ثبت کاهش و افزایش سرمایه شرکت موضوعی است که مورد توجه تمامی افرادی که دارای شرکت از هر نوع بوده می باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا روش های مفید و کاربردی را برای ثبت کاهش و افزایش سرمایه شرکت عنوان نماییم. یکی از مهم‌ترین بندهایی که در هنگام ثبت شرکتهای تجاری و غیرتجاری باید آنها را رعایت کنیم این است که سرمایه اولیه شرکت باید تمام و کمال تامین گردد. همچنین در زمانی که شرکت مد نظر در حال فعالیت می باشد، توجه به سرمایه و بودجه شرکت که بر اساس آن فعالیت های شرکت پیش می رود موضوع بسیار کلیدی و مهم است.

کاهش و افزایش سرمایه شرکت:

سرمایه شرکتی که ما داریم و در حال فعالیت است می تواند به دلایل مختلفی دچار تغییر شده و نیاز باشد تا اقدامات لازم برای ثبت کاهش و افزایش سرمایه شرکت را انجام دهیم. سرمایه شرکت یکی از مهم ترین موارد آن شرکت و به عنوان پارامتر اساسی برای کسب سود بیشتر در شرکت حساب می آید. وقتی که در مورد سرمایه شرکت سخن بگویم از میزان اعتبار آن شرکت صحبت می کنیم.
برای اینکه چه میزان از سرمایه شرکت را افزایش دهیم هیچ گونه مرزی وجود نداشته و ما به هر مقدار که بخواهیم می توانیم به فرآیند ثبت کاهش و افزایش شرکت بپردازیم البته باید بگویم در مورد بحث کاهش سرمایه شرکت قوانین حداقلی وجود داشته و به عنوان مثال حداقل سرمایه برای یک شرکت سهامی عام نباید کمتر از ۵۰۰ هزار تومان باشد و یا برای یک شرکت سهامی خاص نیز نباید کمتر از ۱۰۰ هزار تومان باشد.

فرآیندهای ثبت کاهش و افزایش سرمایه شرکت:

شرکت های در حال فعالیت بنا به پیشبرد اهدافشان و طبق شرایط اختیاری و یا اجباری در بعضی زمینه ها مجبور به ثبت کاهش و افزایش سرمایه شرکت خود می باشد. منظور از ثبت کاهش و افزایش سرمایه شرکت این می باشد که میزان اسمی سرمایه موجود در شرکت را نسبت به زمانی که شرکت تاسیس شد بالا برده و یا پایین ببیاوریم که این مورد باید در اساسنامه شرکت نیز قید شود. نکته ای که در مورد ثبت کاهش و افزایش سرمایه شرکت ها باید به آن توجه ویژه داشته باشیم این است که هر گونه تغییر مورد نیاز برای ثبت کاهش و افزایش سرمایه شرکت باید توسط مراجع ذی صلاح و همچنین مجمع عمومی فوق ‌العاده تایید شده و توسط سیستم‌های اداری این مراکز انجام گردد.در مورد تصمیم هایی که برای ثبت کاهش و افزایش سرمایه شرکت به آنها مبادرت می ورزیم باید یکسری نکات و موارد را رعایت کنیم که شامل این می باشد که برای مبلغی که می خواهیم به سرمایه شرکت بیافزاییم تاییدیه داشته باشیم و این مبلغ تادیه گردد و همچنین فرایند ثبت کاهش و افزایش سرمایه شرکت ما به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت نیز برسد و تمامی سرمایه قبلی که در شرکت موجود بوده تادیه گردد.

ثبت کاهش و افزایش سرمایه شرکت

روشهای ثبت کاهش و افزایش سرمایه شرکت:

روش های کلی برای ثبت کاهش و افزایش شرکت وجود دارد که ما در زیر به آنها می پردازیم.
مواردی که در زیر ذکر می شود از مورد اول تا پنجم مربوط به افزایش سرمایه شرکت و از پس آن مربوط به روشهای کاهش سرمایه شرکت می باشد:

۱٫ او می توانیم سرمایه شرکت خود را از طریق افزایش مبلغ اسمی سهام شرکت افزایش دهیم.
۲٫ ما می توانیم از طریق ارزش های جدیدی را که سهام به دست آوردن و همچنین انتقال سود و موارد حاصل از سود تقسیم نشده به افزایش سرمایه شرکت به پردازیم.
۳٫ یکی از روشهای افزایش سرمایه شرکت این می باشد که اوراق قرضه موجود را به سهام تبدیل کنیم.
۴٫ همچنین می توانیم مبالغی که به صورت نقدی توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی به شرکت ورود پیدا می‌کنند را به سهام تبدیل کنیم.
۵٫ روش دیگر این است که مبالغ اسمی وارد شده به شرکت را به صورت نقدی پرداخت کنیم.
۶٫ در صورتی که در زمان فعالیت، شرکت دچار خسارت شده و نیمی از سرمایه خود را از دست بدهد و با توجه به تاییدیه مجمع فوق العاده می تواند نسبت به کاهش سرمایه به میزان خسارت دیده شده اقدام نمود که به این روش کاهش اجباری سرمایه شرکت می گویند.
۷٫ روش دیگر نیز برای کاهش سرمایه شرکت وجود دارد که تحت عنوان روش اختیاری کاهش سرمایه شرکت ذکر گردیده است و طبق آن در صورتی که شرکت دارای سرمای بیش از نیاز خود باشد می‌تواند تصمیم به کاهش سرمایه و بازگرداندن مبالغ مورد نظر به شرکا بگیرد و نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که این تصمیم باید توسط مجمع فوق العاده تایید و تصویب گردد.

 

موسسه کاردان ارقام رئیس و عضو انجمن صنفی خدمات اداری استان تهران با داشتن سابقه ۲۷ ساله در زمینه خدمات اداری مشاور خوبی در این زمینه برای شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید : ۰۲۱۶۶۷۰۴۶۳۰ ۰۲۱۶۶۷۱۳۵۹۶