تعیین حوزه مالیاتی یکی از مهم ترین اموری است که می بایست پس از ثبت شرکت انجام شود . این کار کمک می کند تا فرآیند های اداری و امور دارایی و مالیاتی شرکت بدون مشکل انجام شود. شرکت ها حداکثر می بایست طی یک ماه نسبت به تعیین این حوزه اقدام نمایند و مادامی که در زمان مقرر نسبت به تعیین آن اقدام نورزند، با جریمه های قانونی مواجه می شوند. ما در این مطلب نکات لازم در این زمینه را خدمت شما عزیزان ارائه داده ایم و مدارک لازم برای این کار را هم برای شما ذکر کرده ایم اما قبل از آن بهتر است با حوزه مالیاتی و مزایای آن آشنا شوید .

تعیین حوزه مالیاتی و مزایای آن

تعیین حوزه مالیاتی را می توان یکی از مهم ترین اموری دانست که می بایست پس از ثبت شرکت و صدور آگهی آن در روزنامه انجام شود . طبق ماده ۱۱۰ قانون مالیات می بایست کلیه اشخاص حقوقی نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام ورزند . بر طبق این قانون می بایست کلیه اشخاص حقوقی اعم از شرکت ها و موسسات، اظهارنامه، ترازنامه، سود و زیان متکی به دفاتر مالی و سایر اسناد و مدارک مالی خود را حداکثر تا ۴ ماه پس از سال مالیاتی به نزدیک ترین شعبه اداره مالیات تسلیم نمایند . لازم به ذکر است که می بایست همراه با مدارک یاد شده ، مجموعه ای از اسناد مربوط به شناسایی سهامداران و اعضا را نیز ارائه دهند . این مدارک شامل لیست تمامی سهامداران و شرکا به همراه نشانی و میزان سهم هر یک از آن ها می باشد.

شما می بایست این مدارک را به نزدیک ترین شعبه اداره مالیات تحویل دهید . برای نخستین بار می بایست پرونده تشکیل دهید و مدارک لازمه را ارائه دهید . این مدارک در انتهای این متن ذکر شده است . این مدارک صرفاً برای اولین بار ارائه می شود و دفعات دیگر تنها تغییرات آن ها می بایست ارائه شود . لازم به ذکر است که اگر شما مالک یک شرکت خارجی فعالی در ایران باشید و یا در ایران هیچ گونه دفتری نداشته باشید، می بایست اداره مالیات تهران را به عنوان حوزه مالیاتی خود انتخاب نمایید .

با تعیین حوزه مالیاتی شما می توانید از مزایای مختلفی بهره مند شوید . با تعیین این حوزه شما می توانید نسبت به صدور کارت بازرگانی، اخذ کد اقتصادی، امکان شرکت در مزایدات و مناقصات ، دریافت تسهیلات بانکی ، افتتاح حساب بانکی، امکان تشکیل پرونده برای بیمه کارکنان و… اشاره نمود . لازم به ذکر است که شما می بایست فرآیند کلی این امور را از همان حوزه مالیاتی خود پیگیری نمایید . البته می بایست این نکته را هم در نظر داشته باشید که عدم تشکیل پرونده در اداره مالیات و یا عدم تعیین حوزه مالیاتی می تواند منجر به برخورد های قانونی شود . چنانچه شما در موعد مقرر شده به اداره مالیات مراجعه نکنید و مطابق قانون نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام نورزید، عملاً در مقابل قانون قرار گرفته اید و مطابق با قانون مالیات های مستقیم، محکوم به پرداخت جریمه خواهید شد . مجموع این موارد اهمیت تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده در اداره مالیات را بیشتر نموده است . ما در ادامه مدارک لازم برای این امر را ذکر کرده ایم .

تعیین حوزه مالیاتی و مزایای آن

تعیین حوزه مالیاتی و مزایای آن

مدارک مورد نیاز برای تعیین حوزه مالیاتی

همانگونه که در بالا اشاره کردیم شما ملزم به تعیین حوزه مالیاتی خود و تشکیل پرونده در آن هستید . برای این کار بهتر است به نزدیک ترین شعبه اداره مالیات مراجعه نمایید . البته قبل از مراجعه می بایست مجموعه ای از مدارک را آماده سازید و همراه خود ببرید . شما می توانید لیست این مدارک را از اداره مذکور دریافت نمایید ولی ما برای سهولت کار شما لیست مدارک را در پایین قرار داده ایم. این مدارک به شرح زیر است :

  • یک نسخه کپی از شناسنامه و کارت کلی تمامی شرکا
  • ارائه قبض های تلفن و برق مقر اصلی شرکت
  • کپی پروانه کسب شرکت
  • درخواست اظهارنامه مالیاتی (باید امضا تمامی صاحبان امضا بر روی آن باشد)
  • مدارک ثبتی شرکت( اساسنامه ، شرکت نامه ، آگهی تاسیس)
  • ارائه آدرس مقر اصلی شرکت ( این آدرس باید حتماً واقعی باشد و دارای کاربری اداری و یا تجاری باشد وگرنه شرکت متخلف محسوب می شود)
  • ارائه مدارک مالکیتی دفتر ( در صورتی که اجاره ای باشد باید اجاره نامه ارائه شود )
  • هزینه های مربوطه به امور دفتر و اداری ( قریب به ۴۵۰ هزار تومن برای تعیین حوزه و دریافت کد اقتصادی)

مهم : در نظر داشته باشید که منازل مسکونی قابلیت دریافت کد اقتصادی را ندارند و لذا می بایست هنگامی که آدرس شرکت خود را درج و ثبت می نمایید، حتما آدرس دفتری با کاربری اداری و یا تجاری را ثبت نمایید .

این نکته را در نظر داشته باشید که این اداره گاهاً متناسب با نوع شرکت و البته کسب و کار می تواند مدارک دیگری را هم به منظور احراز هویت بیشتر تقضا نماید . از طرفی تاخیر های زمان دار در این فرآیند می تواند منجر به جریمه های قانونی شود که حضور یک وکیل و شخص با تجربه می تواند مانع از این مشکلات شود . متخصصان ما در موسسه حقوقی کاردان ارقام می توانند مانع از بروز این مشکلات برای شما شوند.