پروانه بهره برداری را می توان یکی از مهم ترین و البته کاربردی ترین مجوزات رسمی در ایران دانست که بیشتر واحد های تولیدی بدان نیازمند هستند. با توجه به اهمیت این مجوز و کارکرد آن در سایر فرآیند های اداری سبب شده، تا برای دریافت آن مراحل مختلفی تعیین شود. ما در این مطلب به خوبی فرآیند اخذ پروانه بهره برداری و تمام مدارک و مراحل مربوط به آن را برای شما عزیزان شرح داده ایم. اگر شما هم جزو افرادی هستید که برای واحد تولیدی و یا صنعتی خود به این مجوز نیاز دارید، می توانید تا انتهای این متن ما را همراهی کنید تا به خوبی با آن آشنا شوید.

پروانه بهره برداری چیست؟

پروانه بهره برداری در واقع مجوزی است که به کلیه واحد های صنعتی که قصد نصب ماشین آلات صنعتی، خط تولید، تامین نیروی انسانی، انجام آزمایشات و یا مبادلات مهم را دارند اعطا می شود. این مجوز صرفاً به واحد هایی ارائه می شود که دارای جواز تاسیس یا اعلامیه آن باشند. لازم به ذکر است که دلالان ملکی هم می بایست بر اساس مواد ۳ و ۱۱ قانون دلالان و ماده ۱ آیین نامه، پروانه ملکی را از اداره کل ثبت اسناد و املاک دریافت نمایند. پروانه بهره برداری دارای اهمیت بسیار زیادی است و به عنوان یک مدرک پایه برای سایر فرآیند های اداری مورد استفاده قرار می گیرد. این مجوز یکی از سه مجوز اصلی است که می بایست برای ساخت یک کارگاه صنعتی آن را اخذ نمایید.

مراحل اخذ پروانه بهره برداری

فرآیند اخذ پروانه بهره برداری نیز مانند سایر پروانه های دیگر است اما در طول آن به مدارک و اسناد مختلفی نیازمند می شوید که می بایست به مراجع ذیربط ارائه دهید. لازم به ذکر است که ما در انتهای این مطلب تمام مدارک لازم برای اخذ پروانه بهره برداری را برای شما عزیزان ذکر نموده ایم. فرآیند اخذ پروانه بهره برداری هم مانند سایر مجوزات دیگر از طریق، سامانه های اینترنتی انجام می شود. برای صدور این مجوز می بایست به سامانه بهین یاب مراجعه نمایید. تا قبل از راه اندازی این سامانه تمام امور و فرآیند ها بصورت حضوری انجام می شود و همین امر کار را طولانی تر می نمود. اما اکنون می توان از طریق همین سامانه تمام مراحل اخذ پروانه بهره برداری و پیگیری و نظارت را به خوبی انجام داد.

اولین قدم در فرآیند اخذ پروانه بهره برداری مراجعه به سایت بهین یاب است. آدرس اینترنتی این سامانه بهینیاب می باشد. برای بهبود تجربه کاربری، بهتر است از مرورگر اینترنت اکسپلور استفاده نمایید. شما باید در این سامانه ثبت نام کنید و اطلاعات هویتی خود را وارد نمایید. پس از این کار می بایست تقاضای خود را ثبت نمایید و اطلاعات و مدارک لازمه را آپلود نمایید. پس از این کار یک پرسشنامه برای شما نمایش داده می شود که می بایست آن را کامل نمایید. پس از این کار درخواست شما در صف بررسی قرار می گیرد و توسط کارشناس مربوطه مورد بررسی قرار می گیرد.

مراحل اخذ پروانه بهره برداری

مراحل اخذ پروانه بهره برداری

مادامی که مدارک شما تکمیل باشد و درخواست شما مورد تایید اداره مربوطه قرار بگیرد، یک کارشناس برای بازدید حضوری به محل استقرار واحد تولیدی و یا صنعتی شما مراجعه می نماید. وظیفه این کارشناس بررسی و امکان سنجی طرح شما و انطباق آن با طرح توجیهی و اطلاعات ارسالی می باشد. پس از این مرحله نوبت به استعلام از مراجع ذی ربط است. مادامی که در این مرحله هم مدارک شما تکمیل باشد و نقصی در کار شما نباشد، پروانه بهره برداری شما صادر می شود.

مدارک لازم برای اخذ پروانه بهره برداری

همانگونه که قبلاً اشاره کردیم برای اخذ پروانه بهره برداری می بایست مدارک مختلفی را ارائه دهید. این مدارک می تواند متناسب با نوع کسب و کار و البته شرایط شما تا حدودی متفاوت باشد. ما در این مطلب مهم ترین مدارکی که برای دریافت این پروانه مورد نیاز است را برای شما عزیزان ذکر کرده ایم.

  • تصویر اسکن شده کارت ملی مدیر عامل
  • در صورتی که شخص حقوقی باشد می بایست تمام مدارک آن ارائه شود.
  • کپی آگهی تغییرات شرکت (شخص حقوقی)
  • تکمیل پرسشنامه سایت بهین یاب
  • اسکن پایان کار ساختمان
  • کپی قرار داد خرید امتیازات آب و برق
  • اصل و کپی فاکتور خرید ماشین آلات
  • فاکتور خرید مواد اولیه
  • اعتبار جواز تاسیس
  • اسناد مالکیت محل استقرار ( برای موارد استیجاری می بایست اجاره نامه یا اقرار نامه قید شود )
  • فاکتور خرید و اجرای سوله
  • ارائه اطلاعات پرسنل از طریق فایل اکسل
  • ارائه پاسخ استعلام های لازم
  • رسید پرداخت هزینه تمبر بانکی
  • رسید پرداخت هزینه صدور پروانه بهره برداری

 

این موارد مشروحی از مدارک لازم برای اخذ پروانه بهره برداری بود . لازم به ذکر است که گاهاً مراجع مربوطه و یا کارشناس اعزامی وزارت ممکن است مدارک دیگری را هم درخواست نماید و به همین جهت است که همواره حضور یک کارشناس با تجربه در کنارتان می تواند فرآیند کار را برای شما بسیار ساده تر نماید. کارشناسان ما در موسسه حقوقی کاردان ارقام می توانند با تکیه بر تجربه چندین ساله خود مسیر اخذ پروانه بهره برداری را برای شما بسیار کوتاه تر نمایند.