اخذ کد اقتصادی موضوعی است که افراد پس از ثبت شرکت و همچنین برای دریافت کارت بازرگانی باید نسبت به دریافت آن اقدام نمایند.

تعاریف اولیه برای کد اقتصادی

تمامی افرادی که فعالیت تجاری و اقتصادی دارند باید به سازمان مالیات مراجعه کرده و نسبت به اخذ یک عدد ۱۲ رقمی که به آن کد اقتصادی می گویند مبادرت ورزند. کد اقتصادی شامل تمامی افراد حقیقی و حقوقی می شود و در واقع این کد ۱۲ رقمی به نوعی هویت اشخاص حقیقی و حقوقی را در سازمان مالیات کل کشور احراز می نماید. در مورد کد اقتصادی باید بگویم که تمامی افراد که در زمینه های مختلف اقتصادی و صنعتی از قبیل توزیع و مونتاژ و یا وارد کردن کالا و یا صادر کردن آن، در حال فعالیت می باشند باید نسبت به اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند و افرادی که به صورت حقیقی برای اخذ کد اقتصادی اقدام می کنند باید برای فعالیت خود دارای یک پروانه کسب و محل فیزیکی باشند.

فرآیند اخذ کد اقتصادی

هر فرد یا افراد هر نوع شرکت با هر موضوعی پس از اینکه به ثبت رساندند تا دو ماه وقت دارند که به سازمان مالیات کشور مراجعه کرده و برای شرکت خود تشکیل پرونده نمایند و همچنین برای اخذ کد اقتصادی اقدام نمایند. در صورتی که یک شرکت برای اخذ کد اقتصادی و تشکیل پرونده در سازمان مالیات اقدام نکند از یکسری حقوق و مزایای قانونی بهره مند نمی گردد که این حقوق به شرح زیر می باشند:

• عدم توانایی عقد قرارداد با شرکت برای اشخاص دیگر

• عدم دریافت کارت بازرگانی در صورت اقدام نکردن به اخذ کد اقتصادی

• از بین رفتن امکان قرارداد با شرکتها و موسسات دولتی

• عدم امکان افتتاح حساب بانکی

• همچنین در صورتی که به اخذ کد اقتصادی توسط شرکت اقدام نشود شرکت نمی‌تواند در هیچ مزایدات و مناقصات شرکت نمود.

اخذ کد اقتصادی

مزایای اخذ کد اقتصادی

افراد و شرکت‌هایی که به اخذ کد اقتصادی اقدام می کنند از یک سری مزایا و حقوق رسمی و قانون بهره‌مند می‌شوند که ما در زیر به مهم ترین آنها اشاره می کنیم :

• سرعت بخشیدن به روند بررسی فعالیت‌ های قانونی شرکت

• تسهیل در احراز هویت اشخاص توسط سازمان مالیات کشور

• جلوگیری از رقابت‌ های ناسالم و کلاهبرداری

• بهره مندی از قوانین معاف از مالیات

• بهره مندی از حقوق دولتی تحت عنوان مالیات

مجوز فعالیت جهت اقدام به اخذ کد اقتصادی

برای اخذ کد اقتصادی به مجوز فعالیت نیاز است و در واقع وقتی در مورد مجوز فعالیت سخن می‌گوییم منظور ما همان جواز کسب یا پروانه کسب است که از سازمان های مربوطه برای انجام فعالیت های تجاری اقدام شده و آن را کسب می کنیم.

مراحل اخذ کد اقتصادی

برای اخذ کد اقتصادی اطلاعات و مدارک خواسته شده را به صورت تمام و کمال به سازمان مالیات ارائه کنید پس از آن که این مدارک به دست کارشناسان حاضر در سازمان مالیاتی کشور رسید و ارزیابی کامل صورت گرفت به صورت کامل به تایید آنها رسید، مدارک طبق فرآیند های لازم در واحد مربوطه ثبت می شود و سپس این مدارک به سازمان نظارت و پیگیری تحویل شده و در این سازمان نیز فرآیندهای لازم صورت گرفته و این مدارک به سازمان اطلاعات و خدمات مالیاتی انتقال پیدا کرده و سپس این اداره برای شما کد اقتصادی ارسال می کند.

موسسه کاردان ارقام رئیس و عضو انجمن صنفی خدمات اداری استان تهران با داشتن سابقه ۲۷ ساله در زمینه خدمات اداری مشاور خوبی در این زمینه برای شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید : ۰۲۱۶۶۷۰۴۶۳۰ ۰۲۱۶۶۷۱۳۵۹۶