شاید شما نیز بارها شنیده باشید که تمامی شرکت ها موظف می باشند که طبق قانون دفاتر خود را پلمپ کنند و این سوال برایتان پیش آمده باشد که منظور از پلمپ دفاتر چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که در اینجا منظور از پلمپ دفاتر،دفتر روزنامه و دفتر کل است.دفتر روزانه به همان دفتری میگویند که در ان فعالیت هی روزانه تاجر ثبت میشود و تاجر موظف است تا تمامی دیون و مطالباتی را که مربوط به صادرات و وارداتش میباشد را در این دفتر ثبت کند.

در تعریف دفتر کل نیز باید به ماده ۸ قانون تجارت استناد کنیم.به طور خلاصه در این ماده آمده است که همه ی تجار در هر صنفی که باشند باید حداقل هفته ای یکبار کلیه ی معاملاتشان را از دفتر روزنامه استخراج کرده و پس از اختصاص دادن صفحاتی مخصوص در دفتر کل برای ثبت این اطلاعات،آنان را به طور منظم دسته بندی کنند.

چگونگی انجام پلمپ دفاتر

اکنون که با تعریف پلمپ دفاتر اشنا شدیم،بهتر است چگونگی و نحوه ی انجام این عمل قانونی را نیز مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم.تنها مرجعی که حق پلمپ دفاتر رت دارد،مرجعی به نام ثبت شرکت ها میباشد.نحوه ی کار این مرجع اینگونه است که در ابتدا تمامی صفحات شماره گذاری میشود و پس از آن شماره ثبت شرکتی که در آن وارد میشود همزمان مهر اداره ثبت شرکت ها نیز در انتهای آن درج میشود.

یکی از مزایای اصلی انجام این عملیات آن است که دیگر امکان هیچگونه جابجایی و یا حتی تغییر اطلاعات  و اسناد و مدارک برای صاحبان دفاتر وجود نخواهد داشت و در پایان هر سال مالی،شرکت ها موظف می باشند که این دفتر را به اداره ی مالیات کشور بسپارند.

ناگفته نماند که اگر شرکتی در طول یک سال مالی هیچگونه فعالیت تجاری نداشته باشد باز هم موظف است تا پلمپ دفاتر را انجام دهد و دفتر را حتی اگر سفید باشد به اداره ی مالیات تحویل دهد.

قواعد مربوط به پلمپ دفاتر

مسلما پلمپ دفاتر نیز همانند دیگر اعمال حقوقی،دارای قواعدی میباشد که تاجران باید آنها را رعایت کنند.برخی از این قواعد به شرح زیر می باشد:

۱٫تمامی معاملات انجام شده در طول سال مالی،اعم از صادرات و واردات،باید به  ترتیب و بر اساس تاریخ و به طور منظم در دفاتر دسته بندی و ثبت شوند.نباید هیچگونه مورد نامفهومی وجود داشته باشد که در تاریخ معاملات نامفهوم باشد.

۲٫صاحبان دفاتر باید این موضوع را در نظر داشته باشند که برای جلوگیری از هرگونه خط خوردگی،بهتر است در ابتدا اطلاعات را در چرک نویس ثبت کنند و پس از آنکه اطمینان کامل حاصل کردند که اعداد و ارقام صحیح میباشند،انها را وارد دفتر اصلی کنند.

مراحل پلمپ دفاتر

بهتر است شرکت هایی که در طول سال معاملات متعددی را انجام میدهند،از همان ابتدا به فکر سفارش دفتر ۲۰۰ برگ باشند تا از اضافه کاری و انجام مراحل پلمپ دفاتر برای بار دوم،جلوگیری شود.

این مراحل به طور خلاصه به شرح زیر می باشد:

۱٫تکمیل اطلاعات در سامانه

۲٫فشردن دکمه ی(پذیرش نهایی)

پرینت از رسید پذیرش نهایی و اظهارنامه پلمپ

  1. تایید کارشناس اداره ثبت شرکت ها

۵٫پرداخت هزینه لازم به صورت اینترنتی

۶٫ارسال دفاتر پلمپ شده به آدرس وارد شده در سامانه

پیامد عدم پلمپ دفاتر

همه ی شرکت ها برایان که بتوانند کد اقتصادی دریافت کنند باید مراحل پلمپ دفاتر را به طور کامل گذرانده باشند.پس از دریافت کد اقتصادی اصولا تجار و شرکت های تجاری می توانند از مفاصا حساب مالیاتی شان اطلاع پیدا کنند.

بنابراین در صورت عدم تحویل دفاتر پلمپ شده،مشخص میشود که شرکت های تجاری در امور مالیاتی شفاف میباشد و هرگونه خلل در رابطه با این موضوع،عواقبی چون جریمه شدن از طرف اداره امور مالیاتی و در نهایت غیر قابل استناد بودن دفاتر تجار را در پی خواهد داشت.