فوت یکی از شرکا را می توان جزو رویداد هایی دانست که ممکن است برای هر شرکتی بوجود بیاید و مسلما این موضوع هم امری انکار ناپذیر است. در واقع شرکت ها (اشخاص حقوقی ) بدین دلیل تشکیل می شوند تا در صورت فوت یکی از اعضا یا همان شخص حقیقی، بقای کسب و کار به خطر نیفتد . البته این فرآیند می تواند متناسب با هر نوع شرکتی متفاوت باشد و در شرکت های مختلف قوانین جداگانه ای برای آن وجود دارد .

ما این قانون ها را در انواع مختلفی از شرکت ها مورد بررسی قرار داده ایم .اگر شما هم با چنین مسئله ای مواجه هستید و یا می خواهید در مورد تاثیر فوت یکی از شرکا بر روی آینده یک شرکت مطلع شوید، می توانید تا انتهای این متن ما را همراهی کنید چرا که تمام مطالب لازم در این زمینه را ارائه داده ایم.

تاثیر فوت یکی از شرکا بر شرکت های مختلف

همانگونه که می دانید انواع مختلفی از شرکت ها در ایران فعال هستند که از جمله آن ها می توان به شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت سهامی خاص و عام، شرکت تضامنی، شرکت تعاونی و… اشاره نمود . هر یک از این شرکت ها قوانین ویژه ای برای تاسیس و فعالیت دارند و بدیهی است که برای هنگام فوت یکی از اعضا نیز شرایط مختص به خود را دارند . ما در ادامه تمام این شرکت ها ذکر کرده ایم و شرایط لازم برای هر کدام را هم به دقت شرح داده ایم .

فوت یکی از شرکا در شرکت سهامی خاص و عام

شرکت های سهامی خاص و عام را می توان از محبوب ترین انواع شرکت ها در ایران دانست که تعداد زیادی از شرکت ها در چهارچوب آن ها ثبت می شوند . در این شرکت ها مرگ یکی از شرکا کمترین تاثیر را بر روی بقا و فعالیت یک شرکت دارد . البته ممکن است در شرکت های سهامی خاص در اساسنامه بند هایی برای این موضوع تعیین شود بدین گونه که بقای شرکت منوط به بقای یکی از اشخاص باشد که البته این موضوع در شرکت های سهامی عام عملاً وجود ندارد .

در این شرکت ها هنگامی که یکی از شرکا فوت نماید، ورقه سهام وی، مانند سایر دارایی های شخص ، به ورثه وی منتقل می شود . البته برای این امر باید شرکت یک صورتجلسه تشکیل دهد و آن را به اداره مالیات و اداره ثبت شرکت ها ارسال نماید . البته برای اداره ثبت شرکت ها باید گواهی مالیات بر ارث و برگه حصر وراثت را هم ارسال نمود تا فرآیند انجام آن تکمیل شود . باید این نکته را در نظر داشت که در صورت انتقال سهم به ورثه، آن ها همان مزایای شخص متوفی را خواهند داشت .

فوت یکی از شرکا در شرکت سهامی خاص و عام

فوت یکی از شرکا در شرکت سهامی خاص و عام

نکته ای که در رابطه با این شرکت ها وجود دارد مسئولیت شخص متوفی در شرکت می باشد . مادامی که این شخص مدیر عامل باشد، می بایست اعضای علی البدل ( در صورت کفایت و رضایت سهامداران) بجای او فعالیت نمایند اما اگر عضو علی البدلی نباشد و یا شخص کفایت کافی برای این مسئولیت را دارا نباشد، می بایست یک مجمع عمومی تشکیل و مدیر عامل جدید منصوب شود .

فوت یکی از شرکا در شرکت تعاونی

شرکت های تعاونی مانند سهامی عام و خاص به عنوان شرکت تجاری به حساب می آیند . در این دسته از شرکت ها نیز پس از مرگ یکی از شرکا، سهم وی به ورثه آن تعلق می گیرد که در این حالت می بایست مطابق قانون عمل شود . البته اگر این سهم به طلبکاران تعلق گیرد، شخص طلبکار به عنوان سهامدار وارد شرکت نمی شود .

فوت یکی از شرکا در شرکت تضامنی

شرکت تضامنی را می توان از محبوب ترین شرکت های قائم به شخص دانست . این دسته از شرکت ها بطور کامل به اشخاص وابسته هستند و بقای آن ها وابسته به بقای این شرکا می باشد . به عبارت ساده تر بعد از مرگ یکی از شرکا در شرکت تضامنی، عملاً می بایست آن شرکت منحل شود. البته قانون تجارت برای این دسته از شرکت ها استثنا قائل شده است. مادامی که ورثه یا نماینده آن ها رضایت خود مبنی بر ادامه فعالیت را ابلاغ نماید، می توان از انحلال شرکت صرف نظر و فعالیت عادی آن را ادامه داد . بدین منظور ورثه و یا نماینده وارثین می بایست ظرف یک ماه رضایت و یا عدم رضایت خود در این رابطه را اعلام نمایند و عدم اعلام ، مبنی بر رضایت می باشد .

فوت یکی از شرکا در شرکت با مسئولیت محدود

شرکت با مسئولیت محدود را می توان از دیگر شرکت های قائم به شخص دانست . اساساً بقای این دسته از شرکت ها نیز وابسته به بقای سهامداران آن ها می باشد . اما در قانون تجارت در این رابطه موضوعی بیان نشده است بلکه تنها در بخش اسباب انحلال شرکت با مسئولیت محدود ذکر شده است که امکان انحلال شرکت پس از فوت یکی از شرکا به شرط پیش بینی در اساسنامه وجود دارد . به عبارت ساده تر اگر در اساسنامه این موضوع پیش بینی شود ، با مرگ یکی از شرکا، شرکت منحل می شود .

فوت یکی از شرکا در شرکت نسبی و مختلط غیر سهامی

این دو مورد از شرکت ها نیز جزو شرکت های قائم به شخص به حساب می آیند و بقای آن ها محدود به بقای اشخاص است . به عبارت ساده تر پس از مرگ یکی از شرکا ، شرکت منحل می شود و شرایط آن دقیق مشابه شرایط شرکت های تضامنی می باشد . البته این موارد می تواند متناسب با نوع شرکت و البته نوع شرایط متفاوت باشد . شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در موسسه حقوقی کاردان ارقام در تماس باشید .