دبی و به طور کلی امارت متحده عربی را می توان یکی از بهترین مقاصد برای بازرگان ها و شرکت های بزرگ اقتصادی دانست. این کشور به دلیل داشتن حجم زیادی از گردشگران و البته سرمایه انبوهی که در دل خود دارد توانسته به خوبی هرچه تمام تر اقتصاد خود را شکوفا کند. به همین سبب است که تعداد بسیار زیادی از شرکت ها در پی ثبت برند و علامت تجاری در امارات هستند .

البته فرآیند ثبت برند و علامت تجاری در امارات اندکی پیچیده است و مراحل مختلفی دارد که گاها بسیاری از افراد را سردرگم می کند . البته جای نگرانی نیست چرا که ما در ادامه این مطلب تمام نکات و مطلب مرتبط با این موضوع را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم اما قبل از آن بهتر است تا با ماهیت برند و علامت تجاری در قانون اساسی امارات آشنا شوید .

قانون مربوط به علامت تجاری در کشور امارات

در امارات برند ها و علامت تجاری در چهارچوب قانون شماره ۳۷ علامت تجاری در این کشور به ثبت می رسند . این قانون در سال ۱۹۹۲ به تصویب رسید اما در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۲ یک ماده دیگر تحت عنوان مصوب ۱۹ به آن اضافه شد که در واقع نوعی اصلاحیه برای آن بود .

بر طبق این قانون هر چیزی شامل ترکیبی از عناصر بصری باشد می تواند به عنوان یک علامت تجاری به ثبت برسد . بر این اساس حروف، اسامی، اشکال، طرح ها، عکس، طراحی جعبه محصول، سمبل ها، امضا ها، مهر ها، تبلیغات و حتی صدا ها می توانند یک برند و یا علامت تجاری باشند . لازم به ذکر است که صدا تنها در حالتی به عنوان برند به ثبت می رسد که همراه با یک محصول باشد.

لازم به ذکر است که برند شما می بایست از قبل توسط شخص دیگری ثبت نشده باشد از طرفی دیگر باید برند شما ناقض قوانین مالکیت فکری نباشد و در چهار چوب قوانین جاری آن کشور باشد . بدین منظور علامت شما در طول پروسه از جهات مختلفی مورد بررسی قرار می گیرد .

حمایت امارات از برند ها و علامت های تجاری

کشور امارات در تعداد زیادی از معاهدات مطرح جهانی عضویت دارد و به همین سبب می تواند از جهات بسیار زیادی حافظ منافع شرکت شما باشد . به عبارت ساده تر مادامی که شما فرآیند ثبت برند و علامت تجاری خود را در امارات انجام دهید، مشمول مزایای بین المللی زیادی خواهید شد که به واسطه آن می توانید از حقوق خود در سطوح بین المللی دفاع کنید. این مزیت به واسطه حضور دبی در معاهدات بین المللی ممکن شده است. این معاهدات به شرح زیر است:

  1. کنوانسیون سازمان جهانی مالکیت فکری(ویپو)
  2. معاهده تریپس سازمان تجارت جهانی
  3. معاهده حمایت از مالکیت صنعتی (کنوانسیون پاریس)
  4. قرار داد های برقرار شده در بین کشور های حوزه خلیج فارس
حمایت امارات از برند ها و علامت های تجاری

حمایت امارات از برند ها و علامت های تجاری

بطور کلی امارات به واسطه معاهدات فوق از علامات تجاری و صنعتی حمایت می کند . این موضوع سبب می شود تا بسیاری از شرکت ها نسبت به ثبت برند و علامت تجاری در امارات اقدام نمایند چرا که می توانند با آسودگی خاطر در سطح جهانی به فعالیت بپردازند.

 

شرایط ثبت برند و علامت تجاری در امارات

همانگونه که گفتیم فرآیند ثبت برند و علامت تجاری در امارات اندکی پیچیده است و نبود یک مشاور و یا شخص باتجربه در کنار شما می تواند کار را برایتان دشوار تر کند . بیشتر این پیچیدگی در رابطه با درک شرایط و البته پروسه مربوط به آن است که ما به خوبی هر دوی را شرح داده ایم .

قبل از هر چیزی باید بدانید که ثبت برند و علامت تجاری در امارات برای تمامی افراد امکان پذیر نیست و تنها گروه خاصی می توانند آن را انجام دهند. این گروه ها به شرح زیر هستند :

  • سازمان های دولتی (اشخاص حقوقی عمومی)
  • بومیان کشور امارات و یا اشخاص حقوقی امارات که به هر نحوی در امور تجاری، صنعتی، خدماتی و… مشغول به کار هستند .
  • اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی که در امارات مشغول به امور تجاری، صنعتی، خدماتی و… هستند.
  • مالکین برند های معروف و معتبر خارجی و داخلی
  • اشخاص حقیقی یا حقوقی که در زمینه های مختلف اقتصادی فعالیت دارند و در یکی از کشور های دارای معاهده با امارات فعالیت دارند و یا به ثبت رسیده اند .

فرآیند ثبت برند و علامت تجاری در امارات

اگر شما یکی از واجدین شرایط فوق باشید می توانید نسبت به ثبت برند و علامت تجاری در امارات اقدام نمایید . برای انجام این کار باید پروسه های مختلفی را طی نمایید . اولین پروسه ارائه درخواست است . درخواست شما باید به زبان عربی باشد . وزارت اقتصاد امارات مسئول انجام ثبت برند و علامت تجاری در امارات است لذا باید درخواست شما به این وزارت ارائه شود . در کنار این موارد شما می بایست مدارک لازمه را هم ارائه دهید . پس از این ارائه شما در صف درخواست ها قرار می گیرید تا نوبت بررسی علامت شما شود .

فرآیند ثبت برند و علامت تجاری در امارات

فرآیند ثبت برند و علامت تجاری در امارات

هنگامی که درخواست شما مورد پذیرش قرار بگیرد در روزنامه برند ها و علامات تجاری و دو روزنامه کثیر الانتشار عربی در امارات چاپ می شود . پیش از این اتمام ثبت، یک فرصت ۳۰ روزه برای اعتراض ها ایجاد می شود و در صورت نبود هیچ گونه اعتراضی فرآیند ثبت شما نهایی می شود .

مدارک لازم برای ثبت برند و علامت تجاری در امارات

برای اینکه بتوانید درخواست ثبت برند و علامت تجاری در امارات را تکمیل کنید، باید مجموعه ای مدارک مختلف را ارائه دهید که شرح آن ها بصورت زیر است .

  • مدارک هویتی به اضافه کپی پاسپورت
  • کپی مجوز فعالیت بازرگانی در امارات
  • علامت تجاری شما و طرح آن
  • مدارک لازم برای اثبات حق تقدم برای ثبت برند در امارات
  • پیوست های لازم

در نظر داشته باشید که مازاد بر این موارد شما ممکن است نیازمند مدارک دیگری همچون وکالت نامه مالکیت فکری و امثال آن باشید. از طرف دیگر مادامی که متقاضی مورد نظر در کشور خود کنسولگری امارات را نداشته باشند می توانند مدارک و اسناد خود را در یکی از کشور های عرب زبان حوزه خلیج فارس گواهی نمایند تا بدین ترتیب فرآیند کار آن ها انجام شود. البته این موارد ممکن است پیچیدگی های بیشتری داشته باشد و لذا به همراه داشتن یک مشاور دلسوز می تواند کار را برای شما بسیار ساده تر نماید . مشاوران ما در موسسه حقوقی کاردان ارقام می توانند در تمام طول پروسه ثبت برند و علامت تجاری در امارات در کنار شما باشند .