برند چیست؟

برند عبارت است از اسم تجاری که به صورت فارسی و لاتین و یا ترکیبی از هر دو برای متمایز کردن کالا،محصول و یا خدمات خود از سایرین مورد استفاده قرار می گیرد.امروزه با توجه به پیشرفت بشر در حوزه های مختلف از جمله حوزه تبلیغات ،نیاز به برند یا نام تجاری دارید که علاوه بر شناساندن شما به عنوان عرضه کننده کالا یا خدمات ، بتواند شما را یکتا و مشخص نماید.
نام تجاری شما می تواند شامل هر حسی باشد که شما می خواهید به مشتریان و استفاده کنندگان از محصولاتتان پس از تهیه آنها به ایشان دست بدهد.در واقع شما احساس خود نسبت به محصولتان را با انتخاب یک نام مناسب به آن ها نیز القا می کنید، پس انتخاب یک اسم شایسته برای برندتان ارزش شما را برای کالایی که اراده می دهید مشخص می کند.
برند یا علامت تجاری شما می تواند شامل موارد مختلفی مانند:لوگو،آرم،تصویر و یا هر شکلی که شما در ذهنتان نسبت به برند خود دارید،باشد.طراحی منحصر به فرد یک برند می تواند یک اصل کلیدی در برند سازی داشته باشد،به طوری که شما با یک طرح یا لوگوی خاص می توانید برند خود را همیشه در ذهن مشتریان خود تداعی کنید و آنها با دیدن تصویر برند شما ناخودآگاه نام علامت تجاری شما را به خاطر بیاورند.
نکته دیگری که وجود دارد این است که شما پس از ثبت برند خود،حق استعمال انحصاری علامت خود را به طور تمام و کمال در اختیار دارید و شخص دیگری نمی تواند از برند شما سو استفاده کند چون در غیر اینصورت با فرد خاطی برخورد خواهد شد.
اگر شما شرکتی داشته باشید که دارای فعالیت مشخصی باشد و یک برند برای محصولات و خدماتی که ارائه می کنید ثبت نمایید،این عمل میتواند به شما کمک کند تا ضمن فعالیت بازاریابی که یکی از اصول مهم در فروش محسوب می شود،وجهه شرکت خود را بالا برده و شهرت خود را بیش از پیش افزایش دهید.
اکنون با مطالبی که گفته شد پیش زمینه مناسبی در مورد برند و نام تجاری به دست آوردید،حال می خواهیم مراحل ثبت برند در استان گیلان را برایتان توضیح دهیم:
اول باید بدانیم که در ثبت برند دو نوع شخصیت وجود دارند: ۱-شخصیت حقیقی (اگر مالک علامت بخواهد فردی باشد) ۲-شخصیت حقوقی (اگر مالک علامت بخواهد شرکت یا ارگانی باشد)
هرکدام از این اشخاص باید مدارکی را جهت ثبت برند به اداره ثبت علائم تجاری و مالکیت صنعتی ارائه دهند که این مدارک شامل موارد زیر می شود:

ثبت برند در استان گیلان

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی:

۱-کپی شناسنامه و کارت ملی
۲-کپی کارت بازرگانی (در صورتی که فرد بخواهد علامت خود را به صورت لاتین به ثبت برساند.)
۳-کپی مجوز های مربوطه در زمینه فعالیت (شامل پروانه کسب،جواز کسب،مجوز صنایع،جواز تاسیس و ….)

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی:

۱-کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضا در شرکت
۲-آخرین روزنامه رسمی مدیران شرکت
نکته : ضمنا اگر برای تقاضای برند خود بخواهید از وکیل یا نماینده قانونی استفاده کنید باید مدارک آن را ضمیمه پرونده کنید.

برای ثبت برند در استان گیلان باید چه مراحلی را طی کنیم؟

برای ثبت برند در استان گیلان ابتدا باید تقاضای خود را تحت عنوان اظهارنامه ثبت علامت تجاری به اداره ثبت علائم تجاری تسلیم نمائیم.در این اظهارنامه موارد مختلفی از جمله اطلاعات شخصی صاحب برند و نماینده قانونی (در صورت وجود) ، نام و لوگوی مورد درخواست و همچنین کالاها و خدمات مورد نظر تنظیم و در سایت اداره علائم تجاری و مالکیت صنعتی ثبت می شود.
پس از بررسی مدارک و اسناد ارائه شده ، در صورت تایید علامت تجاری شما توسط اداره مذکور آگهی نوبت اول برند شما به چاپ می رسد.
پس از این مرحله از متقاض خواسته می شود که مدارک خود را به صورت فیزیکی ارائه و هزینه های مربوطه را پرداخت نماید.
در گام آخر پس از گذشت ۳۱ روز از آگهی اول،آگهی ثبت رسمی علامت تجاری در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسیده و صاحب علامت می تواند با مراجعه به اداره ثبت علائم تجاری سند ده ساله علامت خود را دریافت نماید.
از تاریخ ثبت برند به مدت ۲۰ سال حق بهره برداری انحصاری برند فقط برای مالک علامت محفوظ بوده و پس از گذشت این مدت نیز می تواند علامت خود را تمدید نماید.

 

موسسه کاردان ارقام رئیس و عضو انجمن صنفی خدمات اداری استان تهران با داشتن سابقه ۲۷ ساله در زمینه خدمات اداری مشاور خوبی در زمینه ثبت برند در استان گیلان برای شما خواهد بود . جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.