در ابتدا به این موضوع بپردازیم که تعاونی چیست و به چه شرکت های تعاونی گفته میشود ؟

شرکت های تعاونی تولید: تعاونی در لغت به معنی کمک رسانی ، دستگیری دیگران و یاری رساندن است.
شرکت های تعاونی برای رفع نیاز و مشکلات اعضاء و شرکا تشکیل میشود. شرکت های تعاونی در سال ۱۳۴۳در قانون تجارت جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید ولی در سال ۱۳۵۰شرکت های تعاونی رسماُ شروع به کار کرده است.
شرکت های تعاونی یکی نوع دیگر از شرکت های تجاری در ایران است . شرکت‌های تعاونی مانند دیگر شرکت ها ( سهامی خاص و عام ، بامسئولیت محدود و غیره) دارای قوانینی است بطور مثال در شرکت های دیگر شرکاء علاوه بر شخص حقیقی ، شخص حقوقی نیز می‌توانست از شرکاء و سهامداران شرکت باشد ولی در شرکت های تعاونی فقط اشخاص حقیقی میتوانند از شرکاء شرکت باشند و هیچ شخص حقوقی نمی‌تواند از شرکاء این نوع شرکت ها باشد . یکی دیگر از قوانین این نوع شرکت‌ها این است که شرکاء  نمیتوانند مطلقا سرمایه آور شرکت باشند علاوه برآن باید در شرکت فعالیت کنند ولی در شرکت‌های دیگر شرکاء و سهامداران میتوانند فقط سرمایه گذار باشند و هیچ فعالیتی در شرکت نداشته باشند.
در شرکت های تعاونی اغلب تمامی سرمایه از طریق اعضاء آن تامین میشود ، در غیر این صورت اگر۵۰% سرمایه از طریق اعضاء تامین شده باشد ارگان های عمومی مانند بانک ها و غیره میتوانند با دادن وام و تسهیلات بلاعوض برای تامین نیاز و سرمایه به شرکت های تعاونی کمک کنند. حداقل سرمایه اولیه شرکتهای تعاونی نباید زیر ۰۰۰/۰۰۰/۱ ريال باشد .
تعداد اعضا شرکت‌های تعاونی نباید زیر ۷ نفرباشد البته این تعداد بستگی به نوع فعالیت شرکت و سرمایه آن بستگی دارد بطور مثال تعاونی های هستند که باتوجه به نوع فعالیت دارای۵۰۰ عضو هستند که به این نوع تعاونی ها  «تعاونی های بزرگ» گفته میشود.

*با تاسیس شرکت تعاونی به اقتصاد کشور می‌توان کمک کرد زیرا با ثبت شرکت تعاونی شرایط و امکانات شغلی برای نیروی کار ایجاد میشود و اینکه می‌توان برای زمینه‌ای مناسب برای افرادی که دارای فن و حرفه‌ای هستند ولی وسائل و زمینه ایجاد کار ندارند را ایجاد کرد ، و نیز با این نوع شرکت های می‌توان نیاز های تولیدکنند و یا مصرف کنند به راحتی حل کرد.

 

شرکت تعاونی تولید :

شرکت تعاونی تولید طبق قانون مصوب شده در قانون تجارت به شرکتی گفته میشود که حداقل دو سوم اعضاء تشکیل دهنده آن از بین کسانی انتخاب شوند که حرفه آن ها در حدود موضوع فعالیت شرکت باشد و در حرفه خود صاحب نام باشند و مشاغل خود را برای تولید و فروش اجناس و کالاها به کار می‌برند.
شرکت های تعاونی تولید نیز به تعاونی های گفت میشود که به دلیل ایجاد شغل برای اعضاء خود در زمینه های کشاورزی ، صنعتی ، دامداری ، پرورش ماهی و غیره فعالیت می‌کنند.
شرکت های تعاونی تولید و چه مصرفی دارای مجمع عمومی و هیئت مدیره و بازرسین است که مجمع عمومی آن سالی یکبار تشکیل می‌شود هیئت مدیره آن هفته‌ای یکبار تشکیل میشود.

می‌توانیم دونوع شرکت های تعاونی تولیدی از نظر اعضاء داشته باشیم :
۱- شرکت تعاونی تولیدی سهامی خاص
۲- شرکت تعاونی تولیدی سهامی عام
*شرکت های تعاونی تولیدی سهامی خاص شرکت های هستند که اعضای آنها میتوانند کارگرها ، زنان ، ایثاگران ، دانشجویان و یا مشاغل خاص و غیره باشند و هیچ محدودیتی در تعداد اعضاء آنها مشخص نشده است . شرکت تعاونی تولیدی سهامی عام به شرکتی گفته میشود که عضو شدن در آن برای عموم آزاد است و هیچ محدودیتی در عضویت آن نیست. وحداقل عضو آن باید ۵۰۰ نفرباشد.

 

شرایط و مراحل ثبت شرکت تعاونی :

۱-متقاضی باید تابیعت جمهوری اسلامی ایران را دارا باشد.
۲-نداشتن سوءپیشینه کیفری
۳-متقاضی نباید در دیگر تعاونی ها عضو باشد.
۴-برای رعایت قوانین و مقررات تعاونی متقاضی باید تعهدنامه‌ای را امضاء کند .
۵-تعداد اعضاء نباید کمتر از ۷ نفر باشد .
۶-ابتدا باید آگهی دعوت برای تشکیل اولین مجمع عمومی عادی
۷-تشکیل اولین مجمع عمومی عادی برا تایین وانتخاب موسسین ( باید حدقل ۳ نفر را به عنوان موسسین انتخاب کنند.)

مدارک مورد نیاز برای ثبت تعاونی:

۱-فتوکپی برابر اصل شده کارت ملی و شناسنامه موسسین
۲-ارائه گواهی عدم سوء پیشینه موسسین
۳-ارائه چند قطعه عکس موسسین
۴-فتوکپی برابر اصل شده کارت پایان خدمت ( مخصوص آقایان )
۵- ارائه مجوز از ادراه تعاون
۶-ارائه رسید و گواهی دال بر این که سرمایه اولیه شرکت در صندوق تعاونی قرار گرفته است.
۷-آگهی دعوت برای تشکیل اولین مجمع عمومی عادی
۸-ارائه صورتجلسه مجمع عمومی عادی برای تصویب اساسنامه و تعیین هیئت مدیره و بازرسین
۹-ارائه اساسنامه تصویب شده در مجمع عمومی عادی
۱۰-ارائه لسیت اسامی حاضرین در مجمع عمومی
۱۱- ارائه صورتجلسه اولین هیئت مدیره مبنی بر انتخاب اعضاء هیئت مدیره (رئیس ، نایب رئیس و منشی هیئت مدیره) و تعیین مدیر عامل و تعیین صاحبان امضای مجاز
۱۲-ارائه نشانی و مشخصات کامل تمامی اعضای هیئت مدیره انتخاب شده و بارزسین
۱۳-ارائه فتوکپی شناسنامه و کارت ملی اعضاء هیئت مدیره

برای گرفتن بهترین مشاوره با ما در تماس باشید.