تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود فرآیندی است که بر طبق آن قالب شرکت از نوع سهامی خاص به نوع مسئولیت محدود تغییر می کند. گاهی پیش می آید که شرکت های تجاری در در طی فعالیت خود نیاز داشته باشند که قالب شرکت خود را از هر نوعی به هر نوع دیگر تغییر دهند که برای انجام این کار باید یک سری فرایند و مراحل قانونی و رسمی به صورت تمام و کمال طی گردد تا تغییر قالب شرکت انجام گردد. برای اینکه بتوانیم در حوزه اقتصاد پیشرفت کنیم راههای مختلفی وجود دارد که از جمله آنها یک راه بسیار مدون و حساب شده، ایجاد و ثبت شرکت می باشد. شرکت ها انواع مختلفی دارند که ما در این مقاله قصد داریم به فرایند تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود و بررسی نکات لازم در این زمینه بپردازیم پس با ما همراه باشید:

تفاوت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود:

شرکت سهامی خاص به شرکتی اطلاق می شود که هنگامی که به ثبت شرکت اقدام می کنیم سرمایه شرکت توسط موسس این شرکت تامین و ارائه می گردد و همچنین شرکت مسئولیت محدود به شرکتی اطلاق می شود که برای انجام امور تجاری و اداری بین یک نفر یا چندین نفر تاسیس می گردد و هر یک از افراد تحت عنوان شریک در شرکت حاضر می باشند و افراد فقط به اندازه سرمایه خود در شرکت مسئول و متعهد می‌شوند. برای ثبت شرکت سهامی خاص به حداقل سه نفر به عنوان شریک و یا عضو نیاز است و در این نوع شرکت ها نیاز است که مقدار سهام در دفاتر رسمی و اداره ثبت شرکتها ثبت گردد. در صورتی که در شرکت مسئولیت محدود این موارد به صورت اعلامی باشد، باید تمامی موارد ذکر و ثبت شود. در زمان ثبت شرکت سهامی خاص نیاز است که ۳۵ درصد مبلغ سرمایه شرکت تامین شده ثبت گردد ولی در مورد شرکت مسئولیت محدود این‌چنین نمی باشد.

تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود

فرآیند لازم برای تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود:

در زمان حیات شرکت و زمانی که شرکت در حال فعالیت است گاهی پیش می آید که شرکا و موسسین شرکت تصمیم به تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود می گیرند و برای انجام این فرآیند نیاز است که یک مجمع فوق العاده عمومی در شرکت تشکیل شده و تمامی اعضا رضایت خود را مکتوب کرده و به این صورت اعلام دارند. همچنین برای تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود باید یک اساسنامه بر اساس موازین شرکت در نوع مسئولیت محدود تنظیم شده و سپس صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده و اساسنامه شرکت که به امضای تمامی اعضای هیئت مدیره و شورای کار رسیده است به اداره ثبت شرکتها برای تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود ارسال شود. تمامی مدارک لازم برای ارسال به اداره ثبت شرکتها جهت انجام امور مربوط به تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود باید به امضای تمامی اعضا شورا برسد. باید مدارک شناسایی تمامی اعضا و شورکا به مراجع ذیصلاح یعنی اداره ثبت شرکت ها برای تبدیل شرکت سهامی خاص به مسئولیت محدود تحویل داده شود. همچنین باید هزینه های لازم برای ثبت آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار و ثبت توسط اداره ثبت شرکتها به صورت تمام و کمال توسط اعضای هیئت مدیره و یا شورا به شرکت پرداخت گردد. که پس از طی کردن این مراحل و ثبت مدارک لازم و خواسته شده در دفاتر رسمی امضای مدارک توسط نماینده فرایند تبدیل شرکت سهامی خاص با مسئولیت محدود کامل شده و شرکت تغییر حالت پیدا می کند.

موسسه کاردان ارقام رئیس و عضو انجمن صنفی خدمات اداری استان تهران با داشتن سابقه ۲۷ ساله در زمینه خدمات اداری مشاور خوبی در این زمینه برای شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید : ۰۲۱۶۶۷۰۴۶۳۰ ۰۲۱۶۶۷۱۳۵۹۶