی به عنوان یکی از مراحل حسابداری شرکت ها به حساب می آید . البته این مورد در تمامی شرکت ها لحاظ نمی شود اما بسیاری از آن ها دارای چنین داده هایی هستند . این ترازنامه آزمایشی کمک می کند تا حسابدار ها از صحت اطلاعات مطمئن شوند. البته برای این کار می بایست تمامی حساب ها و صورت های مالی به دفتر کل منتقل شده باشد و با محاسبه تفاوت آن با تراز دوره قبلی، می توان درک صحیح تری از روند حسابداری و چگونگی حسابداری شرکت به دست آورد .

مراحل اختتامی

بعد از تراز آزمایشی عموماً چند مرحله دیگر وجود دارد . اگر اطلاعات دارای مشکلات و یا نواقصی باشد، می بایست ابتدا آن ها را برطرف نمود. اما اگر بدون مشکل باشد، به سراغ تهیه صورت های مالی شرکت می رویم . صورت مالی می تواند فرآیند چگونگی حسابداری شرکت تا این مرحله را به خوبی ترسیم نماید . مادامی که این مرحله هم بطور کامل انجام شد ، می  بایست حساب های موقت را بست و ترازنامه اختتامی را آماده نمود .

مراحل اختتامی

مراحل اختتامی

این مراحل در واقع یک کلیات از چگونگی حسابداری شرکت ها بود اما باید بدانید که این فرآیند ها می تواند بسته به نوع شرکت و البته عملکرد آن کاملاً متفاوت باشد. اگر تمایل دارید تا در رابطه با چگونگی حسابداری شرکت  و یا موسسه خود اطلاعات بیشتری را کسب کنید می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در موسسه حقوقی کاردان ارقام تماس حاصل فرمایید .