یقیناً تا کنون نام کارت بازرگانی به گوشتان خورده است. این کارت که تشابه زیادی به کارت ملی دارد، در حقیقت یک نوع کارت هوشمند می باشد که برای بازرگانان صادر می شود . اخذ کارت بازرگانی به نحوی مجوزی برای انجام فعالیت های صادراتی و وارداتی می باشد . البته این مورد تنها یکی از شاخص ترین مزیت های کارت بازرگانی است که به دارنده آن تعلق می گیرد اما در واقع این کارت مزیت های بسیار زیادی را ایجاد می کند که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم . البته باید بدانید که اخذ کارت بازرگانی برای بسیاری از امور هم اجباری می باشد و به همین جهت است که به بازرگانان توصیه می شود تا در صورت لزوم نسبت به تهیه آن اقدام نمایند . ما در ادامه توضیحات کاملی در رابطه با اهمیت اخذ کارت بازرگانی داده ایم اما قبل از آن بهتر است با کارت بازرگانی و مزیت های آن آشنا شوید .

کارت بازرگانی چیست ؟

کارت بازرگانی نوعی مجوز برای صادرکنندگان و واردکنندگان می باشد که با وجود آن می توانند نسبت به امور تجاری اقدام نمایند . این کارت در طی یک پروسه چند ماهه و پس از احراز هویت و داشتن شرایط و مدارک لازم صادر می شود. لازم به ذکر است که کارت بازرگانی هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی صادر می شود که مدارک و شرایط دریافت برای هر یک از این اشخاص متفاوت می باشد .

کارت بازرگانی با توجه به اهمیتی که دارد در بسیاری از پروسه های اداری کشور مورد استفاده قرار می گیرد و داشتن آن برای بسیاری از فعالیت ها امری الزامی می باشد . ما در ادامه مشروحی از مواردی که اخذ کارت بازرگانی برای آن ها الزامی می باشد را ذکر کرده ایم .

فعالیت های وابسته به کارت بازرگانی

همانگونه که اشاره کردیم، اخذ کارت بازرگانی برای مجموعه ای از فعالیت ها الزامی می باشد . این فعالیت ها به شرح زیر می باشد . لازم به ذکر است که بسیاری از موارد به عنوان مزیت برای دارندگان به حساب می آیند و در مواردی داشتن کارت بازرگانی تنها راه آن ها نمی باشد اما با این اوصاف اگر مایل به اخذ کارت بازرگانی باشید، می توانید با مشاوران ما در موسسه کاردان ارقام تماس حاصل فرمایید .

واردات از مناطق آزاد

یکی از مهم ترین مزیت هایی که کارت بازرگانی به همراه دارد، واردات از مناطق آزاد تجاری می باشد. این دسته از مناطق توسط دولت تعیین شده و به نوعی فرآیند واردات را برای بازرگان ها ساده تر می نمایند. بازرگان ها می توانند از این مناطق با تعرفه های کمتر و البته مزیت های قانونی بیشتری اقدام به امر واردات نمایند . اما انجام واردات در این مناطق و ترخیص کالا در آن ها تنها منوط به داشتن کارت بازرگانی است . به عبارت ساده تر در صورت نداشتن کارت بازرگانی قادر نخواهید بود از این مناطق واردات داشته باشید .

صدور ویزای تجاری

ویزای تجاری از دیگر ویزا های مهم است که برای سفر های تجاری بسیار مناسب است . این ویزا به شما کمک می کند تا فرآیند ورود و خروج شما به کشور تسهیل شود. از طرفی دیگر این ویزا به شما کمک می کند تا در صدور ویزا برای شما در کشور مقصد بسیار ساده تر شود . این ویزا می تواند مزایای دیگری را هم در امور گمرکی برای شما به همراه داشته باشد. منتها یکی از شروط اصلی صدور آن داشتن کارت بازرگانی است .

عضویت در اتاق بازرگانی

اتاق بازرگانی را می توان یکی از نهاد های مهم در امور بازرگانی دانست . این نهاد از اهمیت بسیار زیادی برای بازرگان ها برخوردار است . مشارکت در این اتاق می تواند فرصت های بسیاری زیادی را در زمینه صادرات و واردات فراهم نماید و همین موضوع سبب می شود تا بسیاری از افراد متمایل به عضویت در آن باشند . برای عضویت در این اتاق شما می بایست حتما کارت بازرگانی را داشته باشید .

صادرات کالاهای ایرانی مجاز

صادرات یکی دیگر از اموری است که به شما کمک می کند تا موقعیت های بیشتری در بازار های جهانی داشته باشید . این موضوع برای تجار ایرانی و البته تولید کننده ها اهمیت بسیار زیادی دارد و داشتن این کارت به شما کمک می کند تا فرآیند صادرات برای شما بسیار ساده تر شود . این نکته را باید در نظر بگیرید که یکی از اصلی ترین شروط صادرات کالا های ایرانی، داشتن کارت بازرگانی است لذا اگر قصد صادرات را دارید ، می بایست نسبت به دریافت این کارت اقدام نمایید.

ترخیص کالا

ترخیص کالا را می توان یکی از مهم ترین فرآیند های گمرکی در کشور دانست که کمک می کند تا بتوانید محصولات و کالاهای خود و یا دیگران را از پایانه های گمرکی ترخیص نمایید . یکی از اصلی ترین شروط برای ترخیص کالا، داشتن کارت بازرگانی است .

شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی در زمینه تجارت

هر ساله در اقصی نقاط جهان نمایشگاه های مختلفی برای ارائه محصولات و یا خدمات ویژه در حیطه بازرگانی و تجارت برگزار می شود . بسیاری از این نمایشگاه ها عمومی هستند و بسیار دیگر  تخصصی می باشد. داشتن کارت بازرگانی یکی از مزیت هایی است که می تواند شما را از این نمایشگاه ها مطلع سازد و یا زمینه شرکت در آن ها را برایتان فراهم نماید.

شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی در زمینه تجارت

شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی در زمینه تجارت

صدور گواهی مبدا

گواهی مبدا از دیگر مزیت هایی است که می تواند فرآیند صادرات و واردات را برای شما ساده تر نماید. یکی از اصلی ترین شروط برای صدور این گواهی، داشتن کارت بازرگانی است .

انجام حق العمل کاری در گمرک

حق العمل کاری یکی دیگر از فعالیت هایی است که در گمرک کشور انجام می شود و انجام آن منوط به داشتن کارت بازرگانی است . البته این موارد تنها بخشی از فعالیت هایی است که با اخذ کارت بازرگانی برایتان ممکن می شود. مبادله اطلاعات با تجار خارجی ، ثبت علامت تجاری با ریشه لاتین و… از دیگر مواردی است که داشتن کارت بازرگانی آن را ممکن می کند . اگر شما هم برای انجام فعالیت های تجاری خود نیازمند اخذ کارت بازرگانی هستید، می توانید هم اکنون با کارشناسان ما در موسسه حقوقی کاردان ارقام تماس حاصل فرمایید و اطلاعات بیشتری را در این رابطه دریافت نمایید.