اعمال تغییرات در هیئت مدیره شرکت های سهامی خاص جزو امور رایجی است که به شرکت ها قدرت انعطاف می دهد و این امکان را فراهم می کند تا خود را با شرایط جدید وفق دهند . این کار کمک می کند تا شرکت ها شرایط مدیریتی و نظارتی جدیدی را تجربه نمایند که در موفقیت آن ها موثر است . از طرفی دیگر اختلافات و یا گاهاً انتقالاتی که بین سهم ها بوجود می آید عموماً منجر به ورود اعضای جدید به بدنه شرکت می شود و به همین جهت تغییرات در هیئت مدیره شرکت های سهامی خاص امری ضروری می باشد . در ادامه این موضوع مروری کوتاه بر روی این مبحث خواهیم داشت .

انواع تغییرات در هیئت مدیره شرکت های سهامی خاص

هیئت مدیره را می توان یکی از ارکان های مهم در بدنه شرکت ها دانست که حضور و وجود آن ها برای پیش برد بهتر فرآیند مدیریت شرکت امری الزامی است . بطور کلی برای رسمی شدن یک شرکت سهامی خاص لازم است که هیئت مدیره آن شکل بگیرد و تنها در این حالت است که می توان گفت یک شرکت سهامی خاص ساختاری قانونی دارد . اما این هیئت می تواند متناسب با زمان و شرایط دچار تحول شود و لذا نیازمند تغییرات مختلفی است . بطور کلی می توان چهار نوع تغییر را در هیئت مدیره شرکت های سهامی خاص اعمال نمود . این تغییرات شامل موارد زیر است :

۱٫ افزایش و کاهش تعداد اعضای هیئت مدیره
۲٫ تعیین دارندگان حق امضا
۳٫ انتخاب مدیران و بازرسان
۴٫ تعیین مقام مدیر ها

این موارد رایج ترین تغییراتی است که می توان در هیئت مدیره یک شرکت سهامی خاص اعمال نمود . ما در ادامه مروری کوتاه بر هر یک از این تغییرات خواهیم داشت و نکات و مسائل مهم پیرامون آن را خدمت شما عزیزان ارائه می دهیم . البته در نظر داشته باشید که هر یک از این تغییرات خود نیازمند مراحل و تشریفات قانونی و اداری مخصوص به خود است که برای انجام آن ها توصیه می شود مشاوره های لازم را از کارشناسان ما دریافت نمایید .

افزایش و یا کاهش تعداد اعضای هیئت مدیره

این موضوع را می توان یکی از انواع تغییرات در هیئت مدیره شرکت های سهامی خاص دانست که شرکت ها با بزرگ شدن خود آن را تجربه می کنند .برای انجام این تغییر می بایست مجمع عمومی شکل بگیرد و سپس مدارک و صورتجلسه آن (مبنی بر حذف یا پذیرش عضو جدید) تحویل اداره ثبت شرکت ها داده شود. البته لازم به یادآوری است که اگر این تغییرات با دگرگونی میزان سهم هر یک از سهامدارhن همراه باشد، باید حتما برای آن مجمع عمومی فوق العاده شکل بگیرد .
در شرکت های سهامی خاص هیچ گونه محدودیتی در رابطه با تعداد هیئت مدیره لحاظ نشده پس یک شرکت می تواند نامحدود عضو در هیئت مدیره خود داشته باشد اما برای کاهش نمی توان آن را کمتر از ۲ نفر کرد. بطور کلی برای ثبت شرکت های سهامی خاص باید حداقل سه سهامدار و دو عضو هیئت مدیره موجود باشد که این اعضا می توانند از سهامداران هم باشند . در واقع دلیل اینکه نمی توان کمتر از ۲ عضو در هیئت مدیره داشت همین مسئله است .

نکته: اگر تغییر اعضا به تغییر سهم منجر شود باید مستندات آن و مالیات تغییر سهام به اداره مالیات پرداخت شود .

افزایش و یا کاهش تعداد اعضای هیئت مدیره

افزایش و یا کاهش تعداد اعضای هیئت مدیره

تعیین دارندگان حق امضاء

داشتن حق امضا یکی از مهم ترین فاکتور هایی است که در یک شرکت وجود دارد . این امضا برای اسناد تعهدآور و یا اسناد اداری مورد استفاده قرار می گیرد که می توان آن را بر اساس صورتجلسه هیئت مدیره تعیین و به اشخاص ارائه داد . هیئت مدیره می تواند حق امضا را به شخص یا اشخاص مختلف واگذار نماید و یا حق امضا آن ها را تنها به دسته ای از افراد محدود نماید . بدیهی است که هر گونه تغییرات در هیئت مدیره شرکت های سهامی خاص می تواند بر بروی این حق موثر باشد و لذا این موضوع هم در این حیطه بررسی می شود.

انتخاب مدیران و بازرسان

مدیران و بازرسان می بایست توسط هیئت مدیره انتخاب شوند و لذا تغییرات هیئت مدیره می تواند بر روی آن ها موثر باشد . این افراد تنها در مجمع عمومی فوق العاده و یا مجمع عمومی سالیانه تعیین می شوند که مقبولیت آن ها منوط بر صورتجلسه ارائه شده از هیئت مدیره انجام می شود . از آنجایی که تغییر اعضای هیئت مدیره می تواند منجر به تغییر این سمت ها شود، لذا ممکن است در مجمع های بعدی و یا بنا به درخواست هیئت مدیره جدید تغییراتی در دوره های بعدی اعمال شود.

تعیین مقام مدیر ها

تعیین مقام و سمت ها یکی از انواع تغییرات در هیئت مدیره شرکت های سهامی خاص می باشد که در ساختار مدیریت شرکت موثر می باشد . مقام های موجود در هیئت مدیره عبارتند از رئیس هیئت مدیره ، نایب رئیس هیئت مدیره ، منشی هیئت مدیره و عضو هیئت مدیره که می بایست در طول مجمع مقام های این اشخاص تعیین شود . البته ممکن است این مقام ها در طول مدت زمان مختلف دچار تغییر شوند و یا افراد دیگر جایگزین شوند . هر گونه تغییری که در این مقام و سمت ها صورت گیرد باید در مجمع عمومی و یا مجمع عمومی فوق العاده به تصویب برسد و صورتجلسه هیئت مدیره را هم داشته باشد .

مهم : برای اعمال هر یک از تغییرات فوق مدارک مختلفی نظیر صورتجلسه با امضای حاضرین، مدارک شناسایی آن ها ، برگ نمایندگی ، مجوز از مراجع و… لازم است . این مدارک باید به ادارات ذی ربط نظیر اداره ثبت شرکت ها و یا اداره مالیات ( در طی موارد و مراحل مختلف) ارائه شود.

تعیین مقام مدیر ها

تعیین مقام مدیر ها

اعمال هر گونه تغییرات در هیئت مدیره شرکت های سهامی خاص ملزم به انجام مراحل و فرآیند های مختلف است که این مراحل می تواند برای هر نوع تغییری متفاوت باشد . از این رو بهتر است در حین تغییرات در هیئت مدیره شرکت های سهامی خاص از تجربه ها یک مشاور حقوقی و با تجربه استفاده نمایید . کارشناسان موسسه کاردان ارقام می توانند با تکیه بر دانش و تجربه بالایی که دارند در طول این تغییرات همراه شما عزیزان باشند .