ثبت شرکت در عراق یکی از برترین مزیت ها و شانس های شغلی است که می تواند برای صاحبان مشاغل و بیزنس ها بوجود بیاید . عراق به عنوان یک شریک تجاری بسیار عالی برای ایران شناخته می شود و به همین سبب است که ثبت شرکت در آن می تواند رشد چشم گیری را در کسب و کار شما ایجاد کند . در کنار این موارد شما می توانید به مزایای بسیار زیادی دسترسی داشته باشید که در پایین مروری کوتاه بر آن ها خواهیم داشت .

مزایای ثبت شرکت در عراق

به وسیله ثبت شرکت در عراق می توانید مزایای بسیاری را به دست آورید. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره نمود :
• دریافت اقامت دائم و داشتن روادید فراوان
• امکان صادرات کالاهای عراقی
• امکان خرید ملک ، دفتر، خودرو و…
• امکان شرکت در مناقصات و پروژه های ساخت و ساز دولتی
• امکان دسترسی به درخواست های مشارکتی دولت عراق سریع تر از سایرین
• امکان واردات مستقیم
• پیگیری راحت تر مطالبات بانکی و پولی
• امکان پیگیری سریع تر در ادارات و ارگان های دولتی در عراق و دستیابی راحت تر به مقررات
• امکان عضویت در برخی از تعاونی ها و اتحادیه های عراق
• سهولت در دریافت روادید بسیاری از کشور های اروپایی و آمریکایی
• و…

 

مزایای ثبت شرکت در عراق

این موارد تنها گوشه ای از مزیت هایی است که شما با ثبت شرکت در عراق به دست می آورید . بدیهی است که عراق با نزدیکی فرهنگی ، مذهبی و سیاسی که با کشور ایران دارد می تواند در دراز مدت بسیار بهتر و مناسب تر هم باشد و مسلما امتیازات بسیار بیشتری را هم به صاحبان شرکت ها بدهد . اگر شما هم تمایل دارید تا بدانید نحوه ثبت شرکت در عراق به چه صورت است بهتر است ادامه این متن را مطالعه بفرمایید چرا که تمام مراحل و فرآیند ها را به دقت شرح داد ایم اما قبل از توضیح این مراحل بهتر است با انواع شرکت در عراق آشنا شوید .

چه شرکت هایی را می توان در عراق ثبت نمود؟

بطور کلی انواع شرکت هایی که می توان در کشور عراق به ثبت رساند شامل چهار مورد زیر است که هر کدام را همراه با شرایط و مزایای آن معرفی نموده ایم .

ثبت شرکت تضامنی در عراق و شرایط آن

این دسته از شرکت ها را می توان جزو شرکت هایی دانست که تعداد زیادی از تاجران اقدام به ثبت آن در عراق می نمایند . این مدل شرکت ها وظیفه روادید تجاری بین دو یا چند نفر را با مسئولیت محدود انجام می دهد . برای این شرکت ها باید ۲ الی ۲۵ سهامدار حقیقی یا حقوقی موجود باشند که سهام مطابق توافق بین آن ها تقسیم می شود . این سهامداران در واقع مالکان شرکت هستند که بخشی از سرمایه و سود اصلی آن را دارند .

ثبت شرکت های سهامی در عراق (خصوصی و مختلط)

این دسته از شرکت ها هم برای انجام خدمات متنوع در عراق ثبت می شوند . برای ثبت این شرکت ها حداقل ۵ سهامدار حقیقی و یا حقوقی مورد نیاز است که می بایست سهام خود را از طریق پذیره نویسی تامین نمایند . همچنین میزان تعهدات سهامداران در قبال دیون شرکت متناسب با میزان سهام آن ها می باشد . چنانچه شرکت مورد نظر شما در زمینه خدمات بیمه و یا خدمات سرمایه گذاری فعالیت دارد می بایست شرکت شما بصورت یک شرکت سهامی ثبت شود و البته سرمایه آن نیز می بایست در یک بانک عراقی نگهداری شود . چنانچه شرکت شما در زمینه سرمایه گذاری فعالیت می کند ، نظارت بر آن توسط بانک مرکزی عراق انجام می شود .

ثبت شرکت ساده (بسیط) در عراق

این نوع شرکت یکی دیگر از انواع شرکت هایی است که می توانید در خاک عراق ثبت نمایید . این شرکت ها عموماً حجم زیادی ندارند و می توان توسط ۲ تا ۵ سهامدار نیز تاسیس شوند . البته اوراق تاسیس شرکت های بسیط باید به تایید مسئول ثبت اسناد دادگاه عراق برسد . همچنین یک نسخه از درخواست تاسیس شرکت را که در آن مشخصات سهامداران و میزان سرمایه آن ها مشخص شده را به وزارت بازرگانی عراق ارائه نمایند .

ثبت شرکت با مسئولیت محدود در عراق ( خصوصی و مختلط) :

می توان گفت بیشتر شرکت هایی که در عراق برای انجام فعالیت های عمومی ثبت می شوند از این دست شرکت ها می باشند . میزان سهامداران این شرکت ها باید حداقل ۲ و حداکثر ۲۵ شخص حقیقی یا حقوقی باشد . این شرکت باید با توافق حداقل یک شخص حقوقی دولتی انجام شود و مادامی که سهم بخش دولتی از آن کمتر از ۲۵ درصد باشد دیگر این شرکت به عنوان یک شرکت خصوصی تلقی می شود . البته لازم به ذکر است که هر یک از این سهامداران به اندازه سهم خود از شرکت در قبال دیون شرکت مسئول هستند و لذا به اندازه ی سهم نیز مسئولیت بر عهده بخش دولتی خواهد بود .

ثبت شرکت فرد یا طرح فردی

یک شخص حقیقی به تنهایی می تواند اقدام به ثبت شرکت در خاک عراق نماید که در عراق به آن طرح فردی گفته می شود و شخص در قبال تمام دیون آن شرکت مسئولیت دارد .
این موارد انواع شرکت های قابل ثبت در عراق توسط اتباع خارجی است . حال که با انواع این شرکت ها آشنا شدید بهتر است به سراغ مراحل ثبت شرکت در عراق برویم.

مراحل ثبت شرکت در عراق

شما با دنبال نمودن مراحل زیر می توانید اقدام به ثبت شرکت در عراق نمایید .
اولین گام در ثبت شرکت در عراق دریافت نام تجاری از اتاق بازرگانی یا اتحادیه های مربوطه است . پس از این کار شما می بایست قرار داد امضا شده ای که مشروح فعالیت شرکت و امضای سهامداران و شرکا را دارد ارائه نمایید و پس از آن سرمایه شرکت را ( که به دینار عراقی محاسبه می شود ) به حساب یکی از بانک های مورد تایید عراقی واریز نموده و البته عوارض لازم را به هم به مسئول ثبت شرکت ها تقدیم نمایید .

بعد از موارد بالا شما می بایست در قرار داد تاسیس محدوده ی فعالیت شرکت را ذکر نمایید و در صورتی که شرکت شما سهامی باشد باید علاوه بر این موارد سند پذیره نویسی امضا شده توسط موسسان و گزارش سود اقتصادی شرکت را هم ارائه نمایید . در انتهای این موارد شما می بایست یک حقوق دان از اتحادیه حقوق دادن ها و یک حسابرس از اتحادیه حسابدان انتخاب و یک مدیر تام الاختیار را هم برگزینید. بعد از انجام مراحل فوق به عنوان آخرین کار می بایست موافقت وزارت کشور در مورد مشارکت افراد خارجی در شرکت را هم دریافت نمایید . البته گاهاً این مراحل می تواند نسبت به نوع شرکت و متقاضی پیچیده شود لذا اگر در رابطه با ثبت شرکت در عراق سوالی دارید می توانید هم اکنون با مشاوران ما در شرکت کاردان ارقام تماس حاصل فرمایید .