[vc_row content_width=”grid” content_aligment=”right” triangle_shape=”no” css=”.vc_custom_1563624567393{margin: 0px !important;padding: 0px !important;background-color: #f4f4f4 !important;}”][vc_column][vc_empty_space height=”45px”][vc_column_text]

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”25px”][/vc_column][/vc_row][vc_row content_width=”grid” content_aligment=”right” triangle_shape=”no” css=”.vc_custom_1534942037462{background-color: #f4f4f4 !important;background-position: center !important;background-repeat: no-repeat !important;background-size: cover !important;}”][vc_column width=”1/2″ css=”.vc_custom_1534942324656{padding-top: 10px !important;}”][vc_column_text]

منظور از طرح صنعتی این است که هرگاه مجموعه ای از خطوط ، رنگ ها ، اشکال سه بعدی با خطوط و یا رنگ ها ترکیب کنیم به طوری که با این روش از محصولات قبلی محصولات جدیدی را تولید کنیم .در واقع ملاک ایجاد یک طرح صنعتی قابل قبول ، ایجاد تغییرات ظاهری در یک محصول می باشد . یک طرح صنعتی قابل قبول نیازمند شرایطی است تا بتواند مراحل ثبت طرح صنعتی را پشت سر بگذارند . مدت اعتبار هر طرح قابل قبول پنج سال می باشد ، البته این مدت زمان می تواند تا ده سال دیگر یعنی دو دوره پنج ساله متوالی، مازاد بر این پنج سال قابل تمدید باشد . منظور از پنج سال مدت اعتبار طرح صنعتی یعنی اینکه پنج سال از تاریخ تسلیم اظهار نامه ثبت آن بگذرد و برای تمدید یا ورود به دوره پنج ساله بعدی به صاحبان طرح صنعتی مهلتی شش ماهه داده می شود که هزینه ثبت را پرداخت کنند . وقتی طرحی پذیرش شود و شرایط لازم را داشته باشد، ثبت طرح صنعتی وارد می شود .

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″ css=”.vc_custom_1534942235133{padding-top: 10px !important;}”][vc_column_text]مراحل ثبت طرح صنعتی[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row triangle_shape=”no”][vc_column][vc_empty_space height=”45px”][/vc_column][/vc_row][vc_row triangle_shape=”no”][vc_column][vc_column_text]

طرح های صنعتی قابل قبول و غیر قابل قبول

یکی از سوالاتی که ممکن است برای افراد پیش بیاید این است که کدام طرح های صنعتی برای طی مراحل ثبت طرح صنعتی قابل قبول هستند و ویژگی های آن ها کدام است؟
در پاسخ به این سوال می توان گفت ، آن دسته از طرح های صنعتی قابل قبول می باشند که طرح ایجاد کاملا جدید باشد و مانند آن قبلا طراحی نشده باشد یعنی در واقع اصل باشد . به طور کلی طرح های اصیل صنعتی باید قبل از تاریخ تسلیم اظهار نامه افشا نشده باشد . در مقابل طرح های اصیل طرح هایی قرار می گیرند که از کارهای دیگران تقلید شده باشند ، قبل از تسلیم اظهار نامه افشا شوند ، فقط از تغییرات فنی در محصول ایجاد شده باشند و ظاهر طرح تغییر نکرده باشد و با قوانین عمومی جامعه در تضاد باشند، این چنین طرح هایی قابل قبول نیستند و نمی توانند در فرآیند مراحل ثبت طرح صنعتی قرار بگیرند.

مدارک لازم برای ورود به مراحل ثبت طرح صنعتی :

قبل از این که طرح وارد مراحل ثبت طرح صنعتی شود باید مدارک زیر ارائه گردد که عبارتند از :
۱ . در ابتدا دو نسخه اظهار نامه طرح صنعتی تکمیل سپس وسایل و مدارکی که بتوانند هویت اصلی شخصی که طراح طرح صنعتی است ، تسلیم کنند . از جمله این مدارک می توان به اصل شناسنامه و کارت ملی و یا کپی آن ها اشاره نمود .
۲ . با توجه به دو بعدی یا سه بعدی بودن طرح ایجاد شده ، باید پنج نمونه از شکل یا تصویر گرافیکی یا طرح ترسیم شده تسلیم شود که در مراحل ثبت طرح صنعتی موثر می باشد.
۳ . پرداخت هزینه اظهار نامه و تحویل رسید پرداخت طرح یا طرح های صنعتی .
۴ . تسلیم مدارک مربوط به حق تقدم طرح بر طرح های صنعتی دیگر همزمان با تسلیم اظهار نامه یا حداکثر پانزده روز بعد از تسلیم آن .
۵ . تحویل مدارک نمایندگی توسط نمایندگی که طراح قانونی طرح باشد و نیز ارسال مدارکی که بیانگر مشخصات فنی طرح باشند . مدارک ارسالی از مشخصات فنی طرح باید به صورت یک تصویر با پیش زمینه ساده باشد و تصویر خود کالا رنگی باشد و سایز آن بیشتر از A4 نباشد و عمودی اسکن شده باشد . بعد از تحویل این مدارک و پذیرش آن ها ، طرح وارد مراحل ثبت طرح صنعتی می شود .

مراحل ثبت طرح صنعتی

مراحل ثبت طرح صنعتی :

هر طرح صنعتی علاوه بر قابل قبول بودنش و داشتن شرایط لازم برای ثبت مراحلی را پشت سر بگذارد که بتواند به مرحله نهایی ثبت برسد . مراحل ثبت طرح صنعتی به شرح زیر می باشند :
۱ . یک طرح صنعتی برای اینکه بتواند ثبت شود باید اظهار نامه آن به واحد ثبت تسلیم شود و متقاضیان برای پشت سر گذاشتن مراحل ثبت طرح صنعتی فرم مخصوص به این مورد را تکمیل نمایند.
۲ . دومین مرحله از مراحل ثبت طرح صنعتی این است که اظهار نامه طرحی که قرار است تسلیم شود باید در فرمی مخصوص که معمولا این فرم ها یک نسخه الکترونیکی می باشد قرار گیرد و به زبان رسمی ایران یعنی فارسی و با ذکر تاریخ در آن باشد و به امضای متقاضی قانونی آن رسیده باشد . البته این اظهار نامه می تواند به زبان دیگری باشد که باید حتما ترجمه آن همراهش باشد و یا حداقل خلاصه ای از ترجمه آن به زبان فارسی ضمیمه شود و تحویل داده شود . در صورتی که اصلاحات فناوری به کار برده شده قابل ترجمه به فارسی نباشند یعنی معادل فارسی نداشته باشند ، می توانند از همان زبان بیان شده برای ثبت آن ها استفاده نمود .
۳ . سومین گام از مراحل ثبت طرح صنعتی این است که باید مدارکی که هویت فرد متقاضی یا نماینده قانونی آن را آشکار کند ضمیمه اظهار نامه شوند که از جمله این مدارک کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی متقاضی ، مدارک نمایندگی قانونی ، ارائه پنج نمونه از تصویر گرافیکی یا طرح ترسیم شده طرحی که دو بعدی باشد و در صورتی که سه بعدی باشد پنج نمونه از طرح گرافیکی یا طرح ترسیم شده از کل جوانب طرح که این شکل گرافیکی باید در اندازه حداکثر ۲۰*۱۰باشد و با جوهر کاملا مشکی و قابل نصب در چهار صفحه A4 باشد و یا ارسال ماکتی از طرح در صورت درخواست مرجع طرح که اندازه این طرح باید حداکثر ۲۰*۲۰*۲۰سانتی متر و وزن آن حداکثر دو کیلوگرم باشد و ماده استفاده در ساخت ماکت فاسد شدنی نباشد ، ارائه درخواست کتبی اسکن شده که می تواند اسم طراح در آن ذکر نشود، رسید مربوط به پرداخت یا پرداخت هایی که باید انجام شود و تسلیم مدارک مربوط به حق تقدم طرح بر طرح های دیگر همزمان با تسلیم اظهار نامه یا حداکثر تا ۱۵ روز بعد از تسلیم آن . اگر این مدارک به درستی ارسال گردد سومین مرحله از مراحل ثبت طرح صنعتی طی می شود.

تبصره ۱: تصاویری که قرار است از مشخصات فنی طرح ارسال شود باید شرایطی از جمله :
الف: حداکثر اندازه تصاویر باید A4 باشد و به صورت عمودی اسکن شده باشند.
ب.تصویر کالا رنگی ولی پس زمینه آن ساده باشد .
ج. تصویر مدارک تا حد امکان سیاه و سفید و حداکثر دویست و پنجاه کیلو بایت و کلیه تصاویر باید با پسوند jpg باشند .
تبصره ۲ : در صورت درخواست مرجع ثبت برای ارائه ماکتی از طرح ، مرجع ثبت می تواند ماکت را مهر و تاریخ زده شده به متقاضی تحویل دهد .
تبصره ۳: در صورتی که اظهارنامه مربوط به چندین طرح باشد،باید هر طرح به صورت مجزا و با شماره ای مشخص گردد تا در هنگام طی مراحل ثبت طرح صنعتی مشکلی ایجاد نشود.

مراحل ثبت طرح صنعتی

۴ . چهارمین قدم از مراحل ثبت طرح صنعتی این است که طبق ماده نهم قانون اگر متقاضی درخواست حق تقدم کرده باشد ، درخواست خود را هنگام تقاضای ثبت طرح به مرجع ثبت تسلیم نماید که این مورد خود با شرایطی همراه است :
* ذکر تاریخ و شماره اظهارنامه اصلی و مطابق اظهار نامه اصلی طبقه بندی بین المللی انجام شود .
* باید مقصد تسلیم اظهارنامه اصلی هر کشوری که باشد با ذکر مشخصات لازم ذکر شود .
۵٫ پنجمین گام از مراحل ثبت طرح صنعتی این است که متقاضی می تواند قبل از اینکه بخواهد طرح صنعتی خود را ثبت کند اظهار نامه اصلی را اصلاح کند که نیازمند پرداخت هزینه می باشد . البته انجام اصلاحات باید طوری باشد که در اظهار نامه اولیه دخل و تصرفی انجام نگیرد .
۶٫ ششمین مرحله از مراحل ثبت طرح صنعتی متقاضی می تواند قبل ازاینکه برای ثبت طرح کاری انجام دهد علاوه بر ارائه درخواست کتبی به مرجع ثبت ، نسبت به استرداد اظهارنامه اقدام نماید .
۷٫ گام هفتم از مراحل ثبت طرح صنعتی این می باشد که اگر متقاضی قصد انتقال حق مالکیت تسلیم اظهار نامه اصلی رابه دیگری داشته باشد ، درخواست کتبی را به مرجع ثبت تسلیم کند و در پرونده مربوطه ثبت شود که این کار هم با پرداخت هزینه همراه می باشد.

موسسه کاردان ارقام رئیس و عضو انجمن صنفی خدمات اداری استان تهران با داشتن سابقه ۲۷ ساله در زمینه خدمات اداری توانایی ثبت طرح صنعتی را به صورت تضمینی و قطعی را داراست. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید : ۰۲۱۶۶۷۰۴۶۳۰ ۰۲۱۶۶۷۱۳۵۹۶

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]