یک طرح صنعتی (مدل سه‌ بعدی یا طراحی دو بعدی) به معنای تمام نوآوری های مربوط به ویژگی های ظاهری محصول یا تزئینات آن است. به‌عنوان‌مثال هرگونه شیء که می تواند به‌عنوان یک الگو برای تولید محصول استفاده شود که توسط ساختار، پیکربندی، تزئینات و نحوه نمایش آن توصیف می شود، یک طرح صنعتی است. یک سیستم ثبت بین المللی طرح صنعتی، امکان محافظت از طرح های شما را در چندین کشور فراهم می کند و تنها یک درخواست واحد را فقط در یک‌ زبان ارائه می دهد.

سه روش در ارتباط با ثبت بین المللی طرح صنعتی:

۱- ثبت ملی
۲- ثبت منطقه ای
۳- ثبت بین المللی طرح صنعتی

در ثبت منطقه ای، در این نوع ثبت چند کشور یک معاهده همکاری منطقه ای را باهم امضاء می کنند. در این حالت هر طرح صنعتی که در یکی از کشور های عضو معاهده به ثبت برسد بقیه ی کشور ها موظف‌ اند از آن طرح حمایت کنند.
در ثبت بین المللی طرح صنعتی، طبق موافقت نامه لاهه، اگر طرح شما در کشور هایی که شما قصد ثبت طرح خود را در آنجا دارید مورد تائید قرار گرفت، آن کشور ها از طرح شما حمایت خواهند کرد. درصورتی‌ که طرح شما توسط این کشور ها رد شود، شما حق اعتراض خواهید داشت که در این صورت یا دوباره طرح شما رد خواهد شد و آن کشور شما را حمایت نمی کند یا اینکه طرح شما ثبت می شود و شما مورد حمایت آن کشور قرار خواهید گرفت.
متأسفانه کشور ما عضو این موافقت نامه نیست.

ثبت بین المللی طرح صنعتی

در ارتباط با ثبت بین المللی طرح صنعتی کشور ما عضو معاهده PCT است.
در ارتباط با ثبت بین المللی علائم تجاری کشور ما عضو معاهده پروتکل مادرید است.
در ارتباط با ثبت بین المللی نشان جغرافیایی کشور ما عضو معاهده لیسبون است.
در ارتباط با ثبت مبدأ غیرواقعی کالا کشور ما عضو معاهده مادرید است.

چه معاهدات و کنوانسیون هایی مربوط به ثبت بین المللی طرح صنعتی است؟

معاهده لاهه که ایران هنوز نتوانسته به آن ملحق شود.

موسسه کاردان ارقام رئیس و عضو انجمن صنفی خدمات اداری استان تهران با داشتن سابقه ۲۷ ساله در زمینه خدمات اداری مشاور خوبی در این زمینه برای شما خواهد بود. جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید : ۰۲۱۶۶۷۰۴۶۳۰ ۰۲۱۶۶۷۱۳۵۹۶