واردات محصولات را می توان یکی از پر تقاضا ترین فعالیت ها در کشور دانست. کشور ما هر ساله رقمی قریب به ۵۰ بیلیون دلار کالا و محصولات را وارد می کند و از این جهت به عنوان یکی از بزرگترین اقتصاد های واردکننده در جهان شناخته می شود . این موضوع سبب شده است تا هزاران نفر در حیطه های وارداتی مشغول به کار شوند و شرکت های مختلفی برای واردات کالا ثبت شود . واردات کالا مانند هر رویه دیگری دارای مراحل و اصول ویژه خود است تا در چهارچوب قانون قرار بگیرد . ثبت سفارش برای واردات را می توان یکی از مهم ترین و البته حیاتی ­ترین بخش ها به حساب آورد. ما در ادامه به طور کامل این بخش را مورد بررسی قرار داده ایم لذا اگر شما هم تمایل دارید تا چگونگی ثبت سفارش برای واردات و مراحل شروع واردات را بدانید بهتر است با ما همراه شوید .

واردات محصول

همانگونه که قبلاً اشاره کردیم واردات نیز مانند هر امر قانونی دیگری دارای مراحل مختص به خود است . قبل از اینکه شما بخواهید نسبت به ثبت سفارش خود برای واردات اقدام نمایید باید ابتدا محصول خود را انتخاب نماید . از طرفی شما باید قیمت نهایی محصول را با تامین کننده مبدا هماهنگ نمایید چرا که نباید ارقام در حین انجام تغییر یابد .

قبل از اینکه سفارش خود را با تامین کننده خارجی قطعی نمایید، می بایست ابتدا این سفارش را در سایت ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت نمایید . این عمل را در اصطلاح ثبت سفارش گویند و یکی از مهم ترین مراحلی است که می بایست آن را انجام دهید . پس از این کار شما می توانید نسبت به واردات کالای خود از تامین کننده مربوطه اقدام نمایید. ما در ادامه ی این متن شیوه ثبت نام در سایت یاد شده و نحوه ثبت سفارش در آن را خدمت شما عزیزان ارائه می دهیم. شما کافی است مطابق مراحل یاد شده اقدام نمایید .

واردات محصول

واردات محصول

مراحل ثبت سفارش در سایت

همانگونه که اشاره کردیم وزارت صنعت، معدن و تجارت یک وبسایت ویژه برای ثبت سفارش های واردات کالا تعیین نموده است و شما باید قبل از واردات هرگونه کالایی، نسبت به ثبت سفارش خود در این وبسایت اقدام نماید . این کار را می توان یکی از اولین مراحل برای واردات کالا دانست . شما باید به نشانی http://sabtaresh.tpo.ir/ مراجعه نمایید و مطابق دستورات یاد شده ثبت نام کرده و نسبت به ثبت سفارش برای واردات اقدام نمایید .

اولین قدم در این سایت ثبت نام است . فرآیند ثبت نام در وبسایت بسیار ساده است و شما کافی است از منوی بالا صفحه، گزینه “ثبت کاربر جدید” و سپس روی گزینه “عضویت در سایت” کلیک نمایید . بعد از انجام مراحل فوق یک پنجره با سه سربرگ برای شما نمایش داده می شود . سربرگ اول شامل اطلاعات فردی شما می باشد. این اطلاعات می بایست مختص به مدیر شرکت و یا مسئول بازرگان شرکت باشد . سربرگ دوم شامل اطلاعات عضویت در سایت است . در این سربرگ شما باید نام کاربری و رمز عبور خود را انتخاب نمایید . نام کاربری شما باید مختص به شما باشد و قبلاً توسط شخص دیگری ثبت نشده باشد . سربرگ سوم شامل متن توافق نامه است . در این سربرگ شرایط و ضوابط لازم ارائه شده است و تنها پس از موافقت با آن به مرحله بعدی هدایت می شوید . توصیه می شود تا این متن را بصورت کامل مطالعه نمایید .

مادامی که اطلاعات یاد شده را به طور کامل وارد کرده باشید، می بایست همراه با مدارک هویتی خود به مرکز ثبت سفارش این سازمان واقع در ضلع شمال غربی میدان ولی عصر در تهران مراجعه نمایید . در این مرکز هویت شما توسط کارشناسان این سازمان تایید و مراحل بعدی کار شما آغاز می شود . اگر تایید هویت شما انجام شد، می توانید با استفاده از رمز عبور و نام کاربری خود وارد سایت شوید .

هنگامی که وارد سایت می شوید، با مجموعه از گزینه ها مواجه خواهید شد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم . مهم ترین گزینه در منوی سمت راست قرار دارد که گزینه ثبت سفارش است . با کلیک بر روی آن می توان سفارش جدید را ثبت نمود . البته قبل از اینکه فرآیند شروع شود یک پنجره کوچک برای شما نمایش داده می شود که دارای سه گزینه به نام های تعهد نامه، راهنما و شروع است . با کلیک بر روی تعهد نامه، تعهدات لازم برای شما نمایش داده می شود . راهنما نیز در واقع مشروحی از رویه کار است . با کلیک بر روی گزینه شروع، فرآیند کاری شما شروع می شود .

پس از کلیک بر روی بخش شروع یک صفحه برای شما نمایش داده می شود که شامل چند گزینه است و شما می بایست با توجه به نوع سفارش خود یکی را انتخاب و سپس گزینه ایجاد سفارش جدید را بزنید . در این مرحله برای شما یک پنجره با ۴ سربرگ باز می شود . یکی از این سربرگ ها می تواند متناسب با نوع گزینه انتخابی شما غیر فعال باشد . این چهار سربرگ شامل مشخصات کلی ، مشخصات پروفرمای کالا، مشخصات پروفرمای حمل، ثبت و ادامه می باشد .

مراحل ثبت سفارش در سایت

مراحل ثبت سفارش در سایت

در سربرگ مشخصات کلی شما باید مجموعه ای از گزینه ها را تکمیل نمایید که مهم ترین آن ها اطلاعات بانکی می باشد . این قرار داد شامل دو نوع بانکی و غیر بانکی است . در نوع بانکی عملیات به نسبت ساده تر است و نوع قرارداد مدت یوزانس آن را تعیین می نماید . در این حالت شما باید نام بانک و سپس شعبه آن را انتخاب نمایید. شما می بایست کد شعبه را وارد نمایید که با کلیک بر روی گزینه شعبه لیست کد های آنان نمایش داده می شود .

گزینه های دیگر شامل تامین ارز، نوع درخواست، نوع ثبت سفارش و نوع قرار داد است که باید بطور کامل بر اساس پرفروم تکمیل شود . باید این نکته را در نظر داشته باشید که تکمیل تمام گزینه های قرمز رنگ اجباری است. پس از تکمیل این اطلاعات باید به سربرگ بعدی بروید که شامل مشخصات پروفرمای کالا می باشد. در این بخش هم باید اطلاعات را بر اساس پرفروم تکمیل نمایید و با کالای شما مطابقت داشته باشد. یکی از مهم ترین بخش هایی آن، قسمت شناسه فروشنده می باشد . اگر اولین بار است که با این فروشنده معامله می کنید، باید در صفحه اول سایت، پس از ورود و از گزینه لیست فروشندگان خارجی نسبت به ثبت آن اقدام نمایید . این کار را باید از پنجره ای که در بخش زیرین صفحه قرار دارد انجام دهید. اطلاعات فروشنده شما نهایتاً بعد از ۲۴ ساعت تایید می شود و می توانید شناسه آن را در سیستم وارد نمایید .

پس از این کار نوبت به سربرگ بعدی می رسد . در این بخش باید اطلاعات حمل محصول و نوع ترانزیت را مشخص نمایید . البته اگر این گزینه غیر فعال بود باید مستقیم به مرحله آخر بروید . در این مرحله یک لیست از اطلاعات نمایش داده می شود که پس از تایید آن ها به مرحله بعدی می روید . در این مرحله باید اطلاعات محصول را وارد نمایید. بیشتر این اطلاعات بر اساس پروفرما تکمیل می شود اما مهم ترین آن تعرفه کالا می باشد که می بایست از طریق لیستی که در همان صفحه وجود دارد، کد تعرفه آن را وارد نمایید . اگر محموله شما شامل چند قلم کالا باشد، می توانید از گزینه ثبت کالای جدید ، آن ها را تعریف نمایید .

اگر کالای شما نیازمند استاندارد ویژه و یا مجوز از سازمان غذا و دارو باشد ، توسط پنجره ای به شما اعلام می شود و لذا باید مجوز خود را بارگذاری نمایید . پس از این مرحله به بخش پیوست مدارک هدایت می شوید که باید مدارک خواسته شده را بارگذاری نمایید . پس از این به صفحه ای دیگر هدایت می شود که شامل تعهد نامه است و باید تعهدنامه های درخواستی را تایید نمایید تا به مرحله بعد هدایت شوید. پس از اتمام این موارد شما باید کلیه سربرگ ها را بررسی نمایید . در صورت بررسی و تایید به صفحه پرداخت کارمزد هدایت می شوید، در این مرحله می بایست از طریق دروازه پرداخت یاد شده، هزینه را پرداخت نماید . پس از دریافت فیش، یک کپی از آن تهیه نمایید. پس از این کار فرآیند ثبت سفارش شما به پایان می رسد . البته این مسیر می تواند با توجه به نوع کالا و مجوز های درخواستی و البته شیوه پرداخت، پیچ و خم های زیادی داشته باشد و به همین جهت است که قرار گرفتن یک متخصص با تجربه در کنار شما می تواند ثبت سفارش برای واردات را بسیار ساده تر نماید .