استارت آپ را می توان از نام هایی دانست که این اواخر بیش از هر دوره دیگری نام آن شنیده می شود . این اسم در واقع به کسب و کار های نوپایی اطلاق می شود که بر مبنای خلاقیت شکل گرفته اند و هدف آن ها رفع نیاز ها به شکلی نو یا ایجاد و رفع یک نیاز جدید می باشد . بیشتر شرکت های استارت آپی محصولی نو را خلق و یا ایده ای خلاقانه دارند و به همین جهت پلن درآمدی آن ها هم متفاوت است . عموماً این شرکت ها سریع در بین مردم شناخته می شوند و به همین جهت است که ثبت برند استارت آپ ها اهمیت زیادی دارد .

بسیاری از افراد با این فرآیند آشنایی ندارند و یا آن را نادیده می گیرند . گاهاً این نادیده گرفتن ها سبب می شود تا در نهایت مشکلات مختلفی برای صاحبان این استارت آپ ها بوجود بیاید . ما در ادامه مهم ترین مشکلاتی که ممکن است در اثر این سهل انگاری بوجود بیاید را برای شما عزیزان ذکر کرده ایم و در کنار این موارد هم شیوه ثبت برند استارت آپ ها را هم خدمت شما عزیزان ارائه داده ایم تا از مانع از بروز مشکلات در آینده برای شما عزیزان شود .

مشکلات ناشی از عدم ثبت برند استارت آپ ها

همانگونه که قبلاً عنوان کردیم عموم استارت آپ ها رشد سریعی را تجربه می نمایند و پس از مدت زمان اندکی در بین کاربرانشان شناخته می شوند . این موضوع اگر چه برای صاحبان کسب و کار ها یک امتیاز بسیار عالی است اما عاملی برای ترغیب افراد سود جو برای استفاده از برند و طرح شما می باشد . بسیاری از افراد سود جو پس از دیدن موفقیت و رشد یک شرکت، اقدام به کپی برداری از نام و طرح کسب و کار یاد شده می نمایند و به نوعی بقای کسب و کار اصلی را تهدید می نمایند .

ثبت برند استارت آپ ها راهکاری است که این تهدید را به حداقل میزان می رساند . مادامی که شما بتوانید برند استارت آپ خود را به ثبت برسانید می توانید در عرصه های قانونی از حقوق خود به بهترین وجه ممکن دفاع کنید . در کنار این موارد شما می توانید با داشتن یک برند معتبر بهتر و بیشتر در بین کاربران شناخته شوید . این موضوع در حالی است که می توانید از مزایای قانونی آن هم بهره مند شوید.

مشکل دیگری که عموماً استارت آپ ها با آن مواجه می شوند تغییر ترکیب اولیه است . عموم استارت آپ ها چند بنیان گذار دارند که این بنیانگذاران بعد از مدتی تغییر کرده و افرادی به آن ها افزوده و یا کاسته می شود . افرادی که از تیم اولیه جدا می شوند می توانند ادعای مالکیت برند و یا اسم اصلی استارت آپ را داشته باشند . این موضوع در حالی است اگر برند شما از قبل ثبت شده باشد می توانید از لحاظ قانونی جدا شدن اعضا را اثبات نمایید و با پرداخت سهم اصلی آنها ، اجازه استفاده مجدد از برند را از آنان سلب نمایید .

مشکلات ناشی از عدم ثبت برند استارت آپ ها

مشکلات ناشی از عدم ثبت برند استارت آپ ها

مجموع این موارد سبب شده است تا اهمیت ثبت برند استارت آپ ها برای مالکین آن ها به حداکثر برسد . در کنار این موارد حقوق های قانونی و پیگیری ساده تر مشکلات در ادارات دولتی، امکان همکاری با ارگان های حکومتی، توسعه سریع تر در چهارچوب قانون، فراگیری بهتر در بین مخاطبان و… همگی از مزیت های ثبت برند استارت آپ ها می باشد . ما در ادامه شیوه ثبت برند استارت آپ ها را برای شما عزیزان شرح داده ایم تا بدین طریق شما هم از مزایای یاد شده بهره مند شوید .

مراحل و مدارک لازم برای ثبت برند استارت آپ ها

ثبت برند استارت آپ ها نیز مانند هر نوع برند دیگری دارای مراحل و مشخصه های ویژه خود می باشد . البته ممکن است در آماده سازی مدارک تا حدی با سایر برند ها متفاوت باشد . شما باید قبل از اینکه اقدام به ثبت برند نمایید چند کار اساسی را انجام داده باشید . اولین مورد استعلام برند است. شما باید قبل از اینکه برند خود را ثبت نمایید، آن را استعلام نمایید تا مبادا توسط شخص دیگری ثبت شده باشد . همچنین شما باید نماد اعتماد الکترونیک را دریافت کرده باشید . اگر هم حیطه فعالیت شما خاص است (مانند حوزه بهداشت و درمان ، روانشناسی و… ) می بایست از ادارات و مراجع ذیربط مجوزات لازمه را دریافت کرده باشید .

بعد از این مراحل باید به سایت اداره ثبت مالکیت معنوی مراجعه نمایید . تمام مراحل و امور لازم برای ثبت برند استارت آپ ها تماماً بر روی این سایت انجام می شود و نیازی به حضور در اداره یاد شده نیست و شما باید ابتدا در این سایت اظهارنامه ثبت برند خود را ثبت و درخواست ها و مدارک لازمه را آپلود نمایید . این مدارک شامل مجوز فعالیت و مدارک هویتی اعضا می باشد . البته اگر شما یک شخص حقوقی باشید، می بایست مدارک شرکت و اساسنامه و شرکت نامه و آگهی آخرین تغییرات شرکت در روزنامه را بارگذاری نمایید . مازاد بر این، مدارک هویتی همه اعضای اصلی شرکت هم مورد نیاز خواهد بود .

مراحل و مدارک لازم برای ثبت برند استارت آپ ها

مراحل و مدارک لازم برای ثبت برند استارت آپ ها

پس از این شما باید تصویر برند خود را بارگذاری نمایید . این برند نباید با قوانین جمهوری اسلامی منافات داشته باشد و از طرفی دیگر نباید ناقض مبانی شرعی کشور باشد . اگر هم برند شما دارای ریشه عربی و یا حروف لاتین باشد، می بایست کارت بازرگانی را هم ارائه دهید . پس از تکمیل مدارک و پرداخت هزینه ، برند شما توسط کارشناس مربوطه مورد بررسی  قرار می گیرد . مادامی که شما شرایط لازمه را داشته باشید، برند شما تایید می شود و وارد مرحله آگهی در روزنامه رسمی می شود . مادامی که پس از ۳۰ روز هیچ اعتراضی به برند شما وارد نباشد، شما می بایست مدارک مربوطه را برابر با اصل کرده و آن ها را به اداره مالکیت معنوی تحویل دهید .

پس از این شما باید هزینه ثبت برند را پرداخت نمایید و برند برای آگهی نوبت دوم در روزنامه به چاپ می رسد. بعد از این مرحله شما می توانید گواهی ۱۰ ساله برند خود را دریافت کنید . اکنون شما می توانید بصورت رسمی فعالیت خود را آغاز نمایید . البته برخی از استارت آپ ها به دلیل شرایطی که دارند ملزم ارائه مدارک بیشتری هستند که گاه تیم آن ها سردرگم می کند . کارشناسان ما در موسسه حقوقی کاردان ارقام می توانند با تکیه بر تجربه چندین ساله خود مانع از این سردرگمی شما عزیزان شوند .