منظور از شرکت و انواع آن :

منظور از شرکت این است که تعدادی شریک به طور قانونی و ثبت شده باهم در یک مکان معین جمع آوری شوند و برای رسیدن به هدفی خاص با هم همکاری کنند . البته هر شرکت ممکن است علاوه بر شعبه اصلی ، چندین شعبه فرعی در مکان هایی غیر از مکان اصلیش داشته باشد . شرکت ها ممکن است در نحوه تأسیس یا عملکرد متفاوت باشند مثلا تفاوت شرکت های سهامی عام و شرکت سهامی خاص بیشتر از شباهت های آن ها می باشد .انواع شرکت ها به هفت نوع تقسیم می شوند که مهمترین آن ها عبارتند از :
۱ . شرکت های تضامنی
۲ . شرکت سهامی عام
۳ . شرکت سهامی خاص
۴ . شرکت با مسئولیت محدود

شرکت های سهامی بهترین و معروفترین شرکت ها در بین دیگر شرکت ها می باشند .

در این مقاله جدا از ارائه تعاریف از شرکت های سهامی به بیان تفاوت های شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص می پردازیم .

تفاوت شرکت سهامی عام و خاص

تعریف شرکت سهامی عام و خاص و مزایای آن ها:

طبق ماده یک قانون تجارت ، منظور از شرکت سهامی یعنی شرکت هایی که صاحبان سرمایه ، سرمایه خود را به سهام تقسیم می کنند و میزان تعهد افراد به شرکت به تعداد سهام آن ها بستگی دارد .

شرکت سهامی عام :

در این نوع شرکت ها ، موسسین بخشی از سرمایه شرکت را از طریق پذیره نویسی سهام به طورعمومی ،تأمین می کنند .این نوع شرکت ها با تعداد شرکای بیشتری تشکیل می شود .

شرکت سهامی خاص :

این نوع شرکت نقطه ی مقابل شرکت های سهامی عام می باشد و هنگام تأسیس این شرکت ها نیازی به فروش و پذیره نویسی عمومی سهام نیست و کل سرمایه فقط توسط موسسین تأمین می شود . هنگامی که بخواند اسم شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص را در اوراق و آگهی ها ذکر کنند، باید قبل از نام شرکت یا بعداز آن بلا فاصله عبارت شرکت سهامی خاص و شرکت سهامی عام ذکر شود .

مزایای شرکت های سهامی :

۱ . محدودیت تعهد سهامداران
۲٫ تجمع سرمایه های کوچک در این نوع شرکت ها
۳ . سهولت نقل و انتقال سهام در شرکت های سهامی
۴ . استمرار موجودیت آن ها
۵ . سهولت تعیین هیأت مدیره در شرکت های سهامی.

تفاوت شرکت سهامی عام و خاص

تفاوت های شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص :

شرکت های سهامی عام و خاص در چندین ویژگی اشتراک دارند اما تفاوت های شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص بسیار بیشتر از شباهت های این دو می باشد و از جمله بارزترین تفاوت های بین این دو شرکت سهامی در میزان سرمایه و نحوه تأسیس این دو می باشد .

۱ . یکی از تفاوت های شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص ، این است که وقتی که بخواهند شرکت سهامی عام را ثبت نمایند ، عبارت شرکت سهامی عام می بایست قبل یا بعد از نام شرکت بلا فاصله و وقتی قصد ثبت ذکرنام شرکت سهامی خاص را داشته باشند ، عبارت خاص باید قبل و یا بعد از نام آن شرکت بلا فاصله در کلیه اوراق و آگهی های شرکت ثبت شود و این نکته باید در شرکت سهامی خاص حتما رعایت شود .

۲ . یکی دیگر از مهمترین تفاوت های شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص در نحوه تأمین سرمایه آن هاست که در شرکت های سهامی عام برای تأمین سرمایه شرکت بخشی از سهام را با پذیره نویسی کردن در اختیار مردم قرار می دهند ولی در شرکت های سهامی تمام سرمایه را خود موسسان تقبل می کنند و نیازی به پذیره نویسی سهام به صورت عمومی نیست .

۳ .از دیگر تفاوت های شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص در نحوه تأسیس شرکت ها است . در هنگام تأسیس شرکت سهامی عام ، حداقل یک پنجم سرمایه شرکت را باید خود موسسین شرکت تعهد کنند و و کمتر از دو پنجم آن را در نزد بانکی در حسابی مختص آن شرکت سپرده گذاری شود ولی در شرکت های سهامی خاص نیازی به تعهد حداقل یک پنجم سرمایه توسط موسسان نمی باشد و تنها مبلغی کمتر از دوپنجم می بایست در حسابی به نام آن شرکت در بانک سپرده گذاری شود .

۴ . حداقل سرمایه اولیه برای تأسیس یک شرکت سهامی خاص صد هزار تومان است ولی در شرکت های سهامی عام حداقل پانصد هزارتومان است .

۵ . از دیگر تفاوت های شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص این است که شرکت های سهامی عام می توانند اوراق قرضه صادر کنند ولی شرکت های سهامی خاص چنین اختیاری ندارند .

۶ . در شرکت های سهامی خاص اگر شرکا بخواهند سهامی بخرند یا بفروشند باید حتما موافقت مدیران یا مجامع عمومی را بگیرند و بعد اقدام کنند ولی در شرکت های سهامی عام برای خرید و فروش سهام نیازی به رضایت سهامداران نمی باشد .

۷ . یکی دیگر از تفاوت های شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص این است که برای تشکیل شرکت سهامی عام باید حداقل پنج نفر شریک وجود داشته باشد در حالی که در شرکت های سهامی خاص برای تشکیل این شرکت ها حداقل به سه نفر نیاز است .

تفاوت شرکت سهامی عام و خاص

۸ . در شرکت های سهامی عام ، شرکاء می توانند سهام خود را به بازار بورس ببرند در حالی شرکت های سهامی خاص چنین اجازه ای ندارند .

۹ . از دیگر تفاوت های شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص این است برای ثبت شرکت سهامی خاص باید اظهارنامه ای که ضمیمه ی اساسنامه شرکت باشد و به امضای تمام سهامداران رسیده باشد ، وجود داشته باشد و علاوه برآن یه گواهی مبتنی بر اینکه کلیه سهام شرکت تعهد شده باشد نیز تحویل داده شود .

۱۰ . شرکت های سهامی عام ، کاربردی ترین نوع شرکت های سهامی می باشند و برای انجام امور از جمله امور تجاری و معدنی و تأسیس کارخانه ها و بانک ها و… کاربرد فراوانی دارند و همین طرح باعث شده است که برای تأمین سرمایه آن ها سهام را برای عموم مردم پذیره نویسی کنند ، زیرا سرمایه شرکا برای انجام پروژه های بزرگ کافی نمی باشد در حالی شرکت های سهامی خاص فقط با سرمایه خود شرکا قابل تشکیل است و این نوع شرکت های سهامی خاص از نوع بازرگانی هستند و موضوع آن ها غیر تجاری می باشد و فعالیت این نوع شرکت ها از نوع نظافتی ، حسابداری ، تغییر و نگهداری و … می باشد . همین نیز از تفاوت های شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص می باشد .

۱۱٫ از دیگر تفاوت های شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص این است که شرکت های سهامی خاص در بین مردم بیشترین محبوبیت را دارند در حالی که شرکت های سهامی عام چنین نمی باشند .

موسسه کاردان ارقام رئیس و عضو انجمن صنفی خدمات اداری استان تهران با داشتن سابقه ۲۷ ساله در زمینه خدمات اداری توانایی ثبت انواع شرکت های سهامی خاص و عام را به صورت تضمینی و قطعی را داراست. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید : ۰۲۱۶۶۷۰۴۶۳۰ – ۰۲۱۶۶۷۱۳۵۹۶