مالیات همواره به عنوان یکی از بهترین و البته مناسب ترین شیوه های درآمدی برای حکومت ها بوده که می تواند نقش بسیار زیادی در شکوفایی اقتصادی داشته باشد. اغلب مشاغل و اصناف موظف به پرداخت مالیات هستند. اما بسیاری از مشاغل وجود دارند که تعیین مالیات بر روی آن ها می تواند موجب کند شدن رویه کاری آن ها و یا ممانعت از پیشرفت­شان شود که به آن ها مشاغل معاف از مالیات گویند. از طرفی دیگر بسیاری از مشاغل وجود دارد که تاثیر زیادی بر روی پیشرفت نهایی جامعه دارند و از این جهت مطابق قانون هیچ مالیاتی برروی آن وضع نمی شود و این موضوع هم به سبب تشویق مردم به حضور در این مشاغل است .

در واقع وظیفه قانون گذار این است که ترکیب مناسبی در بین آحاد جامعه ایجاد نماید و به وسیله قانون گذاری دقیق، عدالت را در زمینه آن ها اجرا نماید. ما در ادامه لیستی از مشاغل معاف از مالیات را خدمت شما عزیزان ارائه داده ایم. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که این مشاغل با توجه به تغییر قانون گذارها و البته تغییراتی که ممکن است در رویه اقتصاد کشور بوجود بیاید، عوض شود. شما می توانید برای اطلاع دقیق تر از این موضوع با کارشناسان ما در موسسه حقوقی کاردان ارقام مشورت نمایید.

مشاغل معاف از مالیات و دسته های آن

همانگونه که اشاره کردیم دولت برای حمایت و تشویق اصناف مختلف سعی نموده است تا مالیات را حذف نماید. این مشاغل با توجه به نوع قانون و البته خدماتی که در جامعه ارائه می دهند متفاوت است. ما در ادامه چهار گروه بزرگ از مشاغل معاف از مالیات را برای شما عزیزان ذکر کرده ایم. لازم به ذکر است که عموم این گروه ها در حوزه های فرهنگی و علمی مشغول به کار هستند و دولت جهت تشویقشان سعی کرده تا مالیات را از دوش آن ها بردارد.

مشاغل معاف از مالیات و دسته های آن

مشاغل معاف از مالیات و دسته های آن

انتشاراتی ها

مشاغل و اصناف مربوط به انتشار کتاب و حوزه های آن یکی از مهم ترین شاخه های فرهنگی در هر کشوری است. عموم افرادی که در این حیطه مشغول به فعالیت می باشند، افراد فرهیخته یک کشور هستند و عموم دولت ها به جهت حمایت، هیچ مالیاتی را از آن ها دریافت نمی کنند و یا بدان ها تخفیف مالیاتی می دهند. از جمله مشاغلی که شامل این صنف می شود می توان به ویراستاری، حروف چینی، خطاطی، طراحی جلد، صفحه آرایی، نشر کتاب (کاغذی یا الکترونیکی)، هر گونه نویسندگی اعم از تحقیق، تالیف، بازنویسی، ترجمه، گردآوری و تصحیح اشاره نمود. البته اصنافی هم در زمینه پخش و نشر کتاب فعالیت دارند از مالیات معاف هستند و این موضوع تنها به جهت حمایت از فعالان این حوزه و البته جهت دهی سرمایه ها به این سمت می باشد .

مشاغل فعال فرهنگی

مشاغل فرهنگی یکی دیگر از حوزه های مهم از نظر دولت می باشد که می تواند تاثیر زیادی در افزایش سطح فرهنگی جامعه داشته باشد. اهمیت این حیطه سبب شده است تا قانون گذاران، فعالان این حوزه را از پرداخت مالیات معاف کنند. بدین منظور کلیه جشنواره ها، مسابقات، نمایشگاه ها و مراسم و مجامع فرهنگی و هنری از پرداخت مالیات معاف هستند. از جمله این موارد می توان به مسابقات تلاوت و یا حفظ قران، شب های شعر، نشست های فرهنگی و هنری، مسابقات کتابخوانی ،نمایشگاه های کتاب، نمایشگاه های هنر های تجسمی و… اشاره نمود که از مالیات معاف هستند. از طرفی دیگر کلیه مراسمات هنری و یا فرهنگی نظیر یادبود ها، بزرگداشت ها، مجالس بررسی و نقد فیلم ها و آثار هنری، همایش ها، کنگره ها و امور فرهنگی و… از پرداخت مالیات معاف هستند. در نظر داشته باشید که راه اندازی کتابخانه عمومی و مدیریت آن هم از مالیات معاف است.

مشاغل مطبوعاتی

مشاغل مطبوعاتی از دیگر مشاغل مهم در یک جامعه می باشد که نقش زیادی در افزایش آگاهی مردم دارد. اهمیت این موضوع تا حدی است که بیشتر مردم شفافیت را بر مبنای این گونه مشاغل می دانند. همین موضوع سبب شده است تا قانون گذاران مشاغل مرتبط با این حوزه را از پرداخت مالیات معاف نمایند. کلیه شغل هایی که در این حیطه وجود دارد در دو دسته تولید خبر و نشر آن جای می گیرند. بدین جهت کلیه مشاغلی که در این شاخه باشند از پرداخت مالیات معاف هستند. از جمله مشاغلی که در شاخه تولید خبر هستند می توان به خبرگزاری ها، عکاسی، تفسیر اخبار، اطلاع رسانی مکتوب و یا الکترونیکی، تولید و پردازش اخبار و اطلاعات اشاره نمود. در شاخه نشر اخبار نیز مشاغلی همچون نویسندگی، گزارشگری، تفسیر و نقد خبر، کاریکاتوریست مطبوعات، نشر و پخش مطبوعات، عکاسی و… اشاره نمود.

مشاغل هنری

مشاغل هنری را می توان از پرطرفدارترین و البته متنوع ترین شاخه های شغلی دانست که برای قانون گذاران اهمیت بسیار زیادی دارد. این دسته از مشاغل در افزایش سطح فرهنگی کشور ها بسیار حائز اهمیت هستند و به همین جهت است که از مالیات معاف می باشند. مشاغل موجود در این حوزه بسیار متنوع هستند که قانون گذاران سعی کرده اند تا بیشتر آن ها را از پرداخت مالیات معاف نمایند. شغل های موجود در این حیطه عموماً در چهار حوزه هنر ها تجسمی، تئاتر و نمایش صحنه ای، فعالان حوزه های تولید، توزیع، نمایش های صحنه ای و تولیدات صوتی و تصویری جای می گیرند.

از شناخته شده ترین این مشاغل می توان موارد مقابل را نام برد که از پرداخت مالیات معاف هستند: نوازندگی، آهنگسازی، خوانندگی، ضبط صدا، پخش و فروش آثار سینمایی، تهیه کنندگی، کارگردانی، فیلمنامه نویسی، صدابرداری، صدا گذاری، طراحی صحنه، تدوینگری، مستند سازی، انیمیشن سازی، مدیریت تدارکات، لابراتوار فیلم سازی، منشی صحنه، دستیاری کارگردان و صدابرداری، نورپردازی، چهره پردازی، خیمه شب بازی، نمایش عروسکی، مونتاژ گری، پرده خوانی، خوشنویسی، نگارگری، مجسمه سازی، جلوه های ویژه بدلکاری، مونتاژ گری، بدلکاری، فیلمبرداری، مدیریت تولید و پخش آثار صوتی و تصویری، طراحی و.. اشاره نمود . البته باید بدانید که این مشاغل می تواند متناسب با تغییر دوره ای قانون گذار ها عوض شود . شما می توانید برای دریافت اطلاعات در این رابطه با کارشناسان ما در موسسه حقوقی کاردان ارقام تماس حاصل فرمایید .