در این مطلب تمامی اطلاعات در رابطه با ثبت طرح صنعتی را از ۰ تا ۱۰۰ تشریح کرده ایم و تمامی سوال های احتمالی نیز پاسخ داده شده است. همچنبن جدیدترین قوانین ثبت طرح صنعتی در این مقاله شرح داده شده و پس از خواندن این مقاله نیاز به هیچ اطلاعات و مقاله دیگری نخواهید داشت !

تعریف طرح صنعتی: به زبان ساده ترکیب اشکال، خطوط، رنگبندی، طرح به طوری ایجاد کننده یک محصول صنعتی متمایز از سایز فراورده ها باشد طرح صنعتی نام دارد.

درواقع اولین و مهمترین قانون و اصل در ثبت طرح صنعتی جدید بودن آن طرح و پایه و اساس آن فراورده خلاقیت ذهنی شخص یا اشخاص میباشد.

برای مثال تصویر دوچرخه روبرو یک طرح خلاقانه و جدید و در نهایت یک طرح صنعتی قابل ثبت میباشد

قابل ذکر است اگر طرح مدنظر شما یک محصول با مزیت جدید و متمایز از محصولات دیگر از لحاظ کیفی است میتوانید آن را به صورت اختراع نیز ثبت نمایید و در نهایت ثبت برند انجام دهید.

ثبت طرح صنعتی

مزایای ثبت طرح صنعتی

حقوق و حمایت قانونی: برای مالکان طرح های صنعتی به چه صورت میباشد؟

-مالک طرح صنعتی میتواند از هرگونه کپی، تقلید و یا حتی شباهت ظاهری طرح دیگری نسبت به ظرف ثبت شده خود جلوگیری به عمل بیاورد و به زبان ساده حق استفاده انحصاری طرح ثبتی تنها متعلق به مالک آن است و اشخاص دیگر تنها با اجازه قانونی مالک میتوانند از ان طرح استفاده نمایند.

-تمامی حقوق شامل ساخت، طراحی، تولید، فروش در داخل و صادرات به خارج کشور تنها متعلق به صاحب طرح صنعتی میباشد

-مالک طرح صنعتی حتی میتواند از واردات طرح های مشابه با طرح صنعتی خود جلوگیری نماید
ماده ۲۸  قانون حمایت از طرح‌ های صنعتی، برند های تجاری و اختراعات نیز به این موارد به وضوح اشاره نموده است:
استفاده از هر طرح صنعتی که در داخل ایران به ثبت رسیده باشد، توسط اشخاص دیگر ، مشروط به موافقت مالک آن میباشد.
مالک طرح صنعتی ثبت شده می تواند علیه شخصی که بدون موافقت او افعال مذکور در بند (ب) این ماده را انجام دهد یا مرتکب عملی شود که عادتاً موجبات تجاوز آینده را فراهم آورد در دادگاه اقامه دعوی نماید.

مدارک لازم جهت ثبت طرح صنعتی شخص حقیقی:

– کپی شناسنامه و کارت ملی مالک طرح صنعتی
– کپی شناسنامه و کارت ملی طراح طرح صنعتی
– ارسال نمونه کالا به صورت فیزیکی و یا عکس کاملا واضح و با کیفیت از شش زاویه مختلف
– آدرس و کد پستی محل

مدارک لازم جهت ثبت طرح صنعتی شخص حقوقی:

– روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت
– کپی شناسنامه و کارت ملی مالک و طراح طرح صنعتی
– ارسال نمونه کالا به صورت فیزیکی و یا عکس کاملا واضح و با کیفیت از شش زاویه مختلف

ثبت طرح صنعتی شامل چه محصولات و فراورده هایی است ؟

طرح های صنعتی شامل محصولات زیادی است که دسته بندی های زیادی را میتوان از این محصولات مثال زد. ماشین آلات، ماشین های صنعتی، لوازم یدکی خودرو و موتور سیکلت، انواع ظرف ها، قوطی و بسته بندی ها، لوازم اداری و خانگی، زیورآلات و لوازم لوکس، صنایع پلاستیکی، فلزی و چوبی، انواع پوشاک کودکان و تمام سنین دیگر، صندلی، میز، پایه، دستگیره، بسته بندی و طرح ظرف لوازم آرایشی و بهداشتی، گیره، جا لباسی، و…..

مراحل ثبت اظهارنامه طرح صنعتی

۱- پرتال اداره کل مالکیت صنعتی را باز کنید
۲-گزینه ثبت طرح را انتخاب کنید و با انتخاب گزینه ثبت نام به صفحه مرتبط با طرح های صنعتی هدایت میشوید ( طبق تصویر پایین)

آموزش تصویری ثبت طرح صنعتی

-نوع شخص را وارد کرده و به مرحله بعد بروید و با طی نمودن مراحل ثبت نام چهارگانه به بخش اطلاعات اظهارنامه هدایت خواهید شد
-اطلاغات مربوط به مالک و مالکین اظهارنامه را طبق موارد رخواستی شامل شخص حقیقی یا حقوقی ایرانی و تبعه خارجی بودن مالک و یا مالکین و در نهایت ثبت موقت اطلاعات و اخذ کد رهگیری جهت پیگیری اطلاعات ذخیره شده.
-اگر متقاضی وکیل دادگستری داشته باشد میبایست گزینه وکیل را انتخاب نماید.
-برای دریافت ابلاغ ها ۲ گزینه وجود دارد: انتخاب گزینه صاحب امضاء در صورت نداشتن وکیل و انتخاب گزینه نماینده قانونی درصورت داشتن وکیل دادگشتری.
-درصورتی که گزینه نماینده قانونی انتخاب شده باشد باید اطلاعات آن شخص شامل: ایمیل – تلفن – و اطلاعات هویتی وارد شود.
-مرحله بعدی ثبت مشخصات طرح صتنعتی و توصیف و توضیح در رابطه با آن طرح.
-ضمائم و عکس های مربوط به طرح صنعتی را آپلود نمایید. (برای بارگذاری عکس ها و پیوست ها گزینه browse را کلیک نموده و تصاویر مورد نظرتان را انتخاب و آپلود نمایید.

نکات مهم در ثبت طرح های صنعتی

-مدت اعتبار طرح های صنعتی ۵ سال میباشد و مالک میتواند آنرا به مدت ۲ دوره ۵ ساله تمدید نماید پس از اتمام این زمان مالک طرح صنعتی ۶ ماه فرصت تمدید طرح خود را دارد و درصورت عدم تمدید ابطال میگردد و همچنین دیرکرد در تمدید شامل جریمه میشود و به هزینه تمدید اضافه میشود
-توجه نمایید که ثبت طرح صنعتی مدنظر خود را به هیچ عنوان افشا نکنید خصوصا بین رقبا و همکارانتان بعضا دیده شده که شخصی ظرفی خلاقانه و جدیدی را طراحی و یا وارد نموده ولی به علت عدم دقت کافی شخص دیگری آن را به نام خود به ثبت رسانده است.
-درصورتی که قصد ثبت طرح صنعتی خود توسط یک موسسه ثبتی را دارید به شدت دقت کنید که موسسه انتخابی شما دارای گواهی نامه و مجوز های معتبر و سابقه قابل قبول باشد.

مراحل و بررسی اظهارنامه ثبت طرح صنعتی

اظهارنامه ثبت طرح صنعتی در صورت تسلیم اظهارنامه و بقیه سندها مربوط به وسیله افراد حقوقی , امضاء آنان از سمت افراد مجاز , حتمی است . ( ۱ )
– نام و آدرس درخواست کننده مقیم آن سوی مرز علاوه بر پارسی می بایست به حروف لاتین باشد و با به عبارتی حروف نیز ثبت و اطلاع رسانی شود . ( ۲ )
– دو یا یک‌سری طرح صنعتی مرتبط با یک طبقه از طبقه بندی بین المللی و یا این که به یک گروه یا ترکیبی از اجزاء , ولو مرتبط با طبقات متعدد چنانچه با هم استفاده گردند را می توان در یک اظهارنامه قید و به مرجع ثبت تسلیم نمود . ( ۳ )
– در شرایطی که که درخواست کننده , دو اظهارنامه دارای طرح های صنعتی شبیه را در یک تاریخ تسلیم کند , بنا به درخواست درخواست کننده , مرجع ثبت میتواند یکی‌از اظهارنامه ها را تحت عنوان طرح صنعتی اصل و دیگری را به صورت طرح صنعتی متمم بپذیرد . ( ۴ )
– در حالتی‌که که درخواست کننده , درخواست حق تقدم نموده باشد , هنگام تقاضای ثبت طرح صنعتی بایستی درخواست خویش را که حاکی از این حق باشد , به مرجع ثبت تسلیم کند . ( ۵ )
– مدت زمان حق تقدم در ثبت طرح صنعتی , ۶ ماه از مورخ تسلیم اظهارنامه حیاتی خواهد بود . در این زمینه روز تسلیم جزء مدت محسوب تخواهد شد و در شرایطی که آخرین روز مصادف با روز تعطیل باشد , این مدت تا آخرین ساعت اولین روز اداری بعد از روز تعطیل محاسبه خواهد شد . ( ۶ )
– درخواست کننده می‌تواند تا قبل از ثبت طرح صنعتی , اظهارنامه خویش را ا صلاح نماید , منوط بر این که از حدود اظهارنامه ابتدا تجاوز ننماید . درخواست تصحیح با پرداخت هزینه مقرر در جدول هزینه ها انجام می پذیرد . ( ۷ )
– درخواست کننده یا این که وکیل وی در هر زمان قبل از ثبت طرح صنعتی قادر است ضمن تسلیم درخواست کتبی به منبع ثبت , اظهارنامه خویش را مسترد دارد . ( ۸ )
– چنانچه اظهار نامه رد شود , هزینه های پرداخت شده برگشت داده نخواهد شد . ( ۹ )
– انتقال حق مالکیت ناشی از تسلیم اظهارنامه یا این که اعطای هر گونه اجازه افتتاح از آن بایستی به درخواست کتبی هر ذی نفع به مرجع ثبت اعلام و در پرونده مربوط درج گردد . اعمال این تغییر‌و تحول مشروط به پرداخت هزینه مقرر در جدول هزینه ها خواهد بود . ( ۱۰ )

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ثبت طرح صنعتی میتوانید در ساعات اداری از طریق تماس تلفنی با کارشناسان موسسه کاردان ارقام تماس حاصل فرمایید ۰۲۱۶۶۷۰۴۶۳۰ – ۰۲۱۶۶۷۱۳۵۹۶ –